
Ina Kainelainen har haft en arbetsledande roll sedan 2015 och är i dag rektor för Höjden och fyra andra enheter i samma förskoleområde. Foto: Johan Strindberg
Ledarskap Att leda utan att vara chef, det är vardag för landets förskollärare. På förskolan Höjden i Stockholm är ansvarsfördelningen och förutsättningarna för ledarskap tydliggjorda och anpassade för alla.
Intill en skogsdunge i Hammarbyhöjden i Stockholm ligger förskolan Höjden. En Reggio-Emilia-inspirerad verksamhet med hög förskollärartäthet och en lång tradition av att tillvarata varandras kompetenser. En strategi som fortsatt i samma anda även efter att Höjden blev uppköpt av Pysslingen och nu ingår i ett förskoleområde med fem enheter. Genom fortbildning, nätverk och kontinuerliga träffar får förskollärarna de verktyg de behöver för att leda på bästa sätt.
– Vi kallar det för en lärandeorganisation, en grund som möjliggör olika typer av mötesforum där samtliga pedagoger regelbundet får träffas för kollegiala reflektioner, säger Ina Kainelainen, som är rektor för de fem förskolorna.
När kompetensen gemensamt höjs blir det lättare att leda arbetslaget.
Bland annat träffas förskollärarna från alla enheter under en förmiddag ett par gånger per termin för att fördjupa sig i både barnens processer och det egna ledarskapet.
– Det är kompetensutvecklande kollegiala och individbaserade processer, där vi även landar i gemensamma slutsatser och ställningstaganden för våra förskolor, säger Ina Kainelainen.
Varje enskild förskola har också regelbundna pedagogluncher där förskollärarna leder lärande samtal och även barnskötare och andra yrkeskategorier ingår.
– När kompetensen gemensamt höjs blir det lättare att leda arbetslaget i stället för att det ska ligga på individen, säger Ina Kainelainen.
Speciella förskollärarluncher är ett annat inslag på Höjden och dess systerförskolor.
Ina Kainelainen har haft en arbetsledande roll sedan 2015 och är i dag rektor för Höjden och fyra andra enheter i samma förskoleområde. Foto: Johan Strindberg
Ina Kainelainen poängterar vikten av att få till dessa forum regelbundet i det ordinarie arbetet och att ge förskollärarna stöd i sitt ledarskap.
– I läroplanen ställs krav att förskollärare ska leda arbetslaget, leda andra vuxna, och som rektor har jag ett jättestort ansvar att skapa rätt förutsättningar och kunskapsnivå.
Upplägget har gett gott resultat. Här vill medarbetarna stanna kvar. Men Ina Kainelainen påpekar att ingenting har kommit av sig självt.
– Det här är framarbetat under lång tid tillsammans med förskollärarna och det övriga kollegiet där vi har reflekterat och utvärderat på vilket sätt vi vill skapa den här tiden. Det finns ingen quick fix för att få till en sådan här organisation. Vi har den tid vi har och hinner inte göra allt. Därför har vi gjort medvetna val. Om vi nu vill ha de här pedagogluncherna, vad väljer vi då bort?
Att axla rollen som ledare är inte lätt, och många förskollärare känner sig inte helt rustade för uppgiften. Siri Nestius, en av förskollärarna på Höjden, tycker att hon under sin utbildning fick alldeles för lite träning i just ledarskap.
På Höjden prioriteras samtal och nätverk. Foto: Johan Strindberg
– Min syster som utexaminerades i vintras skrev sin C-uppsats om just ledarskap, säger hon. Av de förskollärare hon intervjuade var det väldigt många som känt precis som jag, att det är för lite om ledarskap i utbildningen och framför allt för lite praktik. Läroplanen är ju så tydlig nu med att det är min arbetsuppgift att leda ett arbetslag. I och med det så spetsas uppgiften kring ledarskap till ännu mer och blir ännu tydligare. Då måste man se till att man får tränas i det.
Från sin egen förskollärarutbildning minns hon att den tog upp forskning kring gruppdynamik, olika personligheter och ledarskapsteorier.
– Men mycket av det var ryckt ur sitt sammanhang och inget som alls hjälper mig nu i vardagen som förskollärare, säger Siri Nestius.
Hon är därför extra glad att hon arbetar på just Höjden, där hon dessutom jobbade extra redan under utbildningen och fick en tydlig uppfattning om vad som skulle krävas av henne när studierna var över.
– Oavsett hur mycket man får med sig från utbildningen kan det förstås vara tufft när man väl kommer ut, säger hon. Det är först genom att leda många olika personer, och personlighetstyper, i många år som man lär sig att bli en duktig ledare.
Förskolläraren Siri Nestius är platsansvarig på Höjden, en roll hon själv beskriver som ”spindeln i nätet”. Foto: Johan Strindberg
Siri ingår i en rad olika forum och nätverk, bland annat ett för dem som är platsansvariga på de olika förskolorna, med fokus på ledarskap. Dessutom deltar hon i bildgrupper som fördjupar sig i hur de utbildar barnen, samt i styrgruppen, där de avdelningsansvariga träffas en gång i veckan och samtalar kring ledarskapsfrågor. Där finns även ledningen representerad.
Självklart är hon med på förskollärar- och pedagogluncherna också.
– Och de gånger som vi har upplevt att vi behöver mer fortbildning eller samtal kring ledarskap kan vi räkna med ledningen. De ser att behovet är stort och att det finns ett glapp mellan å ena sidan utbildningen och å andra sidan de förväntningar och krav som ställs i verksamheten.
Att ha många utbildade förskollärare som kollegor underlättar arbetet för Siri Nestius.
– Ja, det är en helt annan sak för mig, som även är platsansvarig, att leda en förskola med många erfarna kollegor som är förskollärare – jämfört med om jag skulle vara placerad på en av våra andra förskolor i området som bara har två eller tre förskollärare på sju avdelningar. Det ger en helt annan spelplan. Här är diskussionerna kring verksamheten och undervisning mer djupgående. Ju fler förskollärkollegor, desto bättre förutsättningar för att leda.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.