Förskoleborgarrådet: ”200 barn alldeles för mycket”

Stockholm stad tar nu fram riktlinjer för hur stor en förskola ska få vara, innan dess vill förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V) inte säga en exakt siffra för maxgränsen.
Förskolefabriken
Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
– Jag tycker att 200 barn låter alldeles för mycket på en förskola, säger förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V).
Tidningen Förskolan publicerade nyligen granskningen ”Förskolefabriken” som bekräftade utvecklingen i landet med allt större förskolor. 2023 fanns det 17 förskolor med över 200 inskrivna barn och 876 förskolor med över 100 barn. Samtidigt stängs allt fler mindre förskolor.
– Jag tycker att 200 barn låter alldeles för mycket på en förskola. Men samtidigt menar jag att man måste nyansera bilden av en megaförskola med drygt hundra barn. Hur den fungerar beror till exempel på hur man har avgränsat gården, hallarna och att barnen kan känna att det här är min hemvist. Det finns fördelar med lite större förskolor då man kan ha egen kock, fasta vikarier och en rektor på plats, säger Alexandra Mattsson, och tillägger att de flesta av stadens förskolor har färre än hundra barn.
Ska bli bra för pedagogiken
Det rödgröna styret i Stockholm har tagit fram ett funktionsprogram som ska reglera inomhusmiljön i nya förskolor. Det handlar till exempel om att ha olika stora rum för olika aktiviteter, och hur entréer, skötrum och toaletter ska utformas.
– Det är riktlinjer för hur vi ska bygga förskolor så att de blir bra för den pedagogiska verksamheten, för barnen och personalen. Vi har i dag heller inget som reglerar hur stor en förskola ska vara, hur många barn som ska gå där och hur många avdelningar som det ska finnas. Här behövs det ett riktmärke nu när vi ser en utveckling mot allt större förskolor, säger Alexandra Mattsson (V), som är förskoleborgarråd i Stockholm.
Vilket är riktmärket för antalet barn?
– Programmet är inte helt klart än så vi får återkomma. Beslutet ska tas i förskolenämnden under hösten, svarar Alexandra Mattsson.
Invigde nyss storförskola
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har presenterat olika konceptförskolor som har ritats av olika arkitekter.
– Jag har nyligen invigt en sådan förskola i Skärholmen med ett sådant koncept. Vad det lät så var personal och rektorer glada men det är ju för tidigt att utvärdera. Fyra avdelningar är i bruk men det finns plats för åtta avdelningar. En avdelning ska vara för barn med särskilda behov där det kanske bara är sex till sju barn inskrivna.
Alexandra Mattsson menar att det finns fördelar med konceptförskolor där de passar in.
– Om de uppfyller behoven för personal och barn så är det bra att det finns konceptförskolor för kommunerna att använda sig av. Men i Stockholm kan vi inte ha det på alla ställen då det till exempel kan vara ont om markyta. Vi har elva stadsdelar och det är stor skillnad mellan olika områden.
Mindre yta än rekommenderat
Den politiska majoriteten i Stockholm har sedan tidigare tagit fram lekvärdesriktlinjer för skolans och förskolans utemiljöer. De innebär att nya skolor ska ha en lekyta på minst 10 000 kvm och 15 kvadratmeter per elev. För förskolor gäller minst 3 000 kvm och 20 kvadratmeter per barn. Boverkets rekommendation är dock minst 30 kvadratmeter per barn.
Enligt Alexandra Mattsson är ambitionen ändå att gårdarna ska få högre lekvärde än i dag, med mer grönska och färre färdiga klätterställningar. Riktlinjerna för utemiljön ska även användas när befintliga gårdar rustas upp.
Läs alla artiklar i granskningen om storförskolor
Lyssna på Förskolan här: