Läraren Louise Callmer och eleven Tindra Wikenberg vänder och vrider på begreppen. ”Ja, så kan man skriva.”
Till startsidan
Louise Callmer och Marcus Karlsson är lärare på Katedralskolan i Lund, bland annat på spetsutbildningen i historia.
Reportage
På Katedralskolan i Lund finns Sveriges enda spetsutbildning i historia. Hit söker sig de riktigt intresserade.
– När jag pratade om Karl Marx gick jag också igenom Hegel och dialektiken. Då hörde jag en elev som sa: ”Yes!” och knöt nävarna och sträckte upp dem i luften. På allvar. Utan ironi, berättar läraren Marcus Karlsson.
Katedralskolans populärvetenskapliga och kändistäta app, med fokus på medeltidens Lund, innehåller både filmer och texter, med skådespelare som Björn Kjellman och Johan Wester. Nu, en regnig onsdag, arbetar eleverna som går det tredje året på spetsutbildningen i historia, med den nya uppdateringen av appen. Lärarna Marcus Karlsson och Louise Callmer svävar runt i klassrummet, men de stannar upp för diskussioner och frågor då och då.
Spetsutbildningen på Katedralskolan i Lund drogs igång 2006, då som historieprogrammet där eleverna gick i en och samma klass. Från och med hösten 2022 blev utbildningen en del av samhällsprogrammet och eleverna läser nu flera kurser tillsammans med de andra samhällsstudenterna.
Den snabbpratande Marcus Karlsson har varit på ”Katte” sedan 2009. Något år senare kom Louise Callmer, som också är utvecklingsledare i engelska. Sedan 2021 är de två kollegorna gifta med varandra. Men det är en helt annan historia.
– Lite olyckligt uppkom i början en politisk diskussion om att det skulle startas någon form av elitutbildning. Men har man som jag, som vi, varit lärare i många år, då vet man att drivkraften intresse är mycket mer utvecklande än någon form av begåvning, säger Marcus Karlsson.
– Ja, eller att man bara vill ha något på papper, något som ser bra ut eller för att man ska få de högsta betygen. Eleverna som går här, de utvecklas något enormt. Det händer så mycket med dem när de har det brinnande intresset och möjligheten att fördjupa sig i ämnet, poängterar Louise Callmer.
Läraren Louise Callmer och eleven Tindra Wikenberg vänder och vrider på begreppen. ”Ja, så kan man skriva.”
Den fördjupningen handlar bland annat om att eleverna, om de vill, kan läsa två kurser på universitetet, bland annat antisemitismens historia. Regelbundet kommer också föreläsare från historiska institutionen till den anrika skolan i centrala Lund.
– Kursen om antisemitismens historia är frivillig för att man inte kan kräva att elever som läser hundra procent även ska läsa på universitetet. Man vill inte ha sönderstressade elever. Det är inte det det går ut på, understryker Marcus Karlsson.
I trean läser eleverna en kurs utifrån basutbudet i universitetets termin två, som en del av gymnasiearbetet. Även det går att välja bort. Då gör eleven i stället ett vanligt gymnasiearbete i form av en uppsats.
Enligt de två lärarna är samarbetet med Lunds universitet en win-win-situation för alla inblandade. Dels går många elever vidare direkt till att läsa historia på universitetet, dels brukar universitetet berömma Katedralskolans elever för att de ofta är mer intresserade och engagerade i kurserna än de andra studenterna. Marcus Karlsson och Louise Callmer ser också satsningen som ett sätt att sänka tröskeln till universitetet.
Katedralskolan är en skola med högt söktryck, med många ambitiösa elever och Marcus Karlsson menar att det inte är högre prestationskrav eller mer jakt på höga betyg i historieklasserna än i andra klasser på skolan, snarare mindre.
– De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära. Eleverna vill verkligen lära sig mer, säger Marcus Karlsson som dock lägger till att visst finns det problem med stress, precis som i alla andra klasser.
