
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
Planeringstid På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.
Kärlekens förskola ligger i området Kärleken några kilometer norr om centrala Halmstad. Här tillbringar cirka 70 barn sina dagar tillsammans med 13 personal. Tidigare varierade det en hel del hur det såg ut med planeringstiden i kommunen. Men sedan tre år tillbaka finns rutiner för den pedagogiska utvecklingstiden. På Kärlekens förskola gäller sex timmar för förskollärare och fyra timmar för förskolans barnskötare.
– För mig som arbetat länge var avtalet väldigt välkommet, nu finns det tid avsatt i schemat för att kunna träffas i olika konstellationer, berättar rektor Agneta Ödmark, som även ansvarar för ytterligare en förskola i närområdet, Holms, som öppnade i augusti förra året.
I och med att det nya avtalet trädde i kraft 2017 har förskollärarna nu två timmars enskild planering. En dubblering av tiden jämfört med tidigare.
Agneta Ödmark är rektor på Kärlekens förskola i Halmstad. Foto: Anders Andersson
– Det gör jättestor skillnad. Nu kan vi gå på djupet och inte bara hasta igenom som förr. Det blir mer kvalitet nu, säger Maria Bernström, som arbetat inom samma förskoleområde i kommunen sedan sin examen för elva år sedan.
För en tid sedan var hon med på en utvärdering av det nya systemet där det framfördes en del kritik mot den utökade planeringstiden – att den tar tid från barnen. Men det håller Maria Bernström inte med om. Tvärtom.
– Ju mer kött på benen vi som personal får, desto mer får barnen tillbaka, säger hon.
Att även barnskötare har fyra timmars planeringstid, varav en timme för enskild planering ser rektor Agneta Ödmark som något klart positivt.
– Vi har två yrkeskategorier som arbetar hos oss och då tycker jag att det är bra att båda får tid, säger hon och Maria Bernström instämmer.
– Ja, det är viktigt att de också får vara delaktiga och får möjlighet till reflektion med mera, säger hon.
Agneta Ödmark berättar att planeringstiden på förskolan är väldigt strukturerad nu för tiden, och i kommunens dokument ”Rutin för pedagogisk utvecklingstid i förskolan” framgår tydligt vad uppdraget innebär för både förskollärare och barnskötare, vilka mål som finns, vad pedagogisk utvecklingstid är – och vad det inte är.
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
– Jag känner att vi har fått det att fungera bra, och det uppskattas av personalen, säger Agneta Ödmark.
Att stressiga dagar känna att man lämnar sina kollegor i sticket när det är dags för enskild planering är en erfarenhet som många förskollärare delar. Men på Kärlekens förskola har man löst det med två planeringsavlösare.
– En är anställd här i verksamhetsområdet och en är kopplad till vikariepoolen. De kommer till oss på onsdagar då vi har enskild planering, och det är samma personer som återkommer varje vecka, vilket är guld värt. De har lärt känna både barnen och förskolans kultur, säger Maria Bernström och tillägger att hon nu kan slappna av och fokusera på planeringen i stället för att oroa sig över att det kanske är för få vuxna med barnen.
Rektor Agneta Ödmark ser ytterligare en fördel med att det nu finns väl tilltagen tid för planering, reflektion och utveckling. Nämligen vid rekrytering av ny personal.
– De frågar om planeringstid vid nyanställningar och då är det fint att kunna berätta hur vi har det, det här är en fjäder i hatten för kommunen.
Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.