
Pottsystemet har förbättrat planeringen och dessutom sänkt sjukfrånvaron markant. Foto: Johan Strindberg
Reportage Förr var utvecklingstiden på Karlbergs förskolor fördelad på samma sätt som på de flesta andra förskolor i staden, knuten till en specifik person. Numera har de en tidspott beräknad på barngruppens storlek. En lösning med många fördelar.
I Karlsson på takets gamla hemtrakter, i Vasastan i Stockholm, ligger Karlbergs förskolor. En stor organisation med sex förskolor där sammanlagt 80 medarbetare och cirka 350 barn tillbringar sina dagar.
Tidigare hade alla förskollärare som jobbade där fyra timmars planering per vecka, och barnskötarna hade två. Men systemet fungerade inget vidare. Dels minskades tiden för dem som arbetade deltid. En halvtidstjänst innebar att bara hälften av planeringstiden blev kvar. Dels innehöll upplägget orättvisor. De avdelningar som hade två förskollärare och en barnskötare hade dubbelt med tid till sitt förfogade jämfört med en avdelning där förhållandet var det omvända med två barnskötare och en förskollärare.
Vi utgår från pedagogernas förutsättningar och kunskaper, så att rätt personer gör rätt saker.
En kartläggning över planeringstiden visade sedan att det fanns en stor variation i vad man använde tiden till, och när. Många planerade hemma när de egna barnen hade lagt sig, andra gick hem tidigare. Det var mycket ensamarbete, och de som gick hem tidigt för att planera lämnade kollegor i sticket.
– Jag började klura på hur vi kunde få en gemensam samplanering, på arbetstid, säger rektor Anna Lund och berättar vidare hur de i samverkan med bland annat Lärarförbundet och Kommunal kom fram till ett helt nytt system.
– Vi började med att ta bort den enskilda tiden för alla och räknade sedan ut en pott utifrån barngruppernas storlek, förklarar hon.
Varje barngrupp genererar nu en ”pott” med pedagogisk utvecklingstid. Ett barn är lika med X minuters planeringstid för pedagogerna. Ju större grupp, desto mer tid har avdelningens pedagoger. Förskollärare och biträdande rektor fördelar sedan den pedagogiska utvecklingstiden tillsammans.
– Och detta utifrån ramarna som tilldelats av mig som rektor, utifrån pedagogernas förutsättningar och kunskaper. Det gör att rätt personer gör rätt saker, och förskollärarna samplanerar sedan undervisningen genom att sitta tillsammans i förskolans arbetsrum, säger Anna Lund.
När det nya systemet hade testats en tid kom de fram till att vissa timmar måste öronmärkas för att förskollärarna ska kunna leva upp till de nya kraven i läroplanen. Nu har varje förskollärare fyra timmar schemalagd tid, med reglerat innehåll: en timme till planering av undervisning, en timme till uppföljning av pågående undervisning, en timme till reflektion av undervisning och en timme till litteraturläsning.
31 % svarar att de under de senaste sex månaderna sällan eller aldrig har fått gehör när de bett om mer tid för planering. 24 % av de tillfrågade svarar att de inte bett om mer tid under perioden.
3 % svarar att de inte har behövt mer planeringstid än vanligt det senaste halvåret.
60 % svarar att de ägnar 2–3 timmar/vecka åt att planera undervisningen för barngruppen. Då är både den enskilda planeringen och den som görs tillsammans med kollegor medräknade. 17 % svarar 1 timme/vecka.
(Frågan i enkäten löd: Hur många timmar ägnar du i genomsnitt per vecka åt att planera undervisningen för barngruppen? Totalt svarade 1 218 personer.)
– Under de här timmarna arbetar de i våra två gemensamma pedagogiska verktyg, Karlbergs dokumentationsverktyg och Karlbergs reflektionsverktyg, där de kan dela sin undervisningsplanering och få inspiration av varandra, säger Anna Lund. Där är det fritt fram att klippa och klistra, och testa någon annans planering. Det är väldigt kul att vi har kommit så långt med det här.