Marcus Karlsson och eleven Ella Bengtsson funderar tillsammans.
Lärarna pratar mycket om att göra undervisningen levande, om att förstå sammanhangen, om att greppa orsaksförhållanden. De suckar därför över hur historieämnet behandlas innan eleverna kommer till gymnasiet.
– Eleverna läser historia i block på högstadiet och det dröjer flera månader mellan de olika epokerna som ska gås igenom. Då kan man inte förstå hela kontinuiteten i historien och då blir den äldre historien ganska obegriplig. Elever kommer hit ibland, med ganska fragmentariska kunskaper om vissa saker.
De som har valt att läsa spetsutbildningen i historia är väldigt intresserade av historia, det gör det mycket lättare för lärarna. Men det innebär också problem av en annan sort, i alla fall ibland. Några av eleverna är kalenderbitare av rang.
– Jag hade en kille som räckte upp handen i ettan, sedan tog han aldrig ner den igen. Om du som lärare börjar prata om något och då säger en mening, så har du tjugo händer i luften. Alla vill gärna, inte bara ställa frågor, utan också kommentera rätt. Om du som lärare inte sätter stopp där är risken att hela lektionen handlar om att de ska få bearbeta meningen du sa, förklarar Marcus Karlsson.
Historielärarna Louise Callmer och Marcus Karlsson tipsar om hur man kan arbeta med publika historieprojekt med sina elever:
Visst kan det låta charmigt och roligt, det är han väl medveten om. Men han påpekar att allt detta kunnande och uppvisande av kunskaper, kan göra att andra känner att de inte kan tillräckligt mycket.
De båda lärarna är tydliga med att det mesta de gör ska landa i en diskussion kring vad som har hänt, en diskussion som alla elever kan vara med i.
– Historia handlar inte om att rabbla kungalängder. Det handlar om att man måste se vad som har hänt och varför det har hänt. Och varför det påverkar oss, säger Marcus Karlsson.
Under utbildningen gör de många rollspel, studiebesök och resor. De får jobba med utställningar och hålla i stadsvandringar på Lunds historiedagar.
– De ska kunna presentera det de har lärt sig för en allmänhet som inte är kalenderbitare och kan allting. Hur gör man för att människor som är på en utställning ska förstå, uppleva och känna något, undrar Louise Callmer retoriskt.
Biblioteket är en guldgruva för nyfikna elever och lärare, som här (från vänster): Nilas Nimsten, Olle Mörk och läraren Marcus Karlsson.
Eleverna läser mycket och många av dem har känt sig ganska udda i sina grundskolor. Här får de sitta och prata om historia, dag ut och dag in, med kamrater som faktiskt delar deras intresse.
Just det lyfter den flitigt diskuterande eleven Ella Bengtsson som en av anledningarna till att hon sökte sig hit från början.
– Här finns möjlighet att fördjupa sig i allt från antiken till konsthistoria till andra världskriget. Lärarna är så bra förmedlare av kunskap. Det är också fint att få gå på universitetet redan på gymnasiet, menar Ella Bengtsson.
Hon tystnar en stund och så säger hon att det inte är lika enformigt, inte så mycket lärarstyrda lektioner som hon trodde att det skulle vara. Diskussionen är alltid igång och alla är med.
”Jag har alltid haft ett historieintresse. När jag sökte hit kände jag att det var en bra skolmiljö och det fanns möjlighet att lära sig mer. Skolans rykte spelade också in, inte minst vad gäller den här utbildningen.”
”Det är ett spännande och fascinerande ämne. Det är som en bra bok fast det är verklighet. Och det är relevant, för historien har format vår nutid.”
”Jag har alltid varit intresserad av historia och jag ville lära mig mer. Det är bra att det är mer inriktat här än bara vanlig samhällskunskap. Det är också intressant att gå universitetskurser och nu vet jag hur det funkar.”
LÄS ÄVEN
Rollspel fördjupar förståelsen för historien
Nya timplanen slår hårt mot historielärare
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.