Matematikövning på gång med ”klädda” spelkort.
Till startsidan
Emma Holmström har halvklass med tvåorna på Domsjöskolan.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
LÄS MER Även matte behöver sociala dimensioner
Inget ämne sorterar elever lika tydligt som matematiken.
Det menar Anette Bagger, som är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna och som arbetar för att förbättra matematikundervisningen utifrån vilka specifika utmaningar som ligger framför oss i dag.
– Det är inte rättvist att låta ett ämne ha så stor påverkan på en elevs framtid, säger hon. Vi måste hitta sätt att stödja alla elever så att de kan lyckas med lärandet på sina egna villkor.
Med rätt stöd och anpassning kan alla elever lära sig matematik och nå full potential.
Anette Bagger kallar matematiken ”vår tids latin” – det vill säga en nödvändig men exkluderande kunskap – och ifrågasätter utvecklingen mot att matematiken blir en sorteringsmekanism som stänger ute många elever från högre utbildning och framtida möjligheter.
– Problemet är mångfacetterat. Vi ser strukturella hinder inte bara på individnivå utan även på gruppnivå. Likvärdigheten mellan skolor brister. I Sverige presterar flickor bättre än pojkar i matematik medan det i Tyskland och många andra länder är tvärtom. Detta visar att skillnaderna troligen inte beror på flickors och pojkars sätt att fungera utan på hur vi undervisar.
Matematikövning på gång med ”klädda” spelkort.
Anette Bagger förklarar hur elevernas identitet påverkas av deras upplevelser i matematik och hur framgång eller misslyckande kan forma deras självbild och möjlighet att lära. Hon betonar att det är avgörande för elevers självkänsla att de får uppleva att de kan övervinna utmaningar och att de utvecklas.
– När man lyckas med något svårt i matematik upplever man att ”jag kan” och ”jag vågar”, vilket är viktigt för både lärande och självförtroende, säger hon och lyfter fram att elever med negativa erfarenheter ofta internaliserar misslyckanden som något som beror på deras egen oförmåga, vilket kan leda till en nedåtgående spiral.
Anette Bagger
– En elev med utmaningar i matematik kan utveckla en identitet där misslyckandet ligger hos dem själva, och det påverkar synen på hela den egna förmågan.
För Anette Bagger handlar effektiv matematikundervisning om att göra ämnet begripligt, intressant och utmanande.
– De bästa förutsättningarna för att lära sig matematik är när undervisningen är begriplig, intressant och utmanande, när eleverna får uppleva framgång och när undervisningen anpassas för att möta deras individuella behov. Det är där vi måste fokusera: på kognitivt och emotionellt stöd och på skapandet av en trygg och stimulerande lärandemiljö.
Anette Bagger samarbetar ofta med lärare för att bygga upp kunskap och
erfarenheter kring hur man skapar dessa miljöer, både vad gäller undervisning och nationell bedömning:
– Det är direkt avgörande att vara verksamhetsnära som forskare och ständigt hålla en dialog med lärare och elever för att kunna bidra med relevant eller viktig kunskap.
Emma Holmström visar eleverna hur hennes egenutvecklade hjälpmedel ”Digga-lika-med” fungerar.
En av dessa matematiklärare är Emma Holmström på Domsjöskolan i Örnsköldsvik, som har ingått i ett internationellt projekt kring hur läromedel och undervisning kan vara inkluderande, och där det nu också pågår en uppföljning. Under lektionen vi besöker använder Emma en vanlig kortlek för att göra uppställningar. Eleverna delas in i små grupper och får dra spelkort för att skapa tal som de sedan räknar på med whiteboardpennor och laminerade papper.
Emma Holmström
– Då kan jag välja vad som ska stå på pappret och de kan sudda, skriva och återanvända. Spelkort är bra eftersom man ser både siffrorna och antalet symboler på korten. Vi utformar många praktiska övningar för att göra matematiken mer konkret och begriplig för eleverna.
Emma betonar vikten av att integrera vardagsmatematik i undervisningen.
