
Lilla My (Ulrica Groth) ska strax dela ut årsboken.
John och Sam vill gärna prata med Ninni (Jennie Wall Wennberg) och berätta allt de känner till om Mumindalen.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Plötsligt är de där utanför fönstret vid matsalen. Ninni och Lilla My som skyndar fram i regnet. De har klarröda sammetsklänningar, Lilla My med en stor rosa rosett runt halsen och Ninni med den lilla bjällran. Barnen på Anrås förskola i Stora Höga vinkar glatt och strax därpå kommer besökarna in och slår sig ner i den förväntansfulla gruppen som samlats i en halvcirkel på golvet.
Barnen börjar genast fråga om boken som de väl känner till vid det här laget, ”Mumintrollen och den osynliga gästen” av Tove Jansson. Barnen har haft den som följeslagare både under hösten och våren, årsboken från biblioteket som de läst gemensamt och arbetat med på många olika vis. Nu åker Ninni och Lilla My runt till alla förskolor för att dela ut ett alldeles eget exemplar till barnen som ska börja i förskoleklass.
Innan det är dags att dela ut böckerna, som ligger och väntar i den stora korgen, vill Ninni och Lilla My veta vad barnen kommer ihåg av sagan. Det blir snabbt en diskussion om varför Lilla My så ofta blir arg, och varför Ninni egentligen bet Muminpappan i svansen den där gången och är det verkligen sant att hon aldrig hade sett havet tidigare?
– Om jag var osynlig som du Ninni så skulle jag gömma mig i ”gabberoben”, och det här är min nu, säger Vidar och trycker sin nya bok tätt mot bröstet, och ser väldigt nöjd ut.
Lilla My (Ulrica Groth) ska strax dela ut årsboken.
Barnen passar också på att visa Ninni och Lilla My ett kollage på väggen bestående av teckningar där kittlar fyllts med saker barnen tycker om och blir glada av – deras egna varianter av den huskur som Muminmamman kokade ihop till Ninni för att hon skulle bli synlig igen.
Kittlarna är fyllda med urklipp från reklamblad och tidningar. Det som ser ut att glädja barnen mest är leksaker, mat och godis.
– Jag blir glad av lego, förklarar Matteo för Ninni och Lilla My.
Lotta Holmblad, förskollärare.
Anna Svedberg, förskollärare.
Jennie Wall Wennberg, barnbibliotekarie.
Ulrika Groth, litteraturpedagog.
Det är bibliotekets gåvobok, som delats ut till alla femåringar i kommunen under 20 års tid, som de senaste fem åren har vuxit till det omfattande projektet Årsboken. Både kommunala och fristående förskolor använder årsboken i undervisningen under barnens sista år på förskolan.
Boken delas ut i början av höstterminen tillsammans med en inspirationshandledning för pedagogerna. Sedan kan förskolorna själva bestämma hur de ska ta sig an årets bok. På Anrås förskola startade förskollärarna den första träffen med en stor nyckelknippa och barnen fick spekulera i vart nycklarna kunde leda någonstans. På andra träffen presenterades en brun gammal resväska fylld med olika saker som knöt an till boken de snart skulle börja läsa. Där fanns exempelvis en stor nyckelknippa, Too-Tickis gula regnjacka, Muminmammans handväska och Muminpappans hatt – och en liten bjällra.
– Det här skapade ett intresse hos barnen innan vi ens hade börjat läsa boken, förklarar förskolläraren Malin Wångstedt.
Alla blivande förskoleklassbarn i Stenungsund har jobbat med Muminboken under läsåret.
De har läst boken etappvis sedan i höstas. Varje gång har de projicerat sidorna på väggen så att barnen lätt har kunnat följa med i handlingen.
Vid varje träff har de även haft olika aktiviteter utifrån bokens berättelse, bland annat har barnen fått måla hur de tror att den osynliga gästen ser ut.
