Prisad lässatsning lyfter ortens alla förskolor

Foto: Fredrik Jalhed

John och Sam vill gärna prata med Ninni (Jennie Wall Wennberg) och berätta allt de känner till om Mumindalen.

Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.

Plötsligt är de där utanför fönstret vid matsalen. Ninni och Lilla My som skyndar fram i regnet. De har klarröda sammetsklänningar, Lilla My med en stor rosa rosett runt halsen och Ninni med den lilla bjällran. Barnen på Anrås förskola i Stora Höga vinkar glatt och strax därpå kommer besökarna in och slår sig ner i den förväntansfulla gruppen som samlats i en halvcirkel på golvet.

Barnen börjar genast fråga om boken som de väl känner till vid det här laget, ”Mumintrollen och den osynliga gästen” av Tove Jansson. Barnen har haft den som följeslagare både under hösten och våren, årsboken från biblioteket som de läst gemensamt och arbetat med på många olika vis. Nu åker Ninni och Lilla My runt till alla förskolor för att dela ut ett alldeles eget exemplar till barnen som ska börja i förskoleklass.

Diskussion och frågor väcks snabbt

Innan det är dags att dela ut böckerna, som ligger och väntar i den stora korgen, vill Ninni och Lilla My veta vad barnen kommer ihåg av sagan. Det blir snabbt en diskussion om varför Lilla My så ofta blir arg, och varför Ninni egentligen bet Muminpappan i svansen den där gången och är det verkligen sant att hon aldrig hade sett havet tidigare?

– Om jag var osynlig som du Ninni så skulle jag gömma mig i ”gabberoben”, och det här är min nu, säger Vidar och trycker sin nya bok tätt mot bröstet, och ser väldigt nöjd ut. 

Foto: Fredrik Jalhed

Lilla My (Ulrica Groth) ska strax dela ut årsboken.

Barnen passar också på att visa Ninni och Lilla My ett kollage på väggen bestående av teckningar där kittlar fyllts med saker barnen tycker om och blir glada av – deras egna varianter av den huskur som Muminmamman kokade ihop till Ninni för att hon skulle bli synlig igen.

Kittlarna är fyllda med urklipp från reklamblad och tidningar. Det som ser ut att glädja barnen mest är leksaker, mat och godis.

– Jag blir glad av lego, förklarar Matteo för Ninni och Lilla My. 

Kvartetten bakom årsboksprojektet i Stenungsund

Lotta Holmblad, förskollärare.

Anna Svedberg, förskollärare.

Jennie Wall Wennberg, barnbibliotekarie.

Ulrika Groth, litteraturpedagog.

Det är bibliotekets gåvobok, som delats ut till alla femåringar i kommunen under 20 års tid, som de senaste fem åren har vuxit till det omfattande projektet Årsboken. Både kommunala och fristående förskolor använder årsboken i undervisningen under barnens sista år på förskolan.

Boken delas ut i början av höstterminen tillsammans med en inspirationshandledning för pedagogerna. Sedan kan förskolorna själva bestämma hur de ska ta sig an årets bok. På Anrås förskola startade förskollärarna den första träffen med en stor nyckelknippa och barnen fick spekulera i vart nycklarna kunde leda någonstans. På andra träffen presenterades en brun gammal resväska fylld med olika saker som knöt an till boken de snart skulle börja läsa. Där fanns exempelvis en stor nyckelknippa, Too-Tickis gula regnjacka, Muminmammans handväska och Muminpappans hatt – och en liten bjällra.

– Det här skapade ett intresse hos barnen innan vi ens hade börjat läsa boken, förklarar förskolläraren Malin Wångstedt.

Foto: Fredrik Jalhed

Alla blivande förskoleklassbarn i Stenungsund har jobbat med Muminboken under läsåret.

De har läst boken etappvis sedan i höstas. Varje gång har de projicerat sidorna på väggen så att barnen lätt har kunnat följa med i handlingen.

Vid varje träff har de även haft olika aktiviteter utifrån bokens berättelse, bland annat har barnen fått måla hur de tror att den osynliga gästen ser ut.

– Varje gång var resväskan med, den har haft en central roll. När vi gjorde huskurerna var väskan fylld med saxar, lim, tidningar och reklam som barnen kunde använda. Nu när vi har läst klart har vi uteaktiviteter och pratar om de olika karaktärerna. Nu senast pratade vi om att känna sig osynlig kopplat till hur barnen känner inför skolstarten i höst. Hur man kan göra om någon är ensam och hur man är en bra kompis, förklarar Malin Wångstedt. 

