
Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
Kompetensutveckling Workshops och kvällskonferenser lyfter det kollegiala lärandet på Trollets förskolor i Kalmar. För att det ska fungera krävs planering och en inventering av personalens kunskaper och utvecklingsbehov.
Kollegialt lärande är en viktig del av vardagen för de 70 medarbetarna på Trollets fyra förskolor. Flera gånger i månaden bjuds alla in till pedagogiska forum som workshops, litteraturseminarier och temabaserade pedagogiska diskussioner, och en kväll i månaden är det gemensam kvällskonferens – även den med fortbildningsfokus.
Rektor Jeanette Kennerfalk förklarar att det välplanerade pedagogiska årskalendariet, som bygger på systematiskt kvalitetsarbete, är förutsättningen för allt.
– Vi slår fast vad vi behöver gå vidare med och lägger upp all fortbildning för året utifrån det. Vi behöver avsätta tid, veta vilka styrkor som finns och vem som kan vad inom olika ämnen och områden.
Inventeringen av personalens kunskaper görs kontinuerligt, men under förskolornas utvärderingsdagar på försommaren går de två pedagogistorna, som leder det pedagogiska utvecklingsarbetet, igenom utvärderingarna och noterar mer specifikt vilka kunskaper medarbetarna tillsammans behöver utveckla.
Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
– Vi har också särskilt kunniga och erfarna inom ämnen som estetiska lärprocesser, matematik, språk, IT, jämställdhet och naturkunskap, säger Jeanette Kennerfalk. De får fatt i var vi står och vad vi behöver, och är också en del i det kollegiala lärandet.
Fredagarnas workshops bygger ofta på estetiska uttryck och på inspiration från Reggio Emilia, men kan konkret bestå i att IT-pedagogen har kollat upp vilka program man behöver lära sig mer om och håller kurs i det utifrån ett rullande schema så att alla kan delta.
Det ordnas även speciella workshops för förskolornas perspektivgrupper, som arbetar projekterande med olika områden som exempelvis ”Miljön som den tredje pedagogen”, eller lyfter värdesättande av ”hela dagens små detaljer”.
– Då kan vi ha workshops med fortbildning för just de grupperna som ingår där. All personal är delaktig i någon pedagogisk utvecklingsgrupp.
Det kollegiala lärandet är välplanerat på Trollets förskolor, med tid för både förberedelse och reflektion.
– Till viss del ryms information på kvällskonferenser från mig som rektor, men mycket av det kan levereras via mejl. I stället lägger vi in mycket kollegialt lärande. I och med den reviderade läroplanen har varje arbetslag fått berätta för sina kollegor vad undervisning kan betyda just för dem. Det har varit väldigt givande, att få lyssna på sina kollegor och att få lära sig tillsammans.
Jeanette Kennerfalk, rektor. Foto: Joachim Grusell
Anna Gustafsson, pedagogista på Trollets förskolor, berättar om hur det kollegiala lärandet genom åren lett fram till en miljösäkring, en process som säkrar alla barns rätt till de olika basmiljöerna och andra gemensamma miljöer på förskolorna, som bygg och konstruktion, lera och måleri – miljöer som finns både inne och ute. Detta för att alla barn ska ha rätt till en likvärdig, utforskande miljö.
– Det arbetet startade med att vi på personalkonferenser gick runt i grupper i alla våra miljöer och reflekterade kring hur vi pedagoger behövde iscensätta och agera, vilket förhållningssätt vi ville skulle råda. Det resulterade i verktyg vi kan luta oss mot så att barnen möts av genomtänkta lärmiljöer oavsett vilken avdelning de går på eller vilka vuxna de möter. Detta arbete har gjort starkt intryck på mig.
I samma anda granskades miljön för tecknandet, vilka material som erbjuds och för vilka åldrar samt vilket förhållningssätt personalen har. Numera finns inspirationshäften kring olika tekniker och material framtagna.
– Det lever kvar som en kvalitet och en styrka för alla. En medvetenhet om vad som är utforskningsbart. Visst kan man ha happenings också, men det är viktigt att hålla på strukturen om vi ska ha utveckling och få kvalitet. Det ska vara på riktigt och på allvar det vi gör, säger Anna Gustafsson och exemplifierar med att de därmed kan påverka inköpskontoret att köpa in bra och kvalitativt material.
Så kallad skuggning ingår också i det kollegiala lärandet på Trollets förskolor. Förra året undersöktes hur synligt det blir att barnen erbjuds spontan och planerad undervisning under dagen, och även barns delaktighet och inflytande. För att ta reda på detta ”skuggades” några barn i en annan barngrupp. Detta för att sedan kunna ge feedback och se till att alla barn får möjlighet till en likvärdig, utforskande miljö och utbildning. I år skuggas även pedagoger på samma sätt.
Anna Gustafsson, pedagogista. Foto: Joachim Grusell
Är alla bekväma med skuggningen?
– Visst kan man vara lite nervös, säger Anna Gustafsson. Men vi har pratat om det så mycket och har ett öppet klimat. Och vänlighet, nogsamhet och hjälpsamhet är en viktig del. Den som skuggar ses som en kritisk vän som är här för oss och våra barn, någon som vill hjälpa oss att utvecklas. Alla har varit nöjda med vad skuggningen tillfört den utbildning vi erbjuder barnen och utvecklingen som undervisande förskollärare.
Jeanette Kennerfalk understryker att målet med skuggningen är detsamma som för allt kollegialt lärande – att vässa pedagogernas professionalism och ge barnen en än mer lärande, rolig och trygg förskola.
– Det finns en vinning i att kollegor får syn på en kollega på ett annat sätt än vad man kanske gör i vardagen. Att få sitta ner och lyssna på någon som förberett sig och har kloka tankar att dela med sig av. Det skapar ett bra lärandeklimat.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”