– I dagens digitaliserade samhälle upplever barn inte samma behov av praktisk matematik som tidigare generationer gjorde. Vi måste vara tydligare med vardagsmatematiken, och använda begrepp som de inte längre får naturligt. Det kan handla om allt från att mäta tid och avstånd till att hantera pengar och förstå proportioner i recept.
Ella och Alma, två elever i årskurs två, berättar entusiastiskt om hur de använder kortleken, och en snurrskiva för multiplikationsövningar.
– Man drar ett kort … kanske en sexa, och sen en tvåa, då blir det åtta. Och när vi snurrade och landade på fyra och tio blev det fyrtio!
Att eleverna pratar matte med varandra är också en bärande del av undervisningen.
– Vi har särskilda rutiner för hur de kan hjälpa varandra och arbeta tillsammans, vilket stärker både deras matematikförståelse och deras sociala färdigheter – och det sätter också in matten som en del av vardagen, säger Emma Holmström.
Eleverna Alma och Ella bekräftar:
– Om någon annan har kommit på något först kan man fråga: ”Kan du hjälpa mig?” Det gör att vi alla lär oss bättre tillsammans.
När eleven klickar på triangeln blir den grön om talet är rätt uppställt.
Ett av Emmas verktyg för att konkretisera matematiska begrepp är ”Diggalikamed” – en digital balansvåg som lär eleverna likhetstecknets betydelse inom de fyra räknesätten. Emma har själv utvecklat vågen på sin fritid – Anette Bagger uppmuntrade henne att söka medel för det, och via inkubatorn Bizmaker fick Emma ett stort utvecklingspaket beviljat av Rise, Sveriges statliga forskningsinstitut.
– Det bästa med mattevågen är att vi ser direkt om vi har rätt eller fel, säger Ella, och Alma fortsätter:
– När vågen tippar vet vi att vi måste tänka om och göra det rätt, vilket gör att vi lär oss snabbt och det känns inte som ett misslyckande.
Alma, Ella och deras klasskompisar har också varit delaktiga i att testa och utveckla mattevågen så att användargränssnittet förbättrats. Bland annat är det deras feedback som avgjort vilken färg som ska symbolisera positivt besked. Men den största vinsten är elevernas känsla av delaktighet, som får engagemanget att växa.
Vi måste vara tydligare med begreppen och vardagsmatematiken.
Kort sagt, lärarsamarbetena flyter på fint för professor Anette Bagger vid Högskolan Dalarna. Ett intresse just nu är den pågående läromedelsutredningen.
– Ansvaret för läromedel stärks nu för både lärare och rektorer, vilket innebär att kvalitetskraven höjs och att det blir tydligare vad som räknas som läromedel. Men samtidigt är anpassning av läromedel avgörande för att varje elev ska kunna nå så långt som möjligt. Som lärare måste man kunna plocka ur olika läromedel och anpassa dem för att möta varje elevs behov.
Anette Bagger påpekar också att skolan och undervisningen skapas lokalt, vilket innebär att varje klassrum behöver ha frihet att anpassa undervisningen efter sina unika förutsättningar.
Bedömning och likvärdighet är stora utmaningar inom matematikundervisningen.
– Nationella prov kan skapa stor stress. Det är inte okej om några barn i varje klass, även om de är få, mår dåligt av dem och påverkas negativt i utvecklingen. Bedömningen måste sätta omsorg om lärandet främst och ske på ett sätt som bygger upp och inte skapar onödig oro och stress.
Det som ytterst vägleder Anette Bagger i arbetet är vikten av att se varje elev som unik.
– Ingen vet vad någon annan kan bli, säger hon. Med rätt stöd och anpassning kan alla elever lära sig matematik och nå sin fulla potential.
LÄS ÄVEN
Befria skolan från floskler – det är tillit den behöver
Mattelyft när lärarna flyttade ut teorin till verkstaden
Lärare om lektionsstruktur: ”Avgörande stöd för arbetsminnet”
Elevhälsa Skolan lägger grunden för hela livet. Bara att klara sig igenom skolan, oavsett utbildningsnivå eller betyg, är en av våra största friskhetsfaktorer. Frågan är – hur vi hanterar detta faktum?
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.