Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
Till startsidan
Kompetensutveckling Workshops och kvällskonferenser lyfter det kollegiala lärandet på Trollets förskolor i Kalmar. För att det ska fungera krävs planering och en inventering av personalens kunskaper och utvecklingsbehov.
Kollegialt lärande är en viktig del av vardagen för de 70 medarbetarna på Trollets fyra förskolor. Flera gånger i månaden bjuds alla in till pedagogiska forum som workshops, litteraturseminarier och temabaserade pedagogiska diskussioner, och en kväll i månaden är det gemensam kvällskonferens – även den med fortbildningsfokus.
Rektor Jeanette Kennerfalk förklarar att det välplanerade pedagogiska årskalendariet, som bygger på systematiskt kvalitetsarbete, är förutsättningen för allt.
– Vi slår fast vad vi behöver gå vidare med och lägger upp all fortbildning för året utifrån det. Vi behöver avsätta tid, veta vilka styrkor som finns och vem som kan vad inom olika ämnen och områden.
Inventeringen av personalens kunskaper görs kontinuerligt, men under förskolornas utvärderingsdagar på försommaren går de två pedagogistorna, som leder det pedagogiska utvecklingsarbetet, igenom utvärderingarna och noterar mer specifikt vilka kunskaper medarbetarna tillsammans behöver utveckla.
Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
– Vi har också särskilt kunniga och erfarna inom ämnen som estetiska lärprocesser, matematik, språk, IT, jämställdhet och naturkunskap, säger Jeanette Kennerfalk. De får fatt i var vi står och vad vi behöver, och är också en del i det kollegiala lärandet.
Fredagarnas workshops bygger ofta på estetiska uttryck och på inspiration från Reggio Emilia, men kan konkret bestå i att IT-pedagogen har kollat upp vilka program man behöver lära sig mer om och håller kurs i det utifrån ett rullande schema så att alla kan delta.
Det ordnas även speciella workshops för förskolornas perspektivgrupper, som arbetar projekterande med olika områden som exempelvis ”Miljön som den tredje pedagogen”, eller lyfter värdesättande av ”hela dagens små detaljer”.
– Då kan vi ha workshops med fortbildning för just de grupperna som ingår där. All personal är delaktig i någon pedagogisk utvecklingsgrupp.
Det kollegiala lärandet är välplanerat på Trollets förskolor, med tid för både förberedelse och reflektion.
– Till viss del ryms information på kvällskonferenser från mig som rektor, men mycket av det kan levereras via mejl. I stället lägger vi in mycket kollegialt lärande. I och med den reviderade läroplanen har varje arbetslag fått berätta för sina kollegor vad undervisning kan betyda just för dem. Det har varit väldigt givande, att få lyssna på sina kollegor och att få lära sig tillsammans.
Jeanette Kennerfalk, rektor. Foto: Joachim Grusell
Anna Gustafsson, pedagogista på Trollets förskolor, berättar om hur det kollegiala lärandet genom åren lett fram till en miljösäkring, en process som säkrar alla barns rätt till de olika basmiljöerna och andra gemensamma miljöer på förskolorna, som bygg och konstruktion, lera och måleri – miljöer som finns både inne och ute. Detta för att alla barn ska ha rätt till en likvärdig, utforskande miljö.
– Det arbetet startade med att vi på personalkonferenser gick runt i grupper i alla våra miljöer och reflekterade kring hur vi pedagoger behövde iscensätta och agera, vilket förhållningssätt vi ville skulle råda. Det resulterade i verktyg vi kan luta oss mot så att barnen möts av genomtänkta lärmiljöer oavsett vilken avdelning de går på eller vilka vuxna de möter. Detta arbete har gjort starkt intryck på mig.
I samma anda granskades miljön för tecknandet, vilka material som erbjuds och för vilka åldrar samt vilket förhållningssätt personalen har. Numera finns inspirationshäften kring olika tekniker och material framtagna.
– Det lever kvar som en kvalitet och en styrka för alla. En medvetenhet om vad som är utforskningsbart. Visst kan man ha happenings också, men det är viktigt att hålla på strukturen om vi ska ha utveckling och få kvalitet. Det ska vara på riktigt och på allvar det vi gör, säger Anna Gustafsson och exemplifierar med att de därmed kan påverka inköpskontoret att köpa in bra och kvalitativt material.
Så kallad skuggning ingår också i det kollegiala lärandet på Trollets förskolor. Förra året undersöktes hur synligt det blir att barnen erbjuds spontan och planerad undervisning under dagen, och även barns delaktighet och inflytande. För att ta reda på detta ”skuggades” några barn i en annan barngrupp. Detta för att sedan kunna ge feedback och se till att alla barn får möjlighet till en likvärdig, utforskande miljö och utbildning. I år skuggas även pedagoger på samma sätt.
Anna Gustafsson, pedagogista. Foto: Joachim Grusell
Är alla bekväma med skuggningen?
– Visst kan man vara lite nervös, säger Anna Gustafsson. Men vi har pratat om det så mycket och har ett öppet klimat. Och vänlighet, nogsamhet och hjälpsamhet är en viktig del. Den som skuggar ses som en kritisk vän som är här för oss och våra barn, någon som vill hjälpa oss att utvecklas. Alla har varit nöjda med vad skuggningen tillfört den utbildning vi erbjuder barnen och utvecklingen som undervisande förskollärare.
Jeanette Kennerfalk understryker att målet med skuggningen är detsamma som för allt kollegialt lärande – att vässa pedagogernas professionalism och ge barnen en än mer lärande, rolig och trygg förskola.
– Det finns en vinning i att kollegor får syn på en kollega på ett annat sätt än vad man kanske gör i vardagen. Att få sitta ner och lyssna på någon som förberett sig och har kloka tankar att dela med sig av. Det skapar ett bra lärandeklimat.
Forskning En ny studie pekar på att vårdnadshavarna är nöjda med förskolan – men de vill få mer tid att prata med personalen vid lämning och hämtning.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?