![](/contentassets/c6ddd30b390548be841421859992798b/par-gustafsson-foto-anna-sigvardsson.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) i Göteborg.
Coronaviruset Hundratusentals elever kommer nu tillbaka till gymnasieskolorna i nästa vecka efter månader med distansundervisning under vårterminen. Men distansundervisningen kommer att fortsätta till viss del - bland annat i Göteborg och Stockholm.
Skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) i Stockholm beslöt i går kväll att de kommunala gymnasieskolorna får kombinera sin ordinarie undervisning med fjärr- och distansundervisning. Cirka 3500 elever, eller 20 procent av alla gymnasieelever, kommer att beröras av beslutet varje dag och det gäller fram till den 27 augusti då politikerna ska fatta ett nytt beslut i utbildningsnämnden.
Tanken är att lokaltrafiken ska belastas mindre och att skolorna ska få bättre förutsättningar att följa FHM rekommendationer om social distansering.
Hans Kristian Widberg. Foto: Liza Simonsson
– Vi kan inte låta bli att agera, men rektorerna får besluta hur distansundervisningen ska ske på varje enskild skola. De vet bäst hur det ska genomföras och prioriteras så det blir så bra som möjligt utifrån elevernas och lärarnas behov. Men självklart ska eleverna i årskurs 1 prioriteras så de får möjlighet att träffas under den första tiden på skolan, säger Hans Kristian Widberg, tf gymnasiedirektör i Stockholms stad.
LÄS MER: Skolstart med krav på munskydd i Danmark
På de yrkesinriktade programmen i Göteborgs stads innerstadsskolor och Lindholmen får högst 80 procent av eleverna vara på skolan samtidigt och för de högskoleförberedande programmen är gränsen satt vid 60 procent.
Resterande elever får undervisning på distans. Beslutet gäller endast elever som går sitt andra och tredje år på gymnasieskolan. Förstaårselever och elever på introduktionsprogram eller har diagnoser inom autismspektrat är undantagna och får undervisning på skolan som vanligt.
Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) i Göteborg.
Inga elever kommer att börja skoldagen före klockan 9. Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) fattade beslutet på måndagen.
Skälet till att begränsa antalet elever på skolorna är främst för att ge gymnasieskolorna förutsättningar att följa Folkhälsomyndighetens råd på gymnasieskolorna. Det handlar om att underlätta för elever och lärare att hålla avstånd i klassrum, matsalar, caféer och undvika samlingar in korridorer med mera är grunden för att förebygga smitta på skolorna.
– Vi har väldigt stora skolor i Göteborg vilket gör det svårt att hålla social distansering om alla elever är på plats samtidigt. Därför har jag fattat det här beslutet och gett rektorerna delegation att genomföra det, säger Pär Gustafsson.
Även i Göteborg kommer beslutet att följas upp i augusti och omprövas i september.
I Malmö har man valt att gå tillbaka till reguljär verksamhet med undervisning på plats och fokuserar främst på åtgärder i skolorna som att eleverna exempelvis inte ska sitta för tätt i matsal och klassrum.
Niklas Anderberg, gymnasiechef i Malmö stad.
– Det kommer säkerligen ske undantag med fjärrundervisning för medarbetare och enskilda elever som befinner sig i riskgrupper men det är ett beslut som varje rektor fattar. Grunden är att eleverna ska vara i skolan. Vi har också sagt att vi inte ska ha distansundervisning utan vi förordar fjärrundervisning där elever och lärare deltar samtidigt i tid och rum för att undvika dubbelarbete för läraren, säger Niklas Anderberg, gymnasiechef i Malmö stad.
Den fysiska miljön - det behöver du tänka på:
Undervisningen - det behöver du tänka på:
Källa: Skolverket
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.