Högstadiets korridorer är trånga, men i F–6-byggnaden där lågstadieläraren Beata Nordgren håller till är lokalerna modernare och rymligare. Foto: Oskar Omne
Till startsidan
Den anonyma skolan
På Myrsjöskolan i Nacka samlas aldrig alla elever – de är för många. 1 285 stycken. Men anställda och elever på Sveriges näst största grundskola är överlag nöjda med storleken.
– Jag har så många intressanta kollegor, säger svenskläraren Ewa Wohlin Börjesson.
Det ska sägas direkt: det känns inte som en skola, det känns som två. På området finns två stora byggnader, med ett par hundra meter emellan – bägge med ”Myrsjöskolan” i stora bokstäver över entréerna.
Kommunen följer därmed det främsta rådet till jätteskolor: skapa mindre skolor i den stora skolan. F-6-eleverna håller till i den nybyggda delen, årskurs 7–9 i en 70-talsbyggnad intill.
– Sedan kan man säga att våra arbetslag här på högstadiet i sin tur fungerar som ett slags mindre skolor i skolan, säger biträdande rektorn Robert Egerot.
Högstadiet har 12–13 parallellklasser – i varje årskurs. Ett arbetslag omfattar sex klasser. Fyra sjuor och två nior kan till exempel utgöra ett lag. Lärarna i arbetslaget jobbar nära ihop, kanske rentav närmare än på mindre skolor.
Personalen träffas en gång i veckan, varje måndagsmorgon, vilket är oftare än på de flesta mindre skolor.
– Det är viktigt för att skapa samhörighet och för att alla ska få löpande information om vad som är på gång, säger rektorn Olof Andersson.
Men alla träffas inte samtidigt?
– Nej, högstadiets personal träffas på morgonen, F–6-personalen på eftermiddagen.
De är cirka 150 i personalen, exakt hur många de är brukar stå klart när det ska köpas semlor, skrattar Robert Egerot:
– Det blir som ett helt bageri då!
Han medger att det är en utmaning med en så stor personalgrupp.
– Vi träffas inte så ofta allihop, det är på avslutningen eller när vi åkte på kryssning till Åland.
Ledningen jobbar med att stärka banden mellan de ”två skolorna” i skolan. Rektorn Olof Andersson nämner en typ av projekt som de gärna skulle se mer av:
– Som när sjuorna skrev sagor som de läste upp för ettorna, som i sin tur ritade vad de fick höra.
De ser en övergripande fördel med en stor skola: stora resurser. Det märks inte minst på elevhälsan, alla dess professioner finns på plats alla dagar i veckan.
Förra våren blev samtliga nior gymnasiebehöriga. Det beror till stor del på elevsammansättningen, föräldrarna i Saltsjö-Boo är generellt högutbildade. Men det beror också på att skolan har resurser för att hjälpa elever med funktionsnedsättningar.
– Vi är framgångsrika tack vare vår storlek, inte trots vår storlek, säger Olof Andersson.
Därmed inte sagt att den stora skolan är bra för alla barn.
– Alltså, jag kan få samtal från föräldrar som säger att ”mitt barn behöver ett mindre sammanhang”. Då svarar jag att det kan vi inte erbjuda, det lilla sammanhanget är inte vår styrka.
Högstadiets korridorer är trånga, men i F–6-byggnaden där lågstadieläraren Beata Nordgren håller till är lokalerna modernare och rymligare. Foto: Oskar Omne
Vi går till matsalen för att äta lunch, en ordinär matsal för drygt 600 elever. Annat var det när F–6-barnen också skulle äta här, innan de fick sin egen matsal i den nya skolbyggnaden 2019.
– Då var det trångt, barn stod i kö ända ut till trappan där borta, säger Robert Egerot och pekar. De minsta barnen fick äta klockan 10.15 för att alla skulle hinna.
I dag lagas all mat – cirka 1 500 portioner – i den här gamla byggnaden: ”En av Nackas största restauranger”. Tidigare anlitades en extern transport för att få ner maten till F–6-delen, men det blev onödigt dyrt. Nu fraktas den i stället i skolans egen Mercedes skåpbil.
Trängseln i matsalen har minskat, men trängseln i övriga högstadiedelen är ett problem. Under vår rundvandring blir det tydligt hur opraktiska 70-talets smala korridorer är, vid flera tillfällen får vi gå åt sidan för att släppa fram mötande elever.
– Elevernas vanligaste klagomål är trängseln, de skulle vilja ha fler sittplatser i korridorerna, säger Robert Egerot.
Eleverna Albin Bokvist, Zack Törnqvist, Herman Stamnell och Hugo Weimer packar ihop sig på en bänk i korridoren.
På en bänk i ett hörn sitter fyra killar i nian. De gillar skolan, men Zack Törnqvist tycker att trängseln är jobbig:
– Det är folk överallt, i synnerhet på vintern. Jag är rätt trött på det.
Vi besöker ett par klassrum och ställer frågan: Är fördelarna med en stor skola fler än nackdelarna? Jo, det tycker de allra flesta. Någon säger att han ”gillar anonymiteten”, en annan att det är lätt att träffa folk som man gillar. Hos klass 9C4 träffar vi svenskläraren Ewa Wohlin Börjesson, som jobbat på skolan i 30 år:
– Jag trivs, trots att skolan blivit ännu större under mina år. Storleken ger mig resurser, kollegor från andra skolor blir avundsjuka på alla böcker jag kunnat köpa in.
Svenskläraren Ewa Wohlin Börjesson.
Varje ny elev blir extra klirr i kassan, vilket bidrog till att ledningen i fjol gick med på att öka klasstorlekarna från 17 till 20.
– Vi har ett enormt söktryck, det är svårt att säga nej. Men 20 är fortfarande små klasser, vilket är viktigt att ha på en stor skola, säger Olof Andersson.
Vi går ut och över gården till F–6-delen och möter en helt annan värld: breda korridorer, ljuddämpande linoleummattor, grupprum intill varje klassrum. Vi knackar på hos lågstadieläraren Beata Nordgren:
– Hur det är att jobba på en stor skola? Nej, den här skolan känns inte alls stor.
I ett grupprum tvärsöver korridoren ligger en hundkorg, Olof Andersson berättar att de har skolhund.
– Skolans storlek ger oss resurser att kunna erbjuda sådana pedagogiska hjälpmedel.
Detta är för- och nackdelarna med att ha många elever i en skola, enligt experterna vi pratat med till vårt stora temapaket om "Den anonyma skolan".
Jätteskolorna slår hårdast mot de svagaste
Friskola delar upp skoldagen – och tar in fler elever
Kravet: Därför måste klasstorlekarna regleras
Näst största skolan – alla blev godkända
Lista: Här är Sveriges största skolor
Bildläraren Paula har 518 elever: ”Jag kan inte ens namnen på alla”
De blandar åldrarna i ett storfritids
Jarnlo: Klåfingriga förståsigpåare borde ta ett steg tillbaka
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.