
Källa: Sveriges Lärares medlemsundersökning våren 2024. 1 361 förskollärare har svarat på enkäten, som är statistiskt säkerställd.
Sex av tio förskollärare tvingas göra sin planering medan de är i barngruppen, visar Sveriges Lärares undersökning. Det finns ingen balans mellan krav och resurser, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan.
Planeringstid Sveriges Lärare anser att förskollärare behöver ha minst 8–10 timmars planering per vecka. Men en undersökning visar att de allra flesta i dag inte har mer än tre timmar. Det är med andra ord en väldigt lång väg kvar till målet.
Sex av tio förskollärare tvingas göra sin planering samtidigt som de är i barngrupp varje vecka, nästan var fjärde förskollärare gör det dagligen. Och var tredje förskollärare som under det senaste halvåret behövt mer planering, och bett om det, har inte fått gehör från sin arbetsgivare. Det är dystra siffror som presenteras i Sveriges Lärares kartläggning och bland kommentarer, så kallade frisvar, som lämnats framgår bland annat att vissa sköter planeringen hemma på obetald arbetstid, andra påpekar att planering inte är prioriterat eftersom de varje dag går på knäna på grund av sjukdomar och att de inte får några vikarier.
Så här svarar några av förskollärarna:
”Det har inte känts som prio när vi varje dag har gått på knäna pga sjukdomar och inga vikarier.”
”Jag försöker lägga in stunder där jag finner möjlighet eftersom det är svårt att få till en längre sammanhållen planering utan att det går ut över verksamheten.”
”Eftersom planeringstiden alltid drabbar barnen så är det viktigare att prioritera att vara i barngruppen på grund av att barnen är små och har stort behov av vuxna.”
I genomsnitt har förskollärarna 3,1 timmar planeringstid per vecka, varav 1,7 timmar är enskild planeringstid.
Det är en ohållbar situation för många, och för förbundets Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, är undersökningens resultat inte förvånande.
– Nej, det visar supertydligt vad vi länge har påtalat; att lärare i förskola inte har rätt förutsättningar att utföra sitt uppdrag och bedriva den undervisning som krävs enligt skollag och läroplan. De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar och den här situationen skapar en enorm samvetsstress hos våra medlemmar. Att så många exempelvis tvingas planera i barngrupp är både talande och alarmerande. Det finns helt enkelt ingen balans mellan krav och resurser, säger hon.
Att följa upp och utvärdera undervisningen tar tid. Dessutom ska förskollärare hinna med att reflektera och diskutera med kollegor, planera och färdigställa lekmiljöer, hålla sig ajour med aktuell forskning, dokumentera med mera.
– En del av våra medlemmar har inte mer än en timme i veckan för allt detta, men det krävs ju självklart mycket mer än så. I våra diskussioner har vi landat i att minst 8–10 timmar per vecka vore rimligt. Om antalet timmar ska regleras via lag eller avtal spelar ingen roll, men det måste ske en förändring nu, säger Petra Hultqvist.
Hon ser gärna att planeringstiden säkras och finns med i schemat varje dag eller flera gånger i veckan.
– Vi måste också tänka nytt, kanske skulle den individuella planeringen kunna utföras på en annan plats än i förskolan, som ofta saknar bra arbetsplatser, eller kanske man skulle införa förtroendetid.
Källa: Sveriges Lärares medlemsundersökning våren 2024. 1 361 förskollärare har svarat på enkäten, som är statistiskt säkerställd.
Förskollärares förutsättningar att planera sin undervisning är också något forskaren Annika Hellberg har studerat. Hon är lektor vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad och forskar om hur förskollärare planerar och organiserar förskolans verksamhet. Delar av det som kommit fram under hennes forskning speglar det som visar sig i Sveriges Lärares undersökning om planeringstid.
– Många förskollärare beskriver att de behöver göra avkall på tiden för planering på grund av vikariebrist, möten som rektorn kallar till eller att de behöver lånas ut till andra avdelningar för att täcka upp för kollegor för att säkerställa att arbetet flyter på. Ofta behöver de anpassa sig efter dagsläget och måste förlita sig på att planera spontant i stunden. Det visar både på en hög arbetsbelastning och en gedigen professionalitet, att de klarar av att genomföra arbetet med barnen trots att de inte har tillräckligt bra förutsättningar, säger hon.
Annika Hellberg, lektor vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
När tiden är knapp menar förskollärarna i Annika Hellbergs studie att de prioriterar den gemensamma planeringen framför den enskilda, berättar hon. Detta för att de vill säkerställa verksamhetens kvalitet och värdegrund, att de i arbetslaget har en gemensam barnsyn så att alla barn i gruppen får likvärdiga aktiviteter.
Många gånger handlar den enskilda planeringen om specifika aktiviteter och ett görande här och nu, medan den gemensamma planeringen i arbetslaget handlar mer om att planera på längre sikt för att tillsammans utvärdera undervisningen och målinriktat arbeta med barnens lärande. Annika Hellberg tycker att planeringstiden måste fredas.
– Det är ju grunden till allt. Det blir ingen verksamhet annars, det är A och O för att kunna följa läroplanen och utföra uppdraget, säger hon.
Källa: Sveriges Lärare.
Hon påpekar att alla barn har rätt till en likvärdig förskola av hög kvalitet och att det är väldigt svårt att kvalitetssäkra verksamheten om man inte ges tillräckliga förutsättningar för att planera för den. Hon upplever att politiker i medierna framhäver förskolans betydelse, bland annat för att ge barn rätt förutsättningar för lek, lärande och utveckling som en stabil grund att stå på.
– Men när det sedan gäller att ge tillräckliga resurser är det inte är lika lätt att få gehör, tillägger hon.
Att förskolans personal gör sitt bästa under rådande omständigheter och utmaningar tycker Annika Hellberg är beundransvärt.
– De vänder ut och in på sig själva, är motiverade och har ett otroligt driv. De ska ha en stor eloge för det arbete de gör, säger hon.
Sveriges Lärare konstaterar att många förskolor lider av konstant personalbrist, brister i ledarskap samt har scheman som inte möjliggör raster. De poängterar också att det är hög arbetsbelastning och för stora barngrupper, och att förskollärare av förklarliga skäl hör till den yrkeskategori som har högst sjukskrivningstal. Att något måste förändras för att man ska hamna på rätt köl igen är uppenbart. Men för att kravet på 8–10 timmars planeringstid ska vara genomförbart krävs flera olika satsningar. Förutom en reglerad planeringstid kräver Sveriges Lärare därför även att staten lagstiftar om minimibemanning, förskollärartäthet samt ett maxtak för barngruppernas storlek.
– Det finns ett gyllene läge nu, när barnafödandet sjunker och det blir färre barn i förskolan, att minska på barngruppernas storlek. Vi behöver statliga satsningar och regleringar. Det är uppenbart att kommunerna inte klarar av det här själva. Barnen i Sverige har rätt till en likvärdig utbildning, säger förbundets Petra Hultqvist.
Hon tycker att förbundet börjar få gehör för sina frågor, att det finns ett betydligt större intresse nu jämfört med tidigare.
– Jag tycker att vi har flyttat fram positionerna och att politikerna börjar visa intresse och förståelse för våra utmaningar och krav. Jag hoppas också att vi är framgångsrika i avtalsrörelsen och att vi kan nå förändring kring förutsättningarna för lärare i förskolan inom en snar framtid.
Så många timmar planeringstid har förskollärarna per vecka, fördelat på enskild och gemensam planering med kollegor.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.