Foto: Anna von Brömssen
Till startsidan
Kollegialt lärande I Göteborg har sju förskolor gått samman i ett nätverk där 140 förskollärare och barnskötare med gemensamt engagemang ser till att det kollegiala lärandet frodas och leder till utveckling.
Visst går det att få till kollegialt lärande i det lilla, men i Torslanda har man sedan tre år tillbaka valt ett större grepp för att ta tillvara förskolepersonalens kunskaper och erfarenhet. Tre gånger per termin träffas nätverket Team Väster, 140 medarbetare från sju näraliggande förskolor. I mixade grupper, ett tiotal personer i varje, jobbar de med teman som utvecklingspedagogik, de vuxnas roll i leken och implementering av den nya läroplanen.
Karina Bareja, förskollärare på Kålhagens förskola, berättar att det sistnämnda temat gav fortbildning inom allt från digitala verktyg till hållbarhet och barnens integritet. Och när alla i det egna arbetslaget deltar i olika nätverksgrupper kan de sedan dela med sig av unik information när de kommer tillbaka.
Vi håller koll på ny forskning, bollar idéer och har dialog med rektorerna.
– Fördelarna med nätverken är definitivt det kollegiala lärandet som uppstår och tillgången till ny forskning som vi annars inte alltid har tid att själva söka upp. Oftast har nätverksledarna förberett med information att läsa, så diskussionerna som följer blir väl underbyggda. Vi lär tillsammans, från retorik till praktik.
Den här höstterminens träffar inleddes på temat högläsning, via video på grund av pandemin. Deltagarna fick förbereda sig med dokument från Skolverket att reflektera kring, bland annat om att högläsning i syfte att få barngruppen att komma till ro inte alltid är den bästa utgångspunkten.
Foto: Anna von Brömssen
– På träffen fick vi sedan samtala om hur vi på avdelningarna använder högläsning som verktyg för barns utveckling och lärande, och inspirerades till att skapa nya situationer för bokläsning och boksamtal. Nu har vi på min förskola uppmärksammat dagens bok, som presenteras vid entrén varje dag och som vi sedan läser utomhus. Vi tog fasta på att fysisk aktivitet bidrar till lärande och att utomhusmiljön i sig signalerar och stimulerar något nytt hos barnen i jämförelse med läsning i soffan, säger Karina Bareja.
Ett annat exempel där teamets nätverksträffar bidragit till konkreta förändringar var när de diskuterade hållbar utveckling inte bara i fråga om ekologi utan även om kulturella, sociala och ekonomiska aspekter.
– Det kan vara att gräva ner en planka med olika material och se vad som förmultnar först, men också att spåra ursprunget hos bananerna vi äter på förskolan. Via Google Maps gjorde vi resor med barnen och tittade på hur bananplantagen såg ut.
Diskussionerna som påbörjas under nätverksträffarna fortsätter alltså ute på förskolorna.
Läsning är i fokus på Kålhagen, förskollärare Anna Wågdahl läser för nyfikna barn på avdelningen Planeten. Foto: Anna von Brömssen
– Vi har alla samma grundinnehåll på träffarna men eftersom vi deltar i olika grupper är det olika dilemman som kommer upp. Tillbaka på förskolan kan vi då prata om hur vi kan implementera informationen från nätverken i praktiken hos oss på avdelningen utifrån våra barns och våra behov.
För att nätverket ska fungera på bästa sätt krävs pålästa deltagare.
– Och att man är engagerad och har ett öppet sinne, säger Karin Bareja.
– Man ska inte vara rädd för att samtala. Viktigt att komma ihåg är att allt inte handlar om rätt eller fel, det finns många dilemman som kan diskuteras.
Börja i det lilla. Vad behöver vi på vår enhet? Vad är syftet? Var är vi, vart vill vi?
Gitten Frankenberg, förskollärare på Skutehagens förskola, som också ingår i Team Väster, berättar att de visserligen hade mycket kollegialt lärande på enheten även tidigare, men att det utvecklats ytterligare nu.
