
Elise Pettersson lyssnar på en av eleverna. Från vänster: Belinay Altay och Ellie Persson Güler, Enar Fejzullahu, Semir Kahvedzic och Anastaia Kozis.
Elise Pettersson förklarar uppgiften för Rijad Imeri och Semir Kahvedzic. Till vänster Ellie Persson Güler.
Mattekrisen
TRR står för ”Tänka, resonera och räkna” och sprider sig snabbt i
allt fler svenska kommuner. Men varför är undervisningsmetoden samtidigt så omdebatterad? Vi pratar med forskare, lärare och elever.
LÄS MER Även matte behöver sociala dimensioner
I klassrummet hörs 17 röster. De bildar en talkör kring entalen och tiotalen: ”10 är 10 + 0, 11 är 10 + 1 …”
Alla lektioner startar med talkören, sedan blir det oftast en inledning i helklass, egna funderingar, arbete i par och så samtal med alla om resultaten. En del lektioner arbetar eleverna individuellt med liknande uppgifter som de gjort i par. Till sist talar de om problemet i helklass.
– Vi kan tillsammans utvidga språket från det enkla ordet ”upp” till ”mer” och avslutningsvis ”ökar”. Eleverna utvecklar sin begreppsförmåga tillsammans, säger lågstadieläraren Elise Pettersson, som här på Pilängskolan i Landskrona arbetat med den omstridda matematikmetoden Tänka, resonera och räkna (TRR) i fem år.
Läraren måste kunna befinna sig på olika nivåer samtidigt för att möta eleverna.
Landskrona är en av fyra kommuner som var med i första omgången av samarbetsprojektet mellan Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Därefter har elva kommuner tillkommit.
Klimatet i klassrummet känns tillåtande.
– Det är bland annat det lärarprofessionen handlar om, att skapa en trygg grupp och se till att sammansättningen av par blir bra. Sedan är det också tredje året de jobbar med TRR i matematiken.
På borden finns lådor med multilink, blå och röda plastkuber som går att foga samman. Eleverna bygger talen, röda för ental, blå för tiotal.
– Gör nu uppställningen tillsammans i par och skriv till sist vad ni gjort, säger Elise Pettersson, som är noga med att eleverna också delar på jobbet och berättar för varandra vad de gör.
Några börjar med att ta multilinkdelarna och bygga upp uppställningen av talet, några skriver på sina uppställningar. Det experimenteras, och prat och skratt sprider sig.
– Målet är att alla ska våga prata matte och jag återkommer hela tiden till de grundläggande frågorna ”Vad är det du ser?” och ”Hur vet du det?”, säger Elise Pettersson. Alla gillar inte att prata i helklass men kan vara helt trygga att prata i par. Det skapar en annan typ av delaktighet.
Elise Pettersson lyssnar på en av eleverna. Från vänster: Belinay Altay och Ellie Persson Güler, Enar Fejzullahu, Semir Kahvedzic och Anastaia Kozis.
Metoden ställer höga krav på läraren, menar Elise Pettersson, och den svåraste utmaningen är att förstå att det inte handlar om att eleverna ska kunna allt utan att de ska förstå mattens grunder och se mönster.
Vad har du själv lärt dig så här långt?
– Jag reflekterar mer över min egen undervisning, jag får ett adrenalinpåslag och känner att jag vill lära mig mer, jag har blivit mer nyfiken.
Några lärare i Landskrona har hoppat av och Elise Pettersson är övertygad om att det inte går att tvinga någon att jobba med metoden.
– Förutsättningarna måste också finnas. Som att jag varje onsdag kan jobba med TRR, antingen i ett kollegialt möte eller med tid för planering.
• Bokstäverna står för ”Tänka, resonera och räkna” och är en forskningsbaserad metod för matematikundervisning i F–3.
• Materialet täcker en del av matteundervisningen – aritmetiken och algebran – men inte allt och är fortfarande under utveckling.
• Hittills har cirka 1 000 lärare arbetat, helt eller delvis, med metoden. Eleverna som varit med från början med TRR går i dag i årskurs 5.
• Sedan 2014 finns en bok med metoden för förskoleklasser, ”Tänka, resonera och räkna i förskoleklass” av Sterner, Wallby och Helenius.
Källa: NCM
Håbo kommun har efter två år med TRR-metoden lämnat forskningsprojektet efter att lärarna varit kritiska. Lågstadieläraren Maritha Hammer anser bland annat att metoden går för fort fram med nya delar varje vecka, har för långa genomgångar samt tar bort lärarens autonomi. Hon menar att TRR-metoden är väldigt svår för många elever, framför allt för elever med npf-diagnoser samt de som redan tycker att matematiken är svår.
– Metoden snarare förstärker deras dåliga självkänsla, säger hon. Det är en så pass komplicerad modell vars material vi lärare behöver göra om för att det ska passa eleverna. Visst har den också fördelar – det är mycket pararbete, arbete med tallinjen och konkreta material. Men det arbetar man ju med ändå.
Att det kan vara svårt att komma i gång håller Ola Helenius med om. Han är professor i ämnesdidaktik med inriktning matematik och en av forskarna bakom metoden.
– Jag vill inte sprida rosenskimmer, och vi utmanar verkligen traditionerna. Men det är kommunerna som tar beslut och de måste ge lärarna stöd. Och kommunerna har agerat väldigt olika, säger han och understryker att läraren måste befinna sig på olika nivåer samtidigt och möta eleverna:
– Sättet att hantera klassen, med målet att diskutera matematik i klassrummet, kräver en viss kunskap och tar extra tid i början. Det kan också kännas nervöst för läraren och eleverna kan ge rejält motstånd i början. Men så är det med alla förändringsprocesser. Du måste bli lite stressad och utmanad för att förändra dig. Men du behöver få stöd.
Nyligen besökte Ola Helenius två olika TRR-klasser i årskurs 2 i Mariestad.
– De hade samma material men helt olika organisation i klassrummen. I det ena satt eleverna i en ring på golvet medan de i den andra satt vid sina bord men gick fram till tavlan och skrev när de ville. Här märktes det att lärarna inkorporerat TRR i sin egen undervisningsstil samtidigt som de följde materialet.
LÄS ÄVEN
Befria skolan från floskler – det är tillit den behöver
Mattelyft när lärarna flyttade ut teorin till verkstaden
Lärare om lektionsstruktur: ”Avgörande stöd för arbetsminnet”
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.