
Aqsa och Esra, på avdelningen Pandan på Hyllievångens förskola, gillar att läsa. Foto: André de Loisted
Kollegialt lärande Malmö satsar stort på Läslyftet i kommunens förskolor. Vi hälsar på hos Hyllievången, som tillsammans med fyra grannförskolor nu är inne på den andra modulen och redan konstaterat storartade resultat.
När höstterminen startade påbörjade fem förskolor i Kroksbäck i Malmö sin andra modul i Läslyftet. Handledaren och förste förskolläraren Livija Grebovic på Hyllievångens förskola berättar att det inte var helt enkelt att välja mellan modulerna, men nästan alla barn på förskolorna har andra modersmål än svenska så valet föll på ”Flera språk i barngruppen”, en modul som enligt Skolverket ”ger förslag på språkutvecklande arbetssätt såsom vikten av att omge barnen med ord och hur genrepedagogiken kan användas i förskolan”.
Arbetet med Läslyftet i Kroksbäck startade förra året med modulen ”Läsa och berätta”. 70 medarbetare på förskolorna tog sig an materialet under ledning av Livija Grebovic och hennes handledarkollega Ebba Dieden, också förste förskollärare. Resultatet lät inte vänta på sig. Barnens intresse för böcker ökade markant.
Läslyftet har ökat barnens intresse för litteratur, här övar Amina, Fahim, Haya och Aqila på bokstäver. Foto: André de Loisted
– De frågar efter böcker mycket mer nu och de yngsta står ofta där med en bok i handen, drar oss i armen och säger ”läs för mig”, säger Livija Grebovic. Vi märker också hur deras språkutveckling förbättrats jämfört med terminen innan. Dessutom är det inte längre någon som sitter och trampar på böcker eller kastar dem hit och dit. Nu behandlar de litteratur med respekt och det är verkligen jätteroligt att se.
Kollegialt lärande har förekommit tidigare på Kroksbäcks förskolor, bland annat kring den nya läroplanen, men Läslyftet är mycket större och invovlerar alla yrkesgrupper. Samarbetet har varit så uppskattat att pedagogerna besökt varandras förskolor även utanför ramen för själva Läslyftet.
– Pedagogerna berättar om hur lärorikt det är och hur det påverkat deras arbetssätt, men också hur det påverkat lärmiljöerna på förskolorna.
– De har spridit väldigt fina exempel mellan sig, ja det här har verkligen berikat alla våra förskolor.
När det i våras var dags för de sista delarna av första modulen slog pandemin till och ledde till mer utomhusvistelse – även för Läslyftet-aktiviteterna.
Aqsa och Esra, på avdelningen Pandan på Hyllievångens förskola, gillar att läsa. Foto: André de Loisted
– Pedagogerna har haft lådor med böcker utomhus, pyntat gården med bokstäver och laminerat framsidor på olika barnböcker och hängt upp längs trästaketet. Även många barnsagor har laminerats och satts upp ute, vilket har berikat utemiljön.
Satsningen har också lett till att vårdnadshavarna fått en ökad medvetenhet om läsningens betydelse. Bland annat efter att de bjöds in till ett möte där arbetet med Läslyftet beskrevs och förskollärarna betonade vikten av högläsning.
– De var så intresserade och helt häpna över att det har så stor betydelse att tala modersmålet hemma och att det är så viktigt att läsa för barnen. Har man ett starkt modersmål kommer svenskan lättare. Vi betonade också att det är viktigt att låna hem böcker men att man inte behöver kunna läsa på svenska själv. Det går lika bra att titta på bilderna och berätta.
Samarbetet med vårdnadshavarna och deras ökade medvetenhet har nu lett till att allt fler avdelningar på förskolorona lånar ut böcker och att flera även utökar sina förskolebibliotek.
Föräldrarna blev häpna över att det har så stor betydelse att tala modersmålet hemma.
– Nästan varje avdelning har en liten hörna eller bokhylla i kapprummet med böcker för utlåning, både på svenska och på olika modersmål.
Livija Grebovic poängterar att en god organisation och struktur är en förutsättning för att Läslyftet ska fungera väl. I början hade de träffar på fredagar men nu är det eftermiddagar som gäller, 1,5-timmarspass måndag till torsdag. Livija och Ebba turas om att handleda grupperna, där max två deltagare per gång lämnar ordinarie verksamhet. Detta för att de inte ska behöva lämna kollegor i sticket utan ska kunna fokusera på diskussionerna.
Förskollärare Livija Grebovic är även Läslyfts-handledare. Foto: André de Loisted
– Schemat har anpassats med vikarier, och vi ser till att deltagarna har inläsningstid utanför den ordinarie reflektionstiden.
Livija Grebovic hoppas på fler moduler framöver.
– Pedagogerna är eniga om att Läslyftet är väldigt utvecklande, så jag tror att vi kommer att fortsätta. Det finns ju så många spännande moduler kvar.
Sofia Ericsson, förskollärare på Trandaredsgårdens förskola i Borås:
”Vi är inne på vår fjärde modul. Läslyftet betyder mycket. Barnen har ett helt annat intresse för språk nu, och kollegialt har vi pedagoger fått en gemensam utgångspunkt. Sedan i våras är vår förskola dessutom litteraturprofilerad som ett resultat av det här.”
Pia Hellström, förskollärare på Bifrost förskola i Mölndal:
”Vi arbetar nu med vår tredje modul, ’Natur, teknik och språkutveckling’. All personal deltar en gång i månaden. Att koppla ihop teori och praktik i den pågående verksamheten skapar ett engagemang och ett kunskapslyft. Alla i arbetslaget strävar mot samma mål.”
Victoria Johansson, förskollärare på Jönåkers förskola i Nyköping:
”Vi har varit med sedan starten och är inne på vår tredje modul, 'Matematik och språkutveckling’. Det är ett otroligt tillfälle för alla att mötas, lyfta och stärka varandra. Vi är tre förskolor som samarbetar och har testat olika konstellationer genom åren, nu jobbar vi i pedagogpar, vilket fungerar jättebra.”
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.