
Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Till tonerna av operan ”Trollflöjten” målade hela barngruppen gemensamt en enorm tygmålning. Förskolan Stensjöns egen parafras på Chagalls takfresk från Garnieroperan i Paris.
Pedagogiska tips Vi gör ett återbesök på Stensjöns förskola i Mölndal, där barnen haft ett projekt om konstnären Marc Chagall. Häng med in och bli inspirerad!
På avdelningen Solägget har de haft ett kreativt tema om konstnären Marc Chagall. Det pedagogerna fastnade för var det skeva, operfekta, drömlika och oväntade uttrycket hos Chagall. Konst som inte ger prestationsångest! Dessutom var han en bred konstnär som målade, skulpterade, illustrerade böcker, samt gjorde scenkostymer och glasmålningar. Perfekt om man vill prova på många olika uttryck med barnen.
Projektet startade med att förskolans figur ”Sagotjuven” kom med konstböcker om Chagall. Barnen fick också med hjälp av projektor se konstverken i storformat. De upptäckte då återkommande motiv som flygande fiskar, havsvarelser och cirkusar.
Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Med hjälp av aluminiumfolie, toarullar och annat återbruksmaterial formade barnen egna fiskar som monterades i takmobiler och flög precis som de sett på tavlorna. Barnen gjorde också ett eget akvarium med koraller och fiskar. Chagalls enorma takfresk på Garnieroperan i Paris inspirerade barngruppen att göra en egen tolkning.
Målningen blev på flera meter i diameter och hänger på väggen.
Ett stort runt tygstycke tejpades fast på golvet och till tonerna av operamusik målade barnen först fyra olika färgfält med svampar. Nästa steg var att med flaskfärg fritt måla olika symboler och annat de mindes från Chagalls konst. Barnen blev själva rätt imponerade av sin jätteduk.
– Det blev till att skrubba golvet rejält eftersom vi tejpat fast tyget med silvertejp. Men det var det värt, säger förskolläraren Emma Gustafsson.
Fiskarna flyger precis som i konsten.
1. ”Vi introducerade temat för barnen genom vår figur ”Sagotjuven” som är en bläckfisk spelad av Emma Gustafsson. Sagotjuven hade med sig flera konstböcker om Marc Chagall och projicerade även hans tavlor på väggen.”
2–3. ”Barnen noterade att flygande fiskar var återkommande i Chagalls målningar. Med hjälp av återbruksmaterial, toarullar och aluminiumfolie fick barnen forma egna fiskar och sedan måla dem. De monterades i takmobiler och blev flygande fiskar precis som i konsten.”
4. ”Ett större gemensamt projekt för barngruppen blev deras egen tolkning av Chagalls stora takfresk på Garnieroperan i Paris. Fresken innehåller fyra stora färgfält inspirerade av olika operor. Till tonerna av ”Trollflöjten” arbetade flera barn samtidigt med att måla färgfälten med tvättsvampar. I nästa steg använde de flaskfärg och målade dit detaljer och symboler de sett i Chagalls konst.”
5. ”Målningen blev flera meter i diameter med målad ram i guldfärg och en rund spegel i mitten som pricken över i. Barnen blev själva rätt imponerade av sitt gemensamma verk!”
”Vi måste inte veta vart vi ska i skapandets värld, utan det kan få vara fokus på skapandeprocessen. Inga idéer är fel, vi delar bara med oss av vårt inre landskap när vi skapar eller reflekterar kring konst tillsammans”, menar pedagogerna på Stensjöns förskola.
I det här projektet erbjöd pedagogerna mängder med olika material och tekniker att skapa av. Barnen fick göra egna skulpturer, måla på glasburkar, samt tillverka färgglada fiskar och koraller. En kubformad fotpall fick nytt liv när de klädde den i vitt tyg och målade dit oxar, sjöjungfrur och ”en ledsen fisk med sjögräs runt”.
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.