
Så här kan det se ut när Fredrik Sandström gått igenom elevernas texter.
Krönika Elever som läser och skriver mindre omger sig alltmer med talspråk. Talspråket är diffust, situationsbundet och flyktigt. Skriftspråket är stringent, allmängiltigt och beständigt, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
8 procent av eleverna i årskurs 6 läser fem sidor eller mer sammanhängande skönlitterär text under en skoldag. För 15 år sedan var motsvarande siffra 44 procent. I årskurs nio har andelen minskat från 31 till 6 procent (Drastiskt ras för läsningen i skolan). ”Det finns inte utrymme för läsning”, svarar lärare. Om läsning inte ryms inom ramen för undervisningen eller planeringstiden är dock oklart. Alldeles oavsett är det anmärkningsvärt att skolan inte prioriterar läsning högre. Läsning kräver nämligen, för både elever och lärare, att den ges tid.
Sakprosa och skönlitterära texter har under lång tid fasats ut från skolan. Nedlagda bibliotek och tomma lärobokshyllor vittnar om ett paradigmskifte där läsning ersatts av andra aktiviteter. Exakt av vad är svårt att säkerställa, men jag är förmodligen inte ensam om att via mina barn ha fått länkar till ”pedagogiska” och förenklade kortfilmer, begreppslistor och powerpoint-presentationer i svårnavigerade digitala system. Det Ray Bradbury en gång uttryckte om framtiden i ”Fahrenheit 451”, där människan konsumerar korta och förenklade versioner av böcker och information, känns skrämmande aktuellt: ”Klassiska dramer skärs ner till radioföreställningar på femton minuter, så skärs de ner ytterligare för att gå in i en bokspalt med två minuters lästid, varpå de slutligen dyker upp som en resumé på tio eller tolv rader i en uppslagsbok.” Om vi nöjer oss med det, räcker det väl också med att eleverna skriver några enstaka ord hämtade från talspråket som svar på våra frågor?
Elever som läser och skriver mindre omger sig alltmer med talspråk. Talspråket är diffust, situationsbundet och flyktigt. Skriftspråket är stringent, allmängiltigt och beständigt. I skolan kan vi läsa, läsa och läsa för att eleverna ska erövra språk och innehåll genom texterna. Det är ett tålmodigt och mödosamt arbete utan avbockningsbart slut. Eleverna lär sig en sak i taget och närmar sig steg för steg ett rikare, djupare och mer nyanserat språk. För att ge eleverna tillgång till skriftspråket, och därigenom lära sig att behärska att både läsa och skriva på många olika sätt, är textvalet av särskild betydelse. När jag väljer texter som jag skapar undervisning om och med fokuserar jag ofta på tre saker: innehåll, språk och vilka aktiviteter som möjliga att genomföra om och med texten.
Innan vi läser ”När Emil gjorde en bravad så att hela Lönneberga jublade” av Astrid Lindgren, läser vi en kort faktatext om hur Sverige såg ut under 1900-talets första hälft. Jag plockar ut nyckelord, förklarar dem och formulerar fullständiga meningar med abstrakta ord som bondesamhälle, demografi och urbanisering. Eleverna skriver av, ord för ord, och till slut har de fått ihop en fristående text.
Därefter njuter vi av den fantastiska skildringen av den lilla människans kamp mot naturens enorma krafter. Efteråt blickar vi tillbaka och upptäcker hur Astrid Lindgrens språk skapar atmosfär, kopplingar till naturen frambringar stämningar och parallellhandlingar med inre monolog fördjupar bilden av Emils och Alfreds vänskap. Vi letar efter dramaturgiska stegringar och textens klimax. Med Astrid Lindgrens berättelse och språk som inspiration ges eleverna förutsättningar att skriva egna skildringar av en vänskap som sätts på prov. De omsätter orden, uttrycken och bilderna i sitt skrivande.
Eleverna skriver fullständiga och innehållsrika texter när de använder Astrid Lindgrens text som förebild. Jag markerar delar av elevernas texter med olika färger och visar var eleverna har lyckats väl med dramaturgi och bildspråk. Unga läsare och skribenter kämpar förstås med att behärska orden och meningarna. Eleverna skriver ofta som de talar och därför har texterna en uppsjö av språkliga fel som rör till exempel: stilnivå, stavning, särskrivning, ändelser, meningsbyggnad, tempus och pronomen. Med en tredje färg markeras några av dem i en utvald del av texten för att eleverna ska kunna identifiera vilka fel de har gjort och därefter korrigera dem.
Så här kan det se ut när Fredrik Sandström gått igenom elevernas texter.
Så här kan den textnära undervisningen fortsätta, lektion efter lektion. Eleverna läser, skriver och omvandlar förståelsen av texten till egna uttryck där varje ord spelar roll. Eller har dystopin redan blivit verklighet? undrar jag