Caroline Wernqvist och Ulrika Strömbäck drar stora individuella lass men ger också varandra stöd.
Till startsidan
Ulrika Stenbäck oc Caroline Wernqvist är specialpedagoger i Vällingby, på högstadieskolan Vinsta Västra respektive F–6-skolan Vinsta Östra. Foto: Johan Strindberg
Enkätundersökning ”Vi vet exakt vad som krävs men har inte rätt förutsättningar”, säger specialpedagogerna Ulrika Stenbäck och Caroline Wernqvist, som deltog i Specialpedagogiks enkätundersökning och bjöd in oss till sin skola i Stockholm för att berätta mer.
LÄS MER Yrkesgruppen som aldrig ger upp – nytt nummer ute
De senaste fem, tio åren har mycket förändrats i skolan. Inte minst har personaltätheten minskat. Och samtidigt som det finns allt färre vuxna per barn ökar kunskapskraven. Många elever mår dåligt, allt fler är i behov av särskilt stöd.
– Vi jobbar i en verksamhet med stora behov och begränsade resurser och måste hela tiden sortera och prioritera. Men det här är inte unikt för oss. Så här ser det ju ut i stort sett överallt. Det är ett systemfel, säger Ulrika Stenbäck, specialpedagog på högstadieskolan Vinsta Västra.
Kollegan Caroline Wernqvist på Vinsta Östra, med elever i årskurs F–6, är lika bekymrad:
– Vi har fantastiska lärare som kämpar, men det finns mycket frustration. Alla, inklusive ledningen, vill arbeta främjande och förebyggande men vi måste hela tiden släcka bränderna först. Det är ju inte så vi vill jobba, men vi har inget val.
”’Någon-annan-ismen’ är utbredd i skolan. Men man måste hitta sätt att fokusera på dem vi är till för, eleverna.”
Caroline Wernqvist berättar att hon märker hur allt fler barn mår dåligt och att många även har svårt i sociala sammanhang, vilket hon tror är kopplat till att de varken läser eller umgås med andra på fritiden utan i stället tillbringar mycket tid ensamma hemma, ofta framför en skärm.
– Vi ser det tydligt, och det går inte att undervisa någon som inte mår bra. Vi har en kurator på skolan som arbetar 20 procent, men hon har inte en chans att hinna med alla som behöver hjälp.
Ulrika nickar instämmande och säger att antalet elever med olika diagnoser har ökat markant:
– Språkstörningar kommer lavinartat nu och det är utmanande. Här räcker det inte med bildstöd, de här eleverna behöver mer hjälp än så. Jag önskar att vi hade en logoped på skolan.
På Vinstaskolan liksom på andra skolor sker ekonomiska nedskärningar och de tvingas dra ner på personalstyrkan.
– Vi har gått back för att vi har satsat på barnen, det är katastrofalt, säger Caroline Wernqvist.
Att förutom att ha det stressigt på jobbet möta frustrerade vårdnadshavare som vill att deras barn ska få hjälp är inte det lättaste. Ulrika och Caroline vittnar om att vårdnadshavarna kan gå ganska hårt åt skolan och att det då är viktigt att man vet vad lagstiftningen säger.
– Det blir väldigt jobbigt annars, om man är osäker i de diskussionerna. Det gäller också att hitta ett bra samarbete och förstå varför de är arga, att de många gånger bara är otroligt oroliga över sina barn. Det går att lösa även om det känns ohanterligt i början. Men det gäller att vara tydlig och hitta ett bra sätt att kommunicera detta på.
Barn som fungerar i skolan men inte hemma har extra svårt att få hjälp. Om problemet inte finns i skolan kan det heller inte göras en utredning där.
– Men problemen hemma kan blomma ut i skolan senare. Vi ska ju arbeta förebyggande och främjande men i dessa situationer går det inte, säger Caroline Wernqvist.
Caroline Wernqvist och Ulrika Strömbäck drar stora individuella lass men ger också varandra stöd.
Ulrika Stenbäck berättar att hon också möter elever som dessa och att de som kraschar hemma signalerar att det är något som inte fungerar i skolan:
– Jag har haft två sådana elever där vårdnadshavare länge har larmat om att de är helt slut när de kommer hem. De är ofta duktiga i skolan och det kan vara små detaljer som är avgörande och som de berättar om när man frågar. Men när det är stressigt i övrigt hinner man ju inte alltid med de här samtalen.
– Nej, i stressiga situationer prioriteras de som syns och hörs mest, tillägger Caroline Wernqvist. Men man skulle ju vilja hinna vara där för alla.
Frågan om vem som ska ha särskilt stöd eller inte är också ett dilemma. Ulrika Stenbäck, som är relativ ny på sin tjänst, berättar att hon saknar detaljkunskap om alla elever och att hon behöver lärarnas hjälp för att avgöra om en elev behöver särskilt stöd.
