Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
Till startsidan
Planeringstid På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.
Kärlekens förskola ligger i området Kärleken några kilometer norr om centrala Halmstad. Här tillbringar cirka 70 barn sina dagar tillsammans med 13 personal. Tidigare varierade det en hel del hur det såg ut med planeringstiden i kommunen. Men sedan tre år tillbaka finns rutiner för den pedagogiska utvecklingstiden. På Kärlekens förskola gäller sex timmar för förskollärare och fyra timmar för förskolans barnskötare.
– För mig som arbetat länge var avtalet väldigt välkommet, nu finns det tid avsatt i schemat för att kunna träffas i olika konstellationer, berättar rektor Agneta Ödmark, som även ansvarar för ytterligare en förskola i närområdet, Holms, som öppnade i augusti förra året.
I och med att det nya avtalet trädde i kraft 2017 har förskollärarna nu två timmars enskild planering. En dubblering av tiden jämfört med tidigare.
Agneta Ödmark är rektor på Kärlekens förskola i Halmstad. Foto: Anders Andersson
– Det gör jättestor skillnad. Nu kan vi gå på djupet och inte bara hasta igenom som förr. Det blir mer kvalitet nu, säger Maria Bernström, som arbetat inom samma förskoleområde i kommunen sedan sin examen för elva år sedan.
För en tid sedan var hon med på en utvärdering av det nya systemet där det framfördes en del kritik mot den utökade planeringstiden – att den tar tid från barnen. Men det håller Maria Bernström inte med om. Tvärtom.
– Ju mer kött på benen vi som personal får, desto mer får barnen tillbaka, säger hon.
Att även barnskötare har fyra timmars planeringstid, varav en timme för enskild planering ser rektor Agneta Ödmark som något klart positivt.
– Vi har två yrkeskategorier som arbetar hos oss och då tycker jag att det är bra att båda får tid, säger hon och Maria Bernström instämmer.
– Ja, det är viktigt att de också får vara delaktiga och får möjlighet till reflektion med mera, säger hon.
Agneta Ödmark berättar att planeringstiden på förskolan är väldigt strukturerad nu för tiden, och i kommunens dokument ”Rutin för pedagogisk utvecklingstid i förskolan” framgår tydligt vad uppdraget innebär för både förskollärare och barnskötare, vilka mål som finns, vad pedagogisk utvecklingstid är – och vad det inte är.
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
– Jag känner att vi har fått det att fungera bra, och det uppskattas av personalen, säger Agneta Ödmark.
Att stressiga dagar känna att man lämnar sina kollegor i sticket när det är dags för enskild planering är en erfarenhet som många förskollärare delar. Men på Kärlekens förskola har man löst det med två planeringsavlösare.
– En är anställd här i verksamhetsområdet och en är kopplad till vikariepoolen. De kommer till oss på onsdagar då vi har enskild planering, och det är samma personer som återkommer varje vecka, vilket är guld värt. De har lärt känna både barnen och förskolans kultur, säger Maria Bernström och tillägger att hon nu kan slappna av och fokusera på planeringen i stället för att oroa sig över att det kanske är för få vuxna med barnen.
Rektor Agneta Ödmark ser ytterligare en fördel med att det nu finns väl tilltagen tid för planering, reflektion och utveckling. Nämligen vid rekrytering av ny personal.
– De frågar om planeringstid vid nyanställningar och då är det fint att kunna berätta hur vi har det, det här är en fjäder i hatten för kommunen.
Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.