– Det blir mer ordnat när någon håller i innehållet. Från början träffades vi på kvällstid men nu ligger det inlagt i schemat på morgonen, vilket är bättre, säger Gitten Frankenberg.
Karina Bareja, förskollärare på Kålhagen. Foto: Anna von Brömssen
Även hon vittnar om användbara tips och idéer som utmynnat från nätverksträffarna – även i det lilla.
– Vid ett tillfälle fick vi se en filmsnutt där jag hörde uttrycket ”Snälla händer”. Det tog jag med mig tillbaka till min avdelning med 1–2-åringar. De är ofta fysiska mot varandra så nu tränar vi på att använda snälla händer som inte puttar eller slår någon annan.
Team Väster har två nätverksledare. Lydia Girma, från förskolan Hästevik, har hand om förskollärargruppen tillsammans med kollegan och försteläraren Pernilla Kjellberg, som även har hand om gruppen för barnskötare. Tillsammans gör de research och planerar upplägget för nätverksträffarna, med fokus på helhetsidé och likvärdighet.
– Vi håller oss ajour med ny forskning, ser filmer, lyssnar på poddar. Sedan bollar vi idéer med varandra och har en dialog med rektorerna om vad vi ska ta upp, säger Lydia Girma.
Inför träffarna förbereder de även powerpoints och skickar ut dokument.
– Läslyftet, som är tema nu under hösten, kräver egentligen 15–20 timmar, säger Lydia Girma. Men eftersom vi inte har den tiden gäller det att förkorta och anpassa materialet på bästa sätt. Det får inte bli för mäktigt, och hittills har vi fått bra respons av deltagarna.
Tanken är att all personal ska ha möjlighet att delta, men för dem som missat någon träff sker även en uppsamlingsträff i slutet av terminen.
Lydia Girma råder den som själv vill styra upp det kollegiala lärandet att börja med att tänka i det lilla.
– Vad behöver vi på vår enhet? Vad är syftet? Var är vi i dag och vad har vi för mål? Kanske kan man börja med att samarbeta med övriga avdelningar, eller kanske med en grannförskola.
I hallen presenteras ”Dagens bok”. Foto: Anna von Brömssen
Nätverksstrukturen i Team Väster bygger på ambitionen att alla sju förskolorna ska ha en likvärdighet i det ”pedagogiska tänket”. Det förklarar Peter Hägg, en av rektorerna.
– För att få till likvärdigheten är nätverket verkligen en styrka, att alla våra pedagoger får samma kunskap och innehåll. Det blir också en styrka för oss rektorer när vi arbetar utifrån samma helhetsidé. Det är en trygghet och man behöver inte känna sig ensam i sitt uppdrag.
Rektorerna har fått mycket positiv feedback från deltagarna.
– De ser fram emot just den här tiden, att träffa kollegor, samtala och få insyn i hur det fungerar på andra enheter än den egna. Kollegialt lärande är dessutom något som fortgår hela tiden, långsiktigt. Vi har ett tätt samarbete med våra ombud och skyddsombud där vi också lyfter saker som vi kan koppla ihop med nätverksarbetet, som arbetsmiljö.
En viktig faktor för att nätverket ska fungera är att någon står redo att ersätta den personal som ska delta i det schemalagda nätverkandet.
– Vi har bemanningsplanering, vilket gör att andra täcker upp för dem som ska i väg, säger Peter Hägg. De kan därför delta på träffarna utan att känna att de borde ha varit kvar i barngruppen.
En avgörande förutsättning är att all personal deltar, både barnskötare och förskollärare, betonar Peter Hägg:
– Vi försöker lyfta alla professioner. Nu har vi alla samma grund och drar åt samma håll. Tillsammans.
Forskning En ny studie pekar på att vårdnadshavarna är nöjda med förskolan – men de vill få mer tid att prata med personalen vid lämning och hämtning.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?