Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Till startsidan
Till tonerna av operan ”Trollflöjten” målade hela barngruppen gemensamt en enorm tygmålning. Förskolan Stensjöns egen parafras på Chagalls takfresk från Garnieroperan i Paris.
Pedagogiska tips Vi gör ett återbesök på Stensjöns förskola i Mölndal, där barnen haft ett projekt om konstnären Marc Chagall. Häng med in och bli inspirerad!
På avdelningen Solägget har de haft ett kreativt tema om konstnären Marc Chagall. Det pedagogerna fastnade för var det skeva, operfekta, drömlika och oväntade uttrycket hos Chagall. Konst som inte ger prestationsångest! Dessutom var han en bred konstnär som målade, skulpterade, illustrerade böcker, samt gjorde scenkostymer och glasmålningar. Perfekt om man vill prova på många olika uttryck med barnen.
Projektet startade med att förskolans figur ”Sagotjuven” kom med konstböcker om Chagall. Barnen fick också med hjälp av projektor se konstverken i storformat. De upptäckte då återkommande motiv som flygande fiskar, havsvarelser och cirkusar.
Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Med hjälp av aluminiumfolie, toarullar och annat återbruksmaterial formade barnen egna fiskar som monterades i takmobiler och flög precis som de sett på tavlorna. Barnen gjorde också ett eget akvarium med koraller och fiskar. Chagalls enorma takfresk på Garnieroperan i Paris inspirerade barngruppen att göra en egen tolkning.
Målningen blev på flera meter i diameter och hänger på väggen.
Ett stort runt tygstycke tejpades fast på golvet och till tonerna av operamusik målade barnen först fyra olika färgfält med svampar. Nästa steg var att med flaskfärg fritt måla olika symboler och annat de mindes från Chagalls konst. Barnen blev själva rätt imponerade av sin jätteduk.
– Det blev till att skrubba golvet rejält eftersom vi tejpat fast tyget med silvertejp. Men det var det värt, säger förskolläraren Emma Gustafsson.
Fiskarna flyger precis som i konsten.
1. ”Vi introducerade temat för barnen genom vår figur ”Sagotjuven” som är en bläckfisk spelad av Emma Gustafsson. Sagotjuven hade med sig flera konstböcker om Marc Chagall och projicerade även hans tavlor på väggen.”
2–3. ”Barnen noterade att flygande fiskar var återkommande i Chagalls målningar. Med hjälp av återbruksmaterial, toarullar och aluminiumfolie fick barnen forma egna fiskar och sedan måla dem. De monterades i takmobiler och blev flygande fiskar precis som i konsten.”
4. ”Ett större gemensamt projekt för barngruppen blev deras egen tolkning av Chagalls stora takfresk på Garnieroperan i Paris. Fresken innehåller fyra stora färgfält inspirerade av olika operor. Till tonerna av ”Trollflöjten” arbetade flera barn samtidigt med att måla färgfälten med tvättsvampar. I nästa steg använde de flaskfärg och målade dit detaljer och symboler de sett i Chagalls konst.”
5. ”Målningen blev flera meter i diameter med målad ram i guldfärg och en rund spegel i mitten som pricken över i. Barnen blev själva rätt imponerade av sitt gemensamma verk!”
”Vi måste inte veta vart vi ska i skapandets värld, utan det kan få vara fokus på skapandeprocessen. Inga idéer är fel, vi delar bara med oss av vårt inre landskap när vi skapar eller reflekterar kring konst tillsammans”, menar pedagogerna på Stensjöns förskola.
I det här projektet erbjöd pedagogerna mängder med olika material och tekniker att skapa av. Barnen fick göra egna skulpturer, måla på glasburkar, samt tillverka färgglada fiskar och koraller. En kubformad fotpall fick nytt liv när de klädde den i vitt tyg och målade dit oxar, sjöjungfrur och ”en ledsen fisk med sjögräs runt”.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.