Fredrik Persson. Foto: Mathilda Ahlberg
Till startsidan
Beslutsfattarna inser inte vilken skillnad varje extra elev gör, menar läraren Fredrik Persson. Foto: Mathilda Ahlberg
Arbetsmiljö
Han bytte till en skolform med mindre klasser – hon överväger att lämna läraryrket helt.
Båda vittnar om hur stora undervisningsgrupper kan leda till en farlig arbetsmiljö för lärare och lägre måluppfyllelse för eleverna.
LÄS ÄVEN:
Hälften av grupperna i förskolan är för stora: ”Som ett hån”
För stora elevgrupper på fritidshemmen – kräver lagstiftning
Hon har varit lärare i 28 år men nu överväger hon att lämna yrket. Som mentor och ämneslärare för fem elevgrupper på runt 30 elever vardera breder den oavlönade arbetstiden ut sig och det börjar sätta sig i kroppen. Hon känner sig utmattad.
– Jag behöver ta hem mycket jobb, annars hinner jag inte, annars är jag inte en bra lärare, säger läraren som vill vara anonym med hänvisning till sin relation med arbetsgivaren.
– Som lärare behöver man vara duktig hela tiden, varje dag. Man jobbar med barn och det är mycket som står på spel. Och det trivs jag med men det är svårt att hinna när de är så många, säger hon.
Bland eleverna finns de som behöver extra anpassningar och stöd i olika former. Men det är svårt att hinna se och ge varje individ vad just de behöver när klassen är stor.
– Det är den största nackdelen med stora klasser. Jag gillar att jobba i små grupper så att eleverna kan diskutera med varandra, men det är nästan omöjligt när de är så många. Det blir högljutt och det klarar inte vissa elever. Samtidigt finns vissa elever som inte vågar prata annat än i mindre grupper.
Den stora mängd rättningsarbete som de överfulla klasserna genererar blir i sig ett problem för både lärare och elev, menar hon.
– Det är svårt att hinna rätta uppgifterna och komma med feedback till varje elev och prata om hur de kan bli bättre.
LÄS ÄVEN: Förödande effekter av för stora klasser: ”Finns en smärtgräns”
Sammantaget menar hon att risken är överhängande att eleverna både lär sig mindre och mår sämre i en större klass.
– Tyvärr är det så. Jag har jobbat på mindre skolor tidigare och jag har en känsla av att de hade roligare, de skrattade mer.
Fredrik Persson. Foto: Mathilda Ahlberg
Fredrik Persson i Halmstad har lämnat de stora grupperna bakom sig. Efter att nyligen ha växlat om till gymnasiets introduktionsprograms mindre grupper blickar han tillbaka på 24 år av matematik-, teknik- och NO-undervisning i stora grundskoleklasser, och drabbas av en insikt:
– Jag började må lite dåligt mot slutet. När jag var inne i det så gick det undan men så här i efterhand kan jag tänka att det nog inte var så konstigt att det blev knackigt, säger han.
Varje extra elev ger fler ringar på vattnet
Med de olika NO-ämnena undervisade han i totalt fem ämnen och fyra årskurser.
– Det blir fem gånger fyra klasser att hålla reda på över läsåren, där det ingår att sätta betyg individuellt på varje elev i alla de här ämnena.
Lägg därtill att 6–9-skolan i Halmstad där han jobbade hade ett uttalat mål att det skulle vara 20 elever per klass, men i praktiken blev det snarare 24 eller 25.
– Politikerna brukade hävda att en eller två elever till inte gör någon större skillnad. Och så fortsatte det fyllas på efter hand, säger Fredrik Persson.
Han tror att många utanför skolan, inklusive beslutsfattarna, har en bild av att lärare bara går in klassrummet och pratar och att det inte spelar så stor roll exakt hur många som lyssnar. Men för varje elev tillkommer planering, rättning och annat efterarbete, kontakt med vårdnadshavare och studie- och yrkesvägledare samt eventuella extra anpassningar, särskilt stöd och inte minst betygssättning.
– Varje extra elev ger fler ringar på vattnet. Har man ambitionen att se alla och ge alla det de ska, då är det en tuff belastning. Under en period hade jag turen att klassrummens storlek gjorde att vi inte kunde ha så stora grupper. Men det var nästan aldrig undervisningen som avgjorde, berättar Fredrik Persson.
Han upplever att storleken på grupperna han undervisade i grundskolan hade stor inverkan på möjligheten att ge alla det stöd de behöver för att kunna uppnå målen med kurserna.
– I grundskolan har du extremt heterogena grupper med allt i från de som kämpar för sitt liv för att nå målen och man som lärare har en avgörande roll, till de studievana som siktar på att gå natur på gymnasiet och har lätt för matte, lätt att ta till sig instruktioner och så vidare.
På gymnasiets introduktionsprogram är grupperna betydligt mindre och Fredrik Persson har helt andra möjligheter att möta varje individ. Det har gett honom en större förståelse för precis hur svårt många av hans tidigare grundskoleelever kan ha haft det.
– Det som jag förstått de senaste två åren är att det finns saker som kan verka extremt små för dig och mig, men som för de här eleverna är berg. Jag kan se i backspegeln att det varit tufft för många, säger han.
Jag är lärare, men också människa.
Fredrik Persson poängterar att han förstås inte var omedveten om elevers särskilda behov tidigare heller, men att det i ”stordriftsformen” av skola inte alltid ges möjlighet för den enskilde läraren att ha samma fingertoppskänsla för varje elev.
– Det är du som lärare som ska fixa extra anpassningar och ha koll på åtgärdsprogram, och på grundskolan är den utmaningen enorm. Och du kan känna trycket att ”nu måste vi gå vidare” trots att alla inte riktigt är med. Det bidrar till att vissa upplever skolan som en för stor utmaning.
Vår anonyma ämneslärare håller med om att det inte finns någon reell möjlighet att ordna undervisningen i stora klasser på ett sådant sätt att varje elev ges rätt förutsättningar.
– Hur ska vi hinna med om vi har fem elever som alla behöver anpassningar? Den här eleven behöver ha det tyst, den här ska ha mer tid, en behöver enklare uppgifter … De har rätt att nå målen, men sedan har man 25 elever till som ska jobba. Det är svårt att vara själv med så många, säger hon och tillägger:
– Jag är lärare, men också människa. Man har sin familj, man har ett liv som man vill vara en del av. Det är inte roligt när familjen och jag själv hamnar sist, säger hon.
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”