
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
Planeringstid På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.
Kärlekens förskola ligger i området Kärleken några kilometer norr om centrala Halmstad. Här tillbringar cirka 70 barn sina dagar tillsammans med 13 personal. Tidigare varierade det en hel del hur det såg ut med planeringstiden i kommunen. Men sedan tre år tillbaka finns rutiner för den pedagogiska utvecklingstiden. På Kärlekens förskola gäller sex timmar för förskollärare och fyra timmar för förskolans barnskötare.
– För mig som arbetat länge var avtalet väldigt välkommet, nu finns det tid avsatt i schemat för att kunna träffas i olika konstellationer, berättar rektor Agneta Ödmark, som även ansvarar för ytterligare en förskola i närområdet, Holms, som öppnade i augusti förra året.
I och med att det nya avtalet trädde i kraft 2017 har förskollärarna nu två timmars enskild planering. En dubblering av tiden jämfört med tidigare.
Agneta Ödmark är rektor på Kärlekens förskola i Halmstad. Foto: Anders Andersson
– Det gör jättestor skillnad. Nu kan vi gå på djupet och inte bara hasta igenom som förr. Det blir mer kvalitet nu, säger Maria Bernström, som arbetat inom samma förskoleområde i kommunen sedan sin examen för elva år sedan.
För en tid sedan var hon med på en utvärdering av det nya systemet där det framfördes en del kritik mot den utökade planeringstiden – att den tar tid från barnen. Men det håller Maria Bernström inte med om. Tvärtom.
– Ju mer kött på benen vi som personal får, desto mer får barnen tillbaka, säger hon.
Att även barnskötare har fyra timmars planeringstid, varav en timme för enskild planering ser rektor Agneta Ödmark som något klart positivt.
– Vi har två yrkeskategorier som arbetar hos oss och då tycker jag att det är bra att båda får tid, säger hon och Maria Bernström instämmer.
– Ja, det är viktigt att de också får vara delaktiga och får möjlighet till reflektion med mera, säger hon.
Agneta Ödmark berättar att planeringstiden på förskolan är väldigt strukturerad nu för tiden, och i kommunens dokument ”Rutin för pedagogisk utvecklingstid i förskolan” framgår tydligt vad uppdraget innebär för både förskollärare och barnskötare, vilka mål som finns, vad pedagogisk utvecklingstid är – och vad det inte är.
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
– Jag känner att vi har fått det att fungera bra, och det uppskattas av personalen, säger Agneta Ödmark.
Att stressiga dagar känna att man lämnar sina kollegor i sticket när det är dags för enskild planering är en erfarenhet som många förskollärare delar. Men på Kärlekens förskola har man löst det med två planeringsavlösare.
– En är anställd här i verksamhetsområdet och en är kopplad till vikariepoolen. De kommer till oss på onsdagar då vi har enskild planering, och det är samma personer som återkommer varje vecka, vilket är guld värt. De har lärt känna både barnen och förskolans kultur, säger Maria Bernström och tillägger att hon nu kan slappna av och fokusera på planeringen i stället för att oroa sig över att det kanske är för få vuxna med barnen.
Rektor Agneta Ödmark ser ytterligare en fördel med att det nu finns väl tilltagen tid för planering, reflektion och utveckling. Nämligen vid rekrytering av ny personal.
– De frågar om planeringstid vid nyanställningar och då är det fint att kunna berätta hur vi har det, det här är en fjäder i hatten för kommunen.
Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.