Förskolläraren Fatemeh Sadat Seydi ser flera fördelar med det nya sättet att arbeta. Bland annat att det blivit lättare att räkna ut tider för arbetslaget nu när man inte behöver bry sig om hur många procent kollegorna arbetar eftersom tiden beräknas utifrån barngruppen.
– Vi vet också vad som förväntas av oss på planeringstiden, det är tydliggjort. Man kommer snabbare fram i samtalet om ”hur” och ”varför”.
Även Marie Brynolf, förskollärare och fackligt ombud för Lärarförbundet, är positiv till det nya och tycker att planeringstiden överlag fungerar bra.
– Det behövs mycket tid för att kunna planera undervisningen, följa upp och utvärdera. Därför är det bra att den tiden ligger i schemat och att det görs på förskolan tillsammans med andra kollegor. Det är bra för mitt mående. När jag kommer hem efter jobbet kan jag koppla av och slipper sitta och planera på helgen, säger hon.
Att förskollärare sitter tillsammans, diskuterar och utvecklar verksamheten är uppskattat.
– Vi tar vara på varandras resurser och kompetenser. Ibland fastnar man i ”sitt” och måste lyfta blicken och se till helheten på förskolan och inte bara sin egen avdelning. Då är det bra att vi har planering samtidigt och kan ifrågasätta och peppa varandra. Jag gillar också att vi har en mall att gå efter med vad vi ska göra, säger hon.
Rektor Anna Lund tycker att allt har fungerat väldigt väl och att de nu hittat ett sätt som gör att det inte längre blir så person- och avdelningsbundet.
– Vi tittar ur ett annat perspektiv, och våra nyutexade som kommer till oss slipper sitta ensamma på sin kammare och klura ut hur de ska göra. I stället får de direkt en naturlig stöttning av erfarna förskollärare på förskolan, säger hon.
Pottsystemet har förbättrat planeringen och dessutom sänkt sjukfrånvaron markant. Foto: Johan Strindberg
Ytterligare en medarbetare på Karlbergs förskolor är förskolläraren Kristina Andersson. Även hon är nöjd med upplägget och lyfter bland annat fram vikten av att ha tiden uppstyrd. Ett starkt stöd hos rektor och biträdande rektorer är annat hon ser som positivt, liksom att de lagt upp förskollärarens planeringstid på bestämda tider och med olika mallar som stöd för undervisningen, avstämning, reflektion och fördjupande analyser.
– Det har varit en liten inkörningsperiod men flöt på bra under våren och jag tror det bara kan bli bättre längre fram. Det som har varit svårt ibland är att alla vi förskollärare inte får ut tiden när pedagoger varit frånvarande på förskolan. Men vi har varit bra på att skifta vilken förskollärare som går ut i barngrupp. Det är inte samma förskollärare varje gång, säger hon.
Rektor Anna Lund är medveten om problemet. Om det är få medarbetare på förskolan kan planeringstiden inte tas ut för alla förskollärare i samma utsträckning.
– Det har varit en utmaning för vissa förskollärare att sänka kraven på sig själva, säger hon. De känner att de måste prestera en massa pedagogisk dokumentation samtidigt som de känner att de behövs i barngruppen för att kollegor är sjuka. Som rektor har jag varit tydlig med att de ska sänka kraven utifrån de förutsättningar som finns.
Alla förskollärare noterar i en mall om de använt tiden och till vad, eller om de eventuellt inte kunnat ta ut den.
– Då prioriterar vi att sätta in vikarie i högre utsträckning. Men viktigast av allt: sänk kraven. Kvalitet framför kvantitet. Det behöver många som arbetar i förskolan lära sig.
När det nya pott-systemet var i sin linda fanns det personal som var skeptisk, någon ville gärna fortsättningsvis gå tidigt, hämta sina barn och planera hemmavid.
– Det gäller att stå stadigt i stormen i början av förändringar, och vi höll i, säger Anna Lund. De som var oroliga tidigare ser nu vinsterna, det har fått fin effekt. Dessutom har vi sänkt sjukfrånvaron markant, och det nya systemet är en av anledningarna. Det är jag helt övertygad om.
Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.