
Sebastian, Rebecca Bergdahl, Alexander, Matilda och Johanna Larsson är överens om att det är viktigt att barnen är delaktiga i valet av böcker.
Alexander och Matilda lyssnar noga på Johanna Larsson som läser ”Mina första bondgårdsdjur”. Jungfrustigens förskola i Mölndal är litteraturcertifierad.
Läsning I Mölndal söder om Göteborg finns det 22 litteraturprofilerade förskolor. Sagan och det lekfulla lärandet är poängen. Böckerna och berättelserna är alltid närvarande.
Sebastian, Matilda och Alexander sitter på en stor rund matta på golvet. Framför dem har Johanna Larsson boken ”Mina första bondgårdsdjur” uppslagen och lutad mot sina knän, med bilderna riktade mot publiken.
”Välkommen till Äpplarum, det är en bondgård som heter Äpplarum.”
Johanna och hennes förskollärarkollega Rebecca Bergdahl bokpromenerar tillsammans med barnen. Det innebär att de samtalar om vad de ser på bilderna. De diskuterar och filosoferar. De pratar om katter och traktorer.
Matilda pekar på en bild och säger att det är en fluga och Johanna tittar närmare och konstaterar att det nog är en geting eller ett bi.
”Och vad är det som är på taket?” undrar Johanna Larsson och Matilda replikerar reptilsnabbt att det är en katt och flikar in att ”Johanna älskar katt”. Men i själva verket tycker Johanna inte om katter och Rebecca Bergdahl poängterar att alla är olika, till exempel när det handlar om att föredra hundar eller katter.
De pratar bebisgrisar, linderödssvin, gotlandskaniner, kuckeliku-tuppar och att de på förskolan inte får äta ägg på grund av att någon är allergisk.
Sebastian, Rebecca Bergdahl, Alexander, Matilda och Johanna Larsson är överens om att det är viktigt att barnen är delaktiga i valet av böcker.
Här på Jungfrustigens förskola i Mölndal, på avdelningen Måsen, finns böcker och deras möjligheter med i det dagliga arbetet. Det är en diplomerad litteraturförskola som precis har gått igenom den omdiplomering som görs vartannat år inom Mölndals stad. Det handlar om en pedagogisk idé med tre ben där miljön, sagan och ett systematiskt kvalitetsarbete samspelar.
Både Rebecca Bergdahl och Johanna har arbetat länge på Jungfrustigens förskola, fjorton respektive nio år. Förskolan började med sin litteraturprofilprocess 2012. Då gjorde Johanna sin VFU här och har precis som Rebecca varit med och jobbat fram det arbetssätt som man har i dag.
– När jag kom tillbaka från min VFU och talade med studenter som hade varit på andra förskolor så märkte jag skillnaderna. Som att det finns böcker överallt här. Jag tänkte på hur böckerna används, på hur man läser och hur mycket man pratar om det, liksom att vi pratar om när vi läser. De diskussionerna fördes nog inte på de andra förskolorna, säger Johanna Larsson.
”Vad är det där?” Matilda och Sebastian lever sig in i läsningen.
– Det var så vi började. Vi behövde diskutera hur och när, men också var vi läser. Hur är läsmiljön? Att det ska finnas böcker i alla våra miljöer, det har vi arbetat för länge. Det kan också röra sig om böcker i olika genrer. Recept, fakta, skönlitteratur, det som intresserar barnen, förklarar Rebecca Bergdahl och lägger till att det även är viktigt med olika nivåer, böcker såväl för de allra yngsta som för de barn som är på väg till förskoleklass.
De understryker vikten av att böcker ska vara tillgängliga hela dagen. Alla barn ska kunna sätta sig och läsa eller bläddra eller bli lästa för. De båda förskollärarna berättar att de arbetar med årslånga temasagor där personalen är med och röstar fram den bok som ska finnas med under den kommande hösten och våren. Det är en lång process där det till slut står mellan tre böcker som valts ut av en utvecklingsgrupp. Ett antal kriterier spelar in. Som fantasi och föreställningsförmåga. Kan barnen gå in och hitta en annan lekvärld i böckerna? Vilket språk är det i böckerna? Vilka karaktärer finns och vad förmedlar de?
– Det finns många bra barnböcker men för att man ska jobba med en bok i ett helt år så krävs det ännu mer. Det får inte bli så att vi känner i oktober att vi inte kan få ut mer av boken. Biblioteket i Mölndal har en betydelsefull roll men personalen är också väldigt engagerad, liksom andra förskolor i Mölndal som kommer med tips, säger Johanna Larsson.
Rebecca Bergdahl och Johanna Larsson på Jungfrustigens förskola i Mölndal brinner för läsning.
Just nu och fram till sommaren, är det Tant sol av Lotta Geffenblad. Så det är många solar runt om på förskolan, i olika tappningar. Johanna Larsson fnissar lite när hon suckar över de många mulna dagarna den gångna vintern. Tant Sol har ofta valt att inte visa sig.
– Det är en bok som följer årstiderna så det var ganska tydligt för oss hur vi skulle kunna jobba med den i barngruppen, eller i de fjorton olika barngrupperna. Vi har även pratat om odling, solenergi och miljö. Bilderna är också väldigt inspirerande, mycket detaljerade, förklarar Rebecca Bergdahl.
Bosgårdens förskolor är uppdelade i olika hus, med fjorton olika grupper. Jungfrustigens förskola är ett hus, Torallastigens förskola är ett och Hagåkers förskola ett hus. Ett av husen använder sig av en så kallad Dramaten som de rullar runt. På den finns en tuta som används för att signalera att nu kommer minsann bokvagnen. En gång i månaden kommer bokbussen som utgår från stadsbiblioteket som ligger i Mölndals centrum några kilometer bort. Bokbussen kommer till alla litteraturprofilerade förskolor i staden, som ligger alldeles söder om Göteborg.
– Då tar vi med oss några barn och lånar några böcker. I måndags var jag där med ett barn som direkt hittade en bok som fanns hemma. Det är också ett bra tillfälle att prata om böcker, om hur boken är uppbyggd, om författaren, bokens titel och skrift- och bildspråket som finns i böckerna, menar Rebecca Bergdahl.
Sebastian, Alexander och Matilda går på en legitimerad litteraturförskola och är därför vana vid att mycket här handlar om böcker och läsning.
Att barnen är delaktiga i valet av böcker är också viktigt, men det måste finnas ett vuxet öga med i den slutgiltiga urvalsprocessen.
– Böckerna förmedlar så mycket. Ett barn i går valde ut en bok som handlade om figurer som var fula och om du duschar så blir du fin. Fult och fint stod i centrum men vi väljer böcker som inte värderar utseende på det sättet. Vi har också en hbtqi-certifiering som går hand i hand med vårt litteraturfokus. Vi tänker på vad böckerna förmedlar, vilka normer som finns och på att inkludera alla, säger Rebecca Bergdahl.
Många diskussioner har passerat revy, om läsning eller ej av gamla klassiska sagor. Är det samtycke om någon får en kyss när hen sover?
– Så kan det också vara, att vissa böcker har vi kvar på förskolan men de är inte tillgängliga för barnen. Där behöver vi vara med och stötta barnen i våra boksamtal. Det är viktigt att prata om vad boken handlar om, förklarar Johanna Larsson.
Rebecca Bergdahl funderar en stund och säger sedan att alla i personalen är läsande förebilder, språkande förebilder, för både kollegor och barn.
– Det är så betydelsefullt att vi observerar varandra, att vi tar intryck av hur andra jobbar och att vi diskuterar hur vi tänker och hur vi gör. Vi måste vara öppna för förändring.
1. Prata om hur ni ser på litteratur i arbetslaget eller på förskolan, skapa en gemensam grundsyn på litteratur och arbetet med litteratur.
2. Ha en tydlig ansvarsfördelning – vem gör vad, när?
3. Skapa en tydlig struktur: Vilka är våra mål? Vad vill vi med vårt litteraturarbete?
4. Se över bokbeståndet. Har vi olika typer av böcker från olika genrer? Finns böckerna tillgängliga för barnen?
5. Koppla litteraturen till barnens erfarenheter, samtala om det som det står om i böckerna och det som finns på bilderna.
6. Läs samma bok på olika sätt. Läs texten, prata om bilderna, fokusera på ett uppslag, börja läsa och be barnen fundera på vad som händer sen.
Drygt hälften av förskolorna i Mölndal, det rör sig om 22 förskolor, är litteraturprofilerade.
Samarbetet mellan förskolor och bibliotek i Mölndal har pågått sedan 2005.
Det tar minst ett år att bli en diplomerad förskola med litteraturprofil.
Det finns ett antal kriterier som varje förskola måste uppfylla:
Att använda litteraturens möjligheter i det dagliga arbetet.
Att ge barnen positiva upplevelser av böcker, läsning och berättande.
Att ge barnen möjlighet att uttrycka sig med flera språk.
Att samverka aktivt med biblioteket.
Att regelbundet utvärdera och utveckla arbetet med litteraturprofilen.
Att arbeta temainriktat med hjälp av en årslång saga. Det bidrar till att barnens lärande blir mångsidigt och sammanhängande.
LÄS OCKSÅ:
Ny studie: Planerad högläsning ovanlig i förskolan
Forskarna: Prioritera högläsning i förskolan
Forskare ser risker med digital högläsning i förskolan
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.