Ina Kainelainen har haft en arbetsledande roll sedan 2015 och är i dag rektor för Höjden och fyra andra enheter i samma förskoleområde. Foto: Johan Strindberg
Till startsidan
Ledarskap Att leda utan att vara chef, det är vardag för landets förskollärare. På förskolan Höjden i Stockholm är ansvarsfördelningen och förutsättningarna för ledarskap tydliggjorda och anpassade för alla.
Intill en skogsdunge i Hammarbyhöjden i Stockholm ligger förskolan Höjden. En Reggio-Emilia-inspirerad verksamhet med hög förskollärartäthet och en lång tradition av att tillvarata varandras kompetenser. En strategi som fortsatt i samma anda även efter att Höjden blev uppköpt av Pysslingen och nu ingår i ett förskoleområde med fem enheter. Genom fortbildning, nätverk och kontinuerliga träffar får förskollärarna de verktyg de behöver för att leda på bästa sätt.
– Vi kallar det för en lärandeorganisation, en grund som möjliggör olika typer av mötesforum där samtliga pedagoger regelbundet får träffas för kollegiala reflektioner, säger Ina Kainelainen, som är rektor för de fem förskolorna.
När kompetensen gemensamt höjs blir det lättare att leda arbetslaget.
Bland annat träffas förskollärarna från alla enheter under en förmiddag ett par gånger per termin för att fördjupa sig i både barnens processer och det egna ledarskapet.
– Det är kompetensutvecklande kollegiala och individbaserade processer, där vi även landar i gemensamma slutsatser och ställningstaganden för våra förskolor, säger Ina Kainelainen.
Varje enskild förskola har också regelbundna pedagogluncher där förskollärarna leder lärande samtal och även barnskötare och andra yrkeskategorier ingår.
– När kompetensen gemensamt höjs blir det lättare att leda arbetslaget i stället för att det ska ligga på individen, säger Ina Kainelainen.
Speciella förskollärarluncher är ett annat inslag på Höjden och dess systerförskolor.
Ina Kainelainen har haft en arbetsledande roll sedan 2015 och är i dag rektor för Höjden och fyra andra enheter i samma förskoleområde. Foto: Johan Strindberg
Ina Kainelainen poängterar vikten av att få till dessa forum regelbundet i det ordinarie arbetet och att ge förskollärarna stöd i sitt ledarskap.
– I läroplanen ställs krav att förskollärare ska leda arbetslaget, leda andra vuxna, och som rektor har jag ett jättestort ansvar att skapa rätt förutsättningar och kunskapsnivå.
Upplägget har gett gott resultat. Här vill medarbetarna stanna kvar. Men Ina Kainelainen påpekar att ingenting har kommit av sig självt.
– Det här är framarbetat under lång tid tillsammans med förskollärarna och det övriga kollegiet där vi har reflekterat och utvärderat på vilket sätt vi vill skapa den här tiden. Det finns ingen quick fix för att få till en sådan här organisation. Vi har den tid vi har och hinner inte göra allt. Därför har vi gjort medvetna val. Om vi nu vill ha de här pedagogluncherna, vad väljer vi då bort?
Att axla rollen som ledare är inte lätt, och många förskollärare känner sig inte helt rustade för uppgiften. Siri Nestius, en av förskollärarna på Höjden, tycker att hon under sin utbildning fick alldeles för lite träning i just ledarskap.
På Höjden prioriteras samtal och nätverk. Foto: Johan Strindberg
– Min syster som utexaminerades i vintras skrev sin C-uppsats om just ledarskap, säger hon. Av de förskollärare hon intervjuade var det väldigt många som känt precis som jag, att det är för lite om ledarskap i utbildningen och framför allt för lite praktik. Läroplanen är ju så tydlig nu med att det är min arbetsuppgift att leda ett arbetslag. I och med det så spetsas uppgiften kring ledarskap till ännu mer och blir ännu tydligare. Då måste man se till att man får tränas i det.
Från sin egen förskollärarutbildning minns hon att den tog upp forskning kring gruppdynamik, olika personligheter och ledarskapsteorier.
– Men mycket av det var ryckt ur sitt sammanhang och inget som alls hjälper mig nu i vardagen som förskollärare, säger Siri Nestius.
Hon är därför extra glad att hon arbetar på just Höjden, där hon dessutom jobbade extra redan under utbildningen och fick en tydlig uppfattning om vad som skulle krävas av henne när studierna var över.
– Oavsett hur mycket man får med sig från utbildningen kan det förstås vara tufft när man väl kommer ut, säger hon. Det är först genom att leda många olika personer, och personlighetstyper, i många år som man lär sig att bli en duktig ledare.
Förskolläraren Siri Nestius är platsansvarig på Höjden, en roll hon själv beskriver som ”spindeln i nätet”. Foto: Johan Strindberg
Siri ingår i en rad olika forum och nätverk, bland annat ett för dem som är platsansvariga på de olika förskolorna, med fokus på ledarskap. Dessutom deltar hon i bildgrupper som fördjupar sig i hur de utbildar barnen, samt i styrgruppen, där de avdelningsansvariga träffas en gång i veckan och samtalar kring ledarskapsfrågor. Där finns även ledningen representerad.
Självklart är hon med på förskollärar- och pedagogluncherna också.
– Och de gånger som vi har upplevt att vi behöver mer fortbildning eller samtal kring ledarskap kan vi räkna med ledningen. De ser att behovet är stort och att det finns ett glapp mellan å ena sidan utbildningen och å andra sidan de förväntningar och krav som ställs i verksamheten.
Att ha många utbildade förskollärare som kollegor underlättar arbetet för Siri Nestius.
– Ja, det är en helt annan sak för mig, som även är platsansvarig, att leda en förskola med många erfarna kollegor som är förskollärare – jämfört med om jag skulle vara placerad på en av våra andra förskolor i området som bara har två eller tre förskollärare på sju avdelningar. Det ger en helt annan spelplan. Här är diskussionerna kring verksamheten och undervisning mer djupgående. Ju fler förskollärkollegor, desto bättre förutsättningar för att leda.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.