
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
Planeringstid På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.
Kärlekens förskola ligger i området Kärleken några kilometer norr om centrala Halmstad. Här tillbringar cirka 70 barn sina dagar tillsammans med 13 personal. Tidigare varierade det en hel del hur det såg ut med planeringstiden i kommunen. Men sedan tre år tillbaka finns rutiner för den pedagogiska utvecklingstiden. På Kärlekens förskola gäller sex timmar för förskollärare och fyra timmar för förskolans barnskötare.
– För mig som arbetat länge var avtalet väldigt välkommet, nu finns det tid avsatt i schemat för att kunna träffas i olika konstellationer, berättar rektor Agneta Ödmark, som även ansvarar för ytterligare en förskola i närområdet, Holms, som öppnade i augusti förra året.
I och med att det nya avtalet trädde i kraft 2017 har förskollärarna nu två timmars enskild planering. En dubblering av tiden jämfört med tidigare.
Agneta Ödmark är rektor på Kärlekens förskola i Halmstad. Foto: Anders Andersson
– Det gör jättestor skillnad. Nu kan vi gå på djupet och inte bara hasta igenom som förr. Det blir mer kvalitet nu, säger Maria Bernström, som arbetat inom samma förskoleområde i kommunen sedan sin examen för elva år sedan.
För en tid sedan var hon med på en utvärdering av det nya systemet där det framfördes en del kritik mot den utökade planeringstiden – att den tar tid från barnen. Men det håller Maria Bernström inte med om. Tvärtom.
– Ju mer kött på benen vi som personal får, desto mer får barnen tillbaka, säger hon.
Att även barnskötare har fyra timmars planeringstid, varav en timme för enskild planering ser rektor Agneta Ödmark som något klart positivt.
– Vi har två yrkeskategorier som arbetar hos oss och då tycker jag att det är bra att båda får tid, säger hon och Maria Bernström instämmer.
– Ja, det är viktigt att de också får vara delaktiga och får möjlighet till reflektion med mera, säger hon.
Agneta Ödmark berättar att planeringstiden på förskolan är väldigt strukturerad nu för tiden, och i kommunens dokument ”Rutin för pedagogisk utvecklingstid i förskolan” framgår tydligt vad uppdraget innebär för både förskollärare och barnskötare, vilka mål som finns, vad pedagogisk utvecklingstid är – och vad det inte är.
Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson
– Jag känner att vi har fått det att fungera bra, och det uppskattas av personalen, säger Agneta Ödmark.
Att stressiga dagar känna att man lämnar sina kollegor i sticket när det är dags för enskild planering är en erfarenhet som många förskollärare delar. Men på Kärlekens förskola har man löst det med två planeringsavlösare.
– En är anställd här i verksamhetsområdet och en är kopplad till vikariepoolen. De kommer till oss på onsdagar då vi har enskild planering, och det är samma personer som återkommer varje vecka, vilket är guld värt. De har lärt känna både barnen och förskolans kultur, säger Maria Bernström och tillägger att hon nu kan slappna av och fokusera på planeringen i stället för att oroa sig över att det kanske är för få vuxna med barnen.
Rektor Agneta Ödmark ser ytterligare en fördel med att det nu finns väl tilltagen tid för planering, reflektion och utveckling. Nämligen vid rekrytering av ny personal.
– De frågar om planeringstid vid nyanställningar och då är det fint att kunna berätta hur vi har det, det här är en fjäder i hatten för kommunen.
Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.