Aqsa och Esra, på avdelningen Pandan på Hyllievångens förskola, gillar att läsa. Foto: André de Loisted
Till startsidan
Kollegialt lärande Malmö satsar stort på Läslyftet i kommunens förskolor. Vi hälsar på hos Hyllievången, som tillsammans med fyra grannförskolor nu är inne på den andra modulen och redan konstaterat storartade resultat.
När höstterminen startade påbörjade fem förskolor i Kroksbäck i Malmö sin andra modul i Läslyftet. Handledaren och förste förskolläraren Livija Grebovic på Hyllievångens förskola berättar att det inte var helt enkelt att välja mellan modulerna, men nästan alla barn på förskolorna har andra modersmål än svenska så valet föll på ”Flera språk i barngruppen”, en modul som enligt Skolverket ”ger förslag på språkutvecklande arbetssätt såsom vikten av att omge barnen med ord och hur genrepedagogiken kan användas i förskolan”.
Arbetet med Läslyftet i Kroksbäck startade förra året med modulen ”Läsa och berätta”. 70 medarbetare på förskolorna tog sig an materialet under ledning av Livija Grebovic och hennes handledarkollega Ebba Dieden, också förste förskollärare. Resultatet lät inte vänta på sig. Barnens intresse för böcker ökade markant.
Läslyftet har ökat barnens intresse för litteratur, här övar Amina, Fahim, Haya och Aqila på bokstäver. Foto: André de Loisted
– De frågar efter böcker mycket mer nu och de yngsta står ofta där med en bok i handen, drar oss i armen och säger ”läs för mig”, säger Livija Grebovic. Vi märker också hur deras språkutveckling förbättrats jämfört med terminen innan. Dessutom är det inte längre någon som sitter och trampar på böcker eller kastar dem hit och dit. Nu behandlar de litteratur med respekt och det är verkligen jätteroligt att se.
Kollegialt lärande har förekommit tidigare på Kroksbäcks förskolor, bland annat kring den nya läroplanen, men Läslyftet är mycket större och invovlerar alla yrkesgrupper. Samarbetet har varit så uppskattat att pedagogerna besökt varandras förskolor även utanför ramen för själva Läslyftet.
– Pedagogerna berättar om hur lärorikt det är och hur det påverkat deras arbetssätt, men också hur det påverkat lärmiljöerna på förskolorna.
– De har spridit väldigt fina exempel mellan sig, ja det här har verkligen berikat alla våra förskolor.
När det i våras var dags för de sista delarna av första modulen slog pandemin till och ledde till mer utomhusvistelse – även för Läslyftet-aktiviteterna.
Aqsa och Esra, på avdelningen Pandan på Hyllievångens förskola, gillar att läsa. Foto: André de Loisted
– Pedagogerna har haft lådor med böcker utomhus, pyntat gården med bokstäver och laminerat framsidor på olika barnböcker och hängt upp längs trästaketet. Även många barnsagor har laminerats och satts upp ute, vilket har berikat utemiljön.
Satsningen har också lett till att vårdnadshavarna fått en ökad medvetenhet om läsningens betydelse. Bland annat efter att de bjöds in till ett möte där arbetet med Läslyftet beskrevs och förskollärarna betonade vikten av högläsning.
– De var så intresserade och helt häpna över att det har så stor betydelse att tala modersmålet hemma och att det är så viktigt att läsa för barnen. Har man ett starkt modersmål kommer svenskan lättare. Vi betonade också att det är viktigt att låna hem böcker men att man inte behöver kunna läsa på svenska själv. Det går lika bra att titta på bilderna och berätta.
Samarbetet med vårdnadshavarna och deras ökade medvetenhet har nu lett till att allt fler avdelningar på förskolorona lånar ut böcker och att flera även utökar sina förskolebibliotek.
Föräldrarna blev häpna över att det har så stor betydelse att tala modersmålet hemma.
– Nästan varje avdelning har en liten hörna eller bokhylla i kapprummet med böcker för utlåning, både på svenska och på olika modersmål.
Livija Grebovic poängterar att en god organisation och struktur är en förutsättning för att Läslyftet ska fungera väl. I början hade de träffar på fredagar men nu är det eftermiddagar som gäller, 1,5-timmarspass måndag till torsdag. Livija och Ebba turas om att handleda grupperna, där max två deltagare per gång lämnar ordinarie verksamhet. Detta för att de inte ska behöva lämna kollegor i sticket utan ska kunna fokusera på diskussionerna.
Förskollärare Livija Grebovic är även Läslyfts-handledare. Foto: André de Loisted
– Schemat har anpassats med vikarier, och vi ser till att deltagarna har inläsningstid utanför den ordinarie reflektionstiden.
Livija Grebovic hoppas på fler moduler framöver.
– Pedagogerna är eniga om att Läslyftet är väldigt utvecklande, så jag tror att vi kommer att fortsätta. Det finns ju så många spännande moduler kvar.
Sofia Ericsson, förskollärare på Trandaredsgårdens förskola i Borås:
”Vi är inne på vår fjärde modul. Läslyftet betyder mycket. Barnen har ett helt annat intresse för språk nu, och kollegialt har vi pedagoger fått en gemensam utgångspunkt. Sedan i våras är vår förskola dessutom litteraturprofilerad som ett resultat av det här.”
Pia Hellström, förskollärare på Bifrost förskola i Mölndal:
”Vi arbetar nu med vår tredje modul, ’Natur, teknik och språkutveckling’. All personal deltar en gång i månaden. Att koppla ihop teori och praktik i den pågående verksamheten skapar ett engagemang och ett kunskapslyft. Alla i arbetslaget strävar mot samma mål.”
Victoria Johansson, förskollärare på Jönåkers förskola i Nyköping:
”Vi har varit med sedan starten och är inne på vår tredje modul, 'Matematik och språkutveckling’. Det är ett otroligt tillfälle för alla att mötas, lyfta och stärka varandra. Vi är tre förskolor som samarbetar och har testat olika konstellationer genom åren, nu jobbar vi i pedagogpar, vilket fungerar jättebra.”
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.