
Den höga personaltätheten ger förskolläraren Maja Eriksson och logopeden Jim Gustafsson goda möjligheter att se varje barn och jobba med deras individuella utveckling.
”Att barnen känner mig gör det mycket roligare att ha behandling”, säger Jim Gustafsson. Foto: Oskar Omne
Reportage
På Språkförskolan Bamse, för barn med grav språkstörning, är personaltätheten hög.
– Vi har två mål här. Ett är att stärka språket och det andra är att stärka barnen i deras självkänsla och delaktighet, förklarar logopeden Jim Gustafsson.
På gatan utanför syns Södra Station och en pub vars uteservering är fullsatt när vårsolen lyser på Södermalm. Till Språkförskolan Bamse kommer man via en trappa som i sin tur leder till en innergård som hade kunnat ligga var som helst, såväl i en liten som i en stor stad.
Inne i rummet ämnat för högläsning är soffan orange. Amber sitter bredvid förskolläraren Maja Eriksson, som läser ur boken ”Vi är monsterbarn” av Eva Whitebrook. Egentligen är det mindre högläsning än samtal. De diskuterar.
– Jag vet ju att du och Inga-Lill började läsa den här boken i går. Vill du berätta, vilket monster var det ni läste om?
Förskolläraren Maja Eriksson läser och diskuterar med Amber.
Amber svarar att hon inte kommer ihåg och Maja förklarar att de ska börja med att läsa om det gula monstret. Amber replikerar kvickt att hon har en gul tröja på sig i dag.
– Ja, smart!
– Jag vet allting, säger Amber nöjt.
Maja Eriksson läser men flikar in att de snart ska komma till nyckelorden den här dagen (röst, bröst, tanke och skaffa) och att frågan först blir om Amber kommer ihåg hur man tecknar dem, vilka de var och vad de betyder.
– De är lite svåra men jag tror att vi kan lösa dem tillsammans.
Ett monster i boken saknar kläder och Amber påpekar: ”Han är naken.” Andra monster däremot, de har kläder. ”Varför tror du att det är så?” undrar Maja Eriksson.
De pratar om hur monstret ser ut i ansiktet, om att det verkar som om monstret inte är riktigt nöjt med situationen.
– Vi får läsa och lista ut hur hon känner, säger Maja Eriksson.
Hon läser med sin mjuka småländska dialekt om ett litet monster utan röst, den sitter fast i hjärtat, mitt i monstrets bröst. Sedan pratar de två, Maja och Amber, om rösten, om tankar som tänks hela dagarna och om vad det innebär att skaffa något.
Den höga personaltätheten ger förskolläraren Maja Eriksson och logopeden Jim Gustafsson goda möjligheter att se varje barn och jobba med deras individuella utveckling.
På Språkförskolan Bamse går det 24 barn. Alla har de någon form av språkstörning som inte ”ska kunna förklaras av annan funktionsnedsättning, som till exempel autism, intellektuell funktionsnedsättning eller hörselskada”, som det uttrycks på förskolans hemsida. Alla barn har en språkstörningsdiagnos och en detaljerad behandlingsplan.
En stund tidigare, i det stora rummet med fönster ut mot stökiga Rosenlundsgatan, berättade Maja Eriksson och logopeden Jim Gustafsson om hur de tänker kring sitt arbete, hur de kompletterar varandra och om vikten av att utbyta kunskap och erfarenheter.
Jim Gustafsson jobbade inom förskolan innan han blev logoped och han tyckte då att det inte fanns någon där som kunde förklara hur barnen utvecklar språket och hur man kan hjälpa dem med det.
Nyckelorden i stycket barnen läser för tillfället är Skaffa, Tanke, Röst och Bröst. Foto: Oskar Omne.
– En dag kom en logoped, som hade svar på tal, på besök. Någon som hade kunskap, någon som visste: Så här funkar det, konstaterar Jim Gustafsson nu.
Det inspirerade honom att plugga till logoped och göra sin praktik på en språkförskola, för han visste att det var ett sådant jobb han ville ha. Och nu har han det, sedan mer än fyra år tillbaka.
– Jag arbetar med samma barn hela dagarna, hela terminen. Jag får verkligen en relation till barnen, ett förtroende, en allians, i behandlingsrummet och utanför. Att de känner mig gör att det blir mycket roligare att ha behandling, säger Jim Gustafsson som har individuell behandling två gånger i veckan.