– Varje gång var resväskan med, den har haft en central roll. När vi gjorde huskurerna var väskan fylld med saxar, lim, tidningar och reklam som barnen kunde använda. Nu när vi har läst klart har vi uteaktiviteter och pratar om de olika karaktärerna. Nu senast pratade vi om att känna sig osynlig kopplat till hur barnen känner inför skolstarten i höst. Hur man kan göra om någon är ensam och hur man är en bra kompis, förklarar Malin Wångstedt.
Kollegan och barnskötaren Midya Abdalrhman tillägger att årsboken är något även de yngre barnen på förskolan känner till.
– De ser vad de äldre får göra och säger sedan ”nu är det min tur att få en bok”. Det finns en stor förväntan kring det här.
Under förmiddagen på Anrås förskola delar Lilla My och Ninni ut böcker till samtliga barn i äldregruppen, men uppdelat i två grupper för att alla ska kunna komma till tals. Sedan är det dags för dem att ta farväl för den här gången. De ska vidare till nästa förskola. Sammanlagt betar de av tretton kommunala förskolor och åtta fristående under en månad.
Alla barngrupper duon möter har även tillverkat bidrag till en årsboksutställning som snart ska börja ta form på biblioteket inne i Stenungsund. I ett glasformat rum på barnavdelningen ska det även byggas ett Muminhus. Men tills vidare förvaras barnens alla bidrag på hyllorna ute i bokbussgaraget. Där finns bland annat en bok om hur Ninni kan lära sig leka, tavlor med Muminmotiv och en samling svansar med bitmärken – allt skapat av kommunens förskolebarn. Det finns även flera behållare med hopblandade huskurer.
– Men de ska nog inte provsmakas, säger Lilla My som egentligen heter Ulrika Groth och är litteraturpedagog i kommunen.
Elsa, Matteo och Freja har många frågor: ”Är det sant att du aldrig hade sett havet, Ninni?”
Tillsammans med Ninni, det vill säga barnbibliotekarien Jennie Wall Wennberg, ingår hon i den arbetsgrupp som håller i årsboksprojektet, de övriga två i gruppen är förskollärarna Lotta Holmblad och Anna Svedberg.
Lotta Holmblad.
I höstas fick kvartetten ta emot Lärarstiftelsens Stora läspris, och 100 000 kronor, under en ceremoni på Bokmässan.
– Det är första gången förskolan får priset, vi är jätteglada. Det tar tid att implementera ett sådant här projekt, men nu ser vi resultatet. Arbetssättet har landat ute på förskolorna och det finns ett stort engagemang, säger Lotta Holmblad som hoppas att en del av vinstpengarna kan användas till att sprida arbetsmetoden till andra kommuner.
– Att sprida läsglädje och låta barnen ta del av den här magiska världen ger så mycket, tillägger Ulrika Groth.
Så jobbar du med en årsbok tillsammans med biblioteket.
Barnen på Anrås förskola har tagit adjö av Ninni och Lilla My för den här gången och ger sig ut i regnet för att leka på gården. Men de kommer snart att träffas igen. Varje år avslutas nämligen vårterminen med Skogen runt, en gemensam aktivitet där alla förskolor i kommunen träffas. Numera har även årsboken involverats. I sagoskogen tas barnen emot av sagofeerna, förskollärarna Lotta Holmblad och Anna Svedberg, och de möter även Ninni och Lilla My. Barnen följer sedan en slinga med sex stationer med olika aktiviteter kopplade till årsboken.
– När de kommer tillbaka genom portalen till oss delar vi ut medaljer. Det är jättefint och ett bra avslut för året med årsboken. Vårt arbete ligger dessutom i linje med regeringens beslut om ändringar i förskolans läroplan gällande läsning, att barn ska få lyssna till högläsning, utveckla sitt ordförråd och bli intresserade av att lära sig läsa, säger Lotta Holmblad.
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.