Forskaren: Lärare behöver mer inflytande över AI

AI kommer inte att ta över lärarens roll, menar forskaren Johan Lundin. Gymnasieläraren Erik Winerö (bilden) säger: ”Det är lätt att bli alarmistisk när omdanande teknologier kommer in i skolan”. Foto: Nicklas Elmrin

AI-revolutionen i skolan är redan i full gång. Men att utvecklingen inte i första hand drivs av lärare kan skapa problem, menar Johan Lundin vid Göteborgs universitet.

JOHAN LUNDIN ÄR professor i informatik och viceprefekt vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet, och forskar på hur it påverkar lärande och kunskap, just nu i projektet ”The missing teacher in AI”.

Vad tänker du om uppståndelsen kring AI just nu?

– All teknik som automatiserar sådant som människor gjort innan ställer frågan på sin spets – vad vill vi att människor ska göra, och vad vill vi att maskiner ska göra? Vi startar samtal om hur vi ska begränsa eller förändra teknologin, och vad vi ska ha den till, säger han.

Hur ska vi hantera AI i skolan?

Johan Lundin

– Det finns massor av vägar framåt. Man kan omfamna tekniken och exempelvis säga att målet är att eleverna ska bli så bra som möjligt på att skapa text med hjälp med AI. Eller så går man åt andra hållet och använder andra typer av examinationer eller datorer utan tillgång till internet.

– Men diskussioner om skolans förändring måste grundas i visioner om vad skolan ska vara. Utan den inramningen är det svårt att veta om något blir bättre eller sämre.

Berätta om ”The missing teacher in AI”.

– Med fokus på likvärdighet och rättvisa undersöker vi när digitala läromedel med inbyggd AI hjälper läraren, och när den snarare försvårar. Det är lärarna som vet vad de behöver men mycket av teknikutvecklingen inom skolan drivs ju av andra än lärare.

Vad leder det till?

– Det kan bland annat leda till AI-verktyg som samlar in och mäter data om eleverna och deras arbete som inte är relevanta, och att lärare riskerar att tappa överblick över var de olika elevernas kunskapsnivå ligger.

Kommer AI ta över lärarnas jobb?

– Nej, det tror jag inte. Men kanske att lärare tillsammans med AI skulle kunna få mer tid. Den kan utföra administrativt arbete och kanske ge förslag på lektionsupplägg om det visar sig att halva klassen inte förstått. Den typen av stöd.

Någon sorts AI-assistent?

– Ja det kan man absolut tänka sig. Lärarna använder ju redan AI som anpassar innehåll utifrån eleverna. Men det gäller att bygga den sortens system på rätt sätt och då måste lärarna in tidigare i processen.

LÄS ÄVEN

Så kan AI förändra lärares arbete i grunden

AI-boten svarar själv: "Kan inte ersätta lärare"