Han förklarar att många av barnen, som kommer från runt om i Stockholmsområdet, många av dem med taxi, har ett stukat självförtroende när de börjar på Språkförskolan Bamse för att de tidigare inte har varit så bra på att uttrycka sig.
– Den relationen vi kan bygga upp här är verkligen nödvändig för behandlingen och för att kunna höja den språkliga nivån, menar Jim Gustafsson.
Förskolläraren Maja Eriksson och logopeden Jim Gustafsson kompletterar varandra.
Han och Maja Eriksson pratar ofta om hur tacksamma de är för att personaltätheten är så hög. Det är åtta barn, tre förskollärare och en logoped. På varje avdelning. Det skapar enorma möjligheter. De kan se varje barn, de kan jobba med varje barn utifrån var de är. Personalen funderar hela tiden på vad de kan utveckla, vad de kan göra annorlunda, och de har tid över till både diskussion och planering.
Maja berättar om sin väg till Bamse, om att hon arbetat på andra förskolor på Södermalm tidigare. Hon skakar på huvudet när hon talar om den stressiga miljön på vanliga förskolor.
– Jag fick möjlighet att komma hit när det blev en ledig tjänst. Vi skapar relationer med barnen med hjälp av språk, det är grunden till allt i vårt jobb. Jag är också väldigt intresserad av de flerspråkiga barnen och håller kurser om det. Det kändes naturligt att söka sig till Bamse, säger Maja Eriksson, som har arbetat i ett och ett halvt år på Språkförskolan Bamse.
Det språkliga jobbar de såklart mycket med, men också med det som Jim Gustafsson var inne på tidigare, att lyfta barnens självkänsla.
– Men det är inte så att allt är problemfritt när de slutar här, barnen kommer att ha svårigheter och utmaningar i skolan, förklarar Maja Eriksson.
De pratar mycket med barnen om varför de är på just Språkförskolan Bamse, om de svårigheter som finns och det gör, menar Maja Eriksson, att barnen blir medvetna om vad de behöver jobba på, men också medvetna om när de klarar saker.
– Barnen kan själva uttrycka det: Jag kan det här nu. Det här har jag lärt mig för att jag har övat, säger Maja Eriksson.
På Södermalm arbetar förskolorna med olika projekt varje år och de senaste åren har det handlat om social hållbarhet. Det är något som Maja och de andra på Språkförskolan Bamse också arbetar mycket med. De pratar med barnen om hur de är mot varandra, om känslor, om vikten av att kunna och våga uttrycka vad man tänker och känner.
Fem tips från förskolläraren Maja Eriksson och logopeden Jim Gustafsson:
1. Reflektera kring: När är det bäst att läsa? Se högläsning som en del av undervisningen.
2. Vid högläsning: Välj ut fem nyckelord till barnen att lära sig.
3. Rikta blicken mot ett gemensamt fokus, våga leda barnen.
4. Prata om barnets lärande med barnet.
5. Från generell stimulans till specifik stimulans. För barn med stora språkliga svårigheter är det viktigt att den språkliga träningen är individanpassad. I stället för att försöka lära barnet så många ord som möjligt är det bra att tänka ut några enstaka ord som barnet har förmåga att lära sig, vill lära sig och som på något sätt bidrar till barnets vardagliga kommunikativa förmåga.
När barnen slutar är de både gladare och säkrare, och har hittat sätt att hantera sina svårigheter.
– Här blir de inte barnen som sticker ut. Det hjälper dem, att de känner att de har en tillhörighet, säger Maja Eriksson.
De är överens om att det som verkligen skiljer Språkförskolan Bamse från andra förskolor är att de har strukturer för allting.
– Alla barn behöver strukturer, men speciellt de här barnen. De behöver veta vad vi har gjort och vad vi ska göra, vi är väldigt tydliga här, säger Maja Eriksson.
Här går 24 barn fördelade på tre avdelningar. På varje avdelning jobbar tre förskollärare och en logoped. Barnen som går här har grava språkstörningar och alla barn får insatser utifrån sina individuella behov. Varje barn har en individuell habiliteringsplan som upprättas varje termin.
LÄS OCKSÅ:
Pokémon fick fart på barnens språk
Tillsammans utvecklar de barnens språk
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.