Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Har ni hört vad de ska göra i Hammarö kommun? De ska röra om lite i sin förskolegryta, barnen blir färre, det behövs färre förskolor och färre personal. Så hur gör de då? Jo, de har bestämt sig för att säga upp alla barnskötare och bara behålla lärarna i förskolan.
Vilken twist ändå. Jag blev i alla fall nyfiken av rubriken och ville läsa vidare, hur tänkte de nu? Det visar sig att det stämmer, alla kommer till tals i artikeln, anställda, facket och politikerna – och ja, man tänker säga upp alla barnskötare och andra utan förskollärarutbildning. Jag läser vidare, fackförbundet Kommunal uttalar sig och sedan också en barnskötare i kommunen: ”Vi gör samma arbete som förskollärarna.”
Berätta hur viktigt ert uppdrag är
Det är då jag tänder till. Igen, fortfarande, barnskötare som hävdar att de gör samma arbete som lärarna i förskolan. Då tappar jag sympatin. Yrkesgruppen barnskötare är viktiga i förskolan, nu som då, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt och visar att man är dåligt insatt i styrdokument och sitt faktiska uppdrag. Det gör inte att man framstår som duktig och viktig, tvärtom. Om du vill göra en lärares jobb, bli lärare, annars var en bra barnskötare.
Jag tänker att om man vill påverka Hammarö kommun, och kanske andra kommuner som kommer att börja fundera i samma banor: Berätta hur viktigt barnskötarnas uppdrag är i förskolan. Som ett komplement till det som lärarna gör. För det var nästa grej i artikeln, Hammarö kommun tänker att lärarna kan utföra barnskötarnas jobb också. Här slänger de in en annan ingrediens i grytan, ska lärare utföra barnskötarnas jobb, kan de det?
Förskolan bygger på olikheter
Ur perspektivet att barnskötarna gör samma jobb som lärarna så borde det inte vara något problem, då är det ju lugnt, eller? Bye, bye, barnskötarna.
Är ni med på resonemanget? Barnskötarna behöver steppa upp, vilket är egentligen ert uppdrag, hur kan ni beskriva det? Utan att blanda in lärarna i det. Varför behövs barnskötarna i förskolan? Och återigen, nu pratar vi om yrkesgruppen, inte någon specifik person.
Att fortsätta säga att ni gör samma jobb som lärare håller inte, lägg ner det argumentet, kom med något annat. Förskolan bygger på att olikheter blir starka tillsammans, barn är olika, vuxna är olika, låt oss komma ihåg det. Utan att lägga in en värdering i det, ingen är mer eller mindre viktig, alla behövs.
”Sluta göra lärarnas uppdrag”
Och om barnskötarna vill hävda sin betydelse i förskolan sluta göra lärarnas uppdrag, Jag tänker att ni i princip borde vägra, stå på er. Ställ krav på era förskollärare, om de inte gör sitt jobb, meddela er huvudman. Stå upp för ert yrke utan att försöka vara ett annat.
Och kanske Hammarö kommun borde läsa på lite om förskolan, och fundera på om lärarna verkligen kan och bör göra barnskötarnas jobb? Slutligen, en lärare är en lärare och en barnskötare är en barnskötare, och lika bra är de för det.
Eva Lindström är lärare i förskolan i Stockholm.
LÄS OCKSÅ:
Uppmaningen till regeringen: Skrota titeln ”förskollärare”
Får jag inte presentera mig som förskollärare längre?
Förskollärare eller pedagog – är titeln viktig i förskolan?
Lindström: Varför blir ni provocerade av förskollärares planeringstid?
Lyssna på Förskolan här: