Här är siffrorna bakom Sveriges läslustras

Det röda strecket visar Sveriges ras i Pisas läslust­index mellan åren 2000 och 2018. Siffran 0 i läslustindexet är genomsnittet för samtliga 37 OECD-länder. Illustration Sofia Hydman
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Två av tre pojkar läser bara om de måste. Och bland flickorna läser bara varannan självmant. I Sverige växer andelen 15-åringar som ­aldrig läser av lust näst mest i hela OECD, enligt en ny sammanställning. Här är siffrorna bakom raset.

Läslusten faller brant och den negativa utvecklingen skenar i Sverige. Jämfört med andra länder i OECD ligger Sverige i den absoluta bottenligan när det gäller ungas lust att läsa.

Det visar Lärarstiftelsens rapport ”Ett läsvänligt land”, som i sin tur bygger på Pisa-undersökningens läslustindex för 15-åringar. 

Här är de viktigaste resultaten av Pisas undersökning om läslust:

  • 39,4 procent av de svenska 15-åringarna uppgav 2009 att de bara läser om de måste. 2018 hade den siffran växt till 56,9 procent. Det innebär att en bra bit över hälften av eleverna numera bara läser om de måste.
  • Den negativa utvecklingen, med en förändring på hela 17,5 procentenheter, är näst kraftigast i OECD. Av de 37 OECD-länderna är det endast Chile som uppvisar en ännu värre utveckling. 
  • Bland svenska pojkar ökade andelen elever som bara läser om de måste från 48 till 65 procent och bland flickorna från 27 till 49 procent mellan 2000 och 2018. 
  • Den negativa utvecklingen är den främsta anledningen till att Sverige rasar på Pisas läslustrankning och numera har sjätte sämsta läslustindexet i hela OECD. Bara Nederländerna, Norge, Belgien, Danmark och Schweiz är sämre.

Källa: Re-Think/Reformklubben som sammanställt ovanstående läslustindex med utgångspunkt från OECD:s statistikdatabas och Pisa-undersökningen. Läslust avser i det här sammanhanget bland annat bloggar, nyhetssajter, tidningar och skönlitteratur.

HÄR ÄR ALLA DELAR I VÅRT TEMAPAKET OM LÄSLUST

Förödande många elever har aldrig läst en bok

Larmet: Vi riskerar att få en ny sorts analfabetism

Uppdraget: Visa hur litteraturen blir livsviktig

7 tips som stärker elevernas motivation att läsa

Därför är högläsning bra – i alla åldrar