– Det krävs ju en utredning, och jag behöver då grundlig information för att kunna göra en bedömning och veta hur vi ska prioritera. Nu arbetar vi för att få verktyg för dokumentation inbyggt i systemet så att alla gör lika, annars blir det lätt missförstånd och det ställer till det något oerhört.
På lågstadiet på Vinsta Östra finns inte samma svårigheter – där har man sedan länge fasta rutiner för dokumentationen, berättar Caroline Wernqvist. Det vill säga, samma skola men helt olika förutsättningar.
Vi har fantastiska lärare som kämpar, men det finns mycket frustration. Alla vill arbeta främjande och förebyggande men vi måste hela tiden släcka bränderna först.
Både Ulrika och Caroline påpekar att tydliga rutiner är en förutsättning för att man inte ska behöva börja om från ruta ett om ledningen eller annan personal byts ut.
– Om det är tydligt vem som gör vad spelar det mindre roll om det kommer ny personal. Annars är risken stor att viktig information försvinner på vägen, lite som Sisyfos och hans sten, säger Ulrika Stenbäck.
Både Ulrika och Caroline pratar också om etisk stress, maktlösheten som infinner sig när tiden inte räcker till. Men de poängterar också att det inte är någon vits att hamna i någon-annans-fel-träsket.
– ’Någon-annan-ismen’ är utbredd i skolan. Men man måste helt enkelt hitta ett sätt att förhålla sig till situationen som den är och fokusera på dem vi finns till för, nämligen eleverna. Då blir det lättare att tänka klart. Kunskapen finns och det gäller att inte hamna i ”det går inte” och ge upp, säger Ulrika Stenbäck och tillägger att det också är viktigt att inte pressa sig för hårt.
– Alla i skolan vill väl men det är inte hälsosamt att jobba för mycket, ibland är jag helt slut när jag kommer hem.
Det räcker inte med bildstöd, de här eleverna behöver mer hjälp än så. Jag önskar att vi hade en logoped på skolan.
För att få båten på rätt köl krävs satsningar, menar hon. Att gemensamt bestämma sig, identifiera problemen, arbeta efter uppsatta mål och sedan sortera bort sådant som inte fungerar så bra. Att få rätt förutsättningar.
– Allt går, men då måste man ha en samsyn uppifrån och ner. Man måste dessutom se det här på organisationsnivå i stället för att rätta till ”fel på barnen”. Vi måste helt enkelt hitta en lösning på hela dagens skolsituation. Som läget är nu är det många, även de med lång erfarenhet, som funderar över om de kan vara kvar, om de kan stå för det de gör eller om de ska sluta. Det är sorgligt, säger Ulrika Stenbäck.
– Vi måste ge eleverna rätt förutsättningar, säger Caroline Wernqvist. Jag tänker att det kommer att lösa sig. Jag älskar mitt jobb, men självklart finns där en oro.
– Ja, och det går fort nu, fortsätter Ulrika Stenbäck. Man undrar ju var vi kommer att vara om ytterligare fem år. Kommer vi att räcka till?
Caroline Wernqvist
Ålder: 48 år.
Bor: I Kälvesta.
Bästa med yrket: ”Att få vara en del av elevernas utveckling och veta att man verkligen gör skillnad. Men även variationen och mötet med nya människor, det blir liksom aldrig tråkigt.”
Ulrika Stenbäck
Ålder: 49 år.
Bor: I Bromma.
Bästa med yrket: ”Grunduppdraget – utbildning. Att vara en del av att hitta lösningar för elever men även vara stöd till lärare, skolledning och ibland även vårdnadshavare.”
LÄS ÄVEN
IBIS-modellen ger en tryggare skol
Undervisning och elevhälsa måste samverka
Skolinspektionen: Lärare och specialpedagoger måste synka bättre
Lön Den nya lönestatistiken visar hur mycket specialpedagoger och speciallärare tjänade förra året – och skillnaderna regionalt och mellan kommunal och privat sektor.
Elevhälsa Vårdförbundet kommenterar regeringens utredning om en förbättrad elevhälsa.
Debatt ”Utredningen understryker att elevhälsan är en tvärprofessionell skolfråga.”
Mitt jobb Specialläraren och forskaren Jonny Wåger viger sitt yrkesliv åt anpassad skola och elever med IF.
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Debatt Specialpedagogens roll måste lyftas, inte sänkas, skriver Antonia Nilsson, legitimerad yrkeslärare, i en debattartikel.
Krönika Nya numret av Specialpedagogik är ute! Här är redaktör Kjell Häglunds intro-krönika – om de politiska utspelen kontra en annan verklighet.
Krönika Om något borde vara experters område så är det skolan. I stället har den blivit en åsiktsmarknad, menar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Förra hösten började Göteborg med distansundervisning för elever med allvarlig skolfrånvaro – och i våras gick 75 procent av dem tillbaka mot vanlig undervisning. Nu välkomnar Göteborg elever från hela landet.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.