Uppmaningen till regeringen: Skrota ”förskollärare”

Anna Olskog, förbundsordförande i Sveriges Lärare, säger att namnändringen är en principfråga.
Fackligt
Sveriges Lärare begär nu hos regeringen att yrkestiteln förskollärare ska ändras till lärare i förskolan.
– En ny titel kan bidra till ökad status och tydligare visa att det är legitimerade lärare med undervisningsuppdrag, säger förbundsordförande Anna Olskog.
I skrivelsen till utbildningsminister Simona Mohamsson (L) begär Sveriges Lärare att skollagen ändras så att yrkestiteln förskollärare ersätts med lärare i förskola i de delar där de begreppen förekommer.
Anna Olskog, förbundsförande för Sveriges Lärare, menar att en ny yrkestitel är logisk för lärargruppen.
– Det finns en självklarhet i det här. Det är därför som vår kongress förra året fattade beslutet om att förbundet ska verka för att yrkestiteln lärare i förskola ska ersätta förskollärare. Det är en principfråga med en likvärdig titel för lärare i förskolan som för andra lärargrupper. Ett naturligt steg efter vårt kongressbeslut är nu vår skrivelse till utbildningsministern, säger Anna Olskog.
Yrkesrollen värderas inte tillräckligt
Titeln lärare i förskolan kan även bidra till ökad status för lärargruppen, menar Anna Olskog.
– Titeln visar att de är legitimerade lärare med ett undervisningsuppdrag. Det förstår inte alla i dag.
I skrivelsen till regeringen påpekas att förskolan är viktig för barns tidiga lärande och trygghet och för Sverige som kunskapsnation. ”Trots det så upplever lärare i förskolan ofta att deras yrkesroll inte värderas tillräckligt och att förskolan ofta inte berörs i den utbildningspolitiska diskussionen.”
Regleringar viktigast
Anna Olskog betonar att det är många frågor som nu är viktiga för lärare i förskolan och att en ny yrkestitel inte är den högst prioriterade.
– Frågan om ändrad yrkestitel förändrar inte vår prioritering när det gäller regleringar av barngruppernas storlek, personaltäthet och planeringstid. Men en ny yrkestitel är en principfråga som visar att lärare i förskolan är lika mycket lärare som lärare i andra skolformer. Likvärdiga benämningar kan bidra till ökad inkludering för lärare i förskolan när man talar om lärarprofessionen.
Hur har förskollärarna reagerat på att ändra yrkestiteln?
– Jag uppfattar det som att kongressbeslutet anses vara rätt väg att gå, men vi är ju en stor yrkeskår och ett begrepp som har varit en yrkestitel i åratal har ju många vant sig vid. Vi som förbund har att rätta oss efter de beslut som tas av kongressen, svarar Anna Olskog.
Tror på positivt gensvar
I dagsläget har frågan om ändrad yrkestitel i förskolan inte diskuterats i rikspolitiken.
– Vi har inte väckt frågan på den nivån, men nu får vi en koll på hur den tas emot i och med skrivelsen till utbildningsministern.
Hur tror du att skrivelsen om ändrad yrkestitel bedöms?
– Jag räknar med att den tas emot positivt och att politiken förhåller sig till beslut fattade av Sveriges Lärare. Yrkestiteln lärare i förskolan ger en enhetlighet och den är logisk.
Kräver riksdagsbeslut
För att yrkestiteln lärare i förskolan ska ändras i skollagen krävs att regeringen lägger fram en proposition om detta i riksdagen.
Här är Sveriges Lärares förslag till regeringen:
- Regeringen ska lägga fram en proposition till riksdagen med förslag om att ändra benämningen ”förskollärare” till ”lärare i förskolan” där dessa begrepp förekommer i skollagen (2010:800).
- Regeringen ska besluta om revideringar som ändrar benämningen ”förskollärare” till ”lärare i förskolan” i alla förordningar där dessa begrepp förekommer.
- Regeringen ska ge relevanta myndigheter, inklusive lärosäten, i uppdrag att ändra benämningen ”förskollärare” till ”lärare i förskolan” i alla föreskrifter och andra texter där dessa begrepp förekommer.
LÄS OCKSÅ:
Sveriges Lärare: Förskollärare får ny titel
Lindström: Blir vi äntligen riktiga lärare nu?
Förskollärare eller pedagog – är titeln viktig i förskolan?
Får jag inte presentera mig som förskollärare längre?