Kollegan och barnskötaren Midya Abdalrhman tillägger att årsboken är något även de yngre barnen på förskolan känner till.

– De ser vad de äldre får göra och säger sedan ”nu är det min tur att få en bok”. Det finns en stor förväntan kring det här.

My och Ninni besöker 21 förskolor på en månad

Under förmiddagen på Anrås förskola delar Lilla My och Ninni ut böcker till samtliga barn i äldregruppen, men uppdelat i två grupper för att alla ska kunna komma till tals. Sedan är det dags för dem att ta farväl för den här gången. De ska vidare till nästa förskola. Sammanlagt betar de av tretton kommunala förskolor och åtta fristående under en månad.

Alla barngrupper duon möter har även tillverkat bidrag till en årsboksutställning som snart ska börja ta form på biblioteket inne i Stenungsund. I ett glasformat rum på barnavdelningen ska det även byggas ett Muminhus. Men tills vidare förvaras barnens alla bidrag på hyllorna ute i bokbussgaraget. Där finns bland ­annat en bok om hur Ninni kan lära sig leka, tavlor med Muminmotiv och en samling svansar med bitmärken – allt skapat av kommunens förskolebarn. Det finns även flera behållare med hopblandade huskurer.

– Men de ska nog inte provsmakas, säger Lilla My som egentligen heter Ulrika Groth och är litteraturpedagog i kommunen.

Foto: Fredrik Jalhed

Elsa, Matteo och Freja har många frågor: ”Är det sant att du aldrig hade sett havet, Ninni?”

Tillsammans med Ninni, det vill säga barnbibliotekarien Jennie Wall Wennberg, ingår hon i den arbetsgrupp som håller i årsboksprojektet, de övriga två i gruppen är förskollärarna Lotta Holmblad och Anna Svedberg.

Lotta Holmblad.

I höstas fick kvartetten ta emot Lärarstiftelsens Stora läspris, och 100 000 kronor, under en ceremoni på Bokmässan.

– Det är första gången förskolan får priset, vi är jätteglada. Det tar tid att implementera ett sådant här projekt, men nu ser vi resultatet. Arbetssättet har landat ute på förskolorna och det finns ett stort engagemang, säger Lotta Holmblad som hoppas att en del av vinstpengarna kan användas till att sprida arbetsmetoden till andra kommuner.

– Att sprida läsglädje och låta barnen ta del av den här magiska världen ger så mycket, tillägger Ulrika Groth.

Arbetsgruppens fem tips

Så jobbar du med en årsbok tillsammans med biblioteket.

  1. Kontakta ert bibliotek, många arbetar redan med någon form av gåvobok. Att dela ut den via förskolan gör att biblioteken når alla barn med både gåvobok och läsupplevelser.
  2. Våga pröva! Det är enormt kul och givande och behöver inte vara så komplicerat. Sätt ihop en arbetsgrupp, välj bok och starta ert pilotprojekt redan nu i höst.
  3. Små detaljer kan skapa stor magi, använd små attiraljer från boken för att väcka nyfikenhet och engagemang.
  4. Ha läsglädjen i fokus och låt barnens nyfikenhet driva arbetet med boken.
  5. Kontakta oss om ni vill ha tips, inspiration eller har några funderingar. På Instagramkontot stenungsundsbibliotek finns bilder från Årsboks-projektet.

Avslutas med medaljer till alla barnen

Barnen på Anrås förskola har tagit adjö av Ninni och Lilla My för den här gången och ger sig ut i regnet för att leka på gården. Men de kommer snart att träffas igen. Varje år avslutas nämligen vårterminen med Skogen runt, en gemensam aktivitet där alla förskolor i kommunen träffas. Numera har även årsboken involverats. I sagoskogen tas barnen emot av sagofeerna, förskollärarna Lotta Holmblad och Anna Svedberg, och de möter även Ninni och Lilla My. Barnen följer sedan en slinga med sex stationer med olika aktiviteter kopplade till årsboken.

– När de kommer tillbaka genom portalen till oss delar vi ut medaljer. Det är jättefint och ett bra avslut för året med årsboken. Vårt arbete ligger dessutom i linje med regeringens beslut om ändringar i förskolans läroplan gällande läsning, att barn ska få lyssna till högläsning, utveckla sitt ordförråd och bli intresserade av att lära sig läsa, säger Lotta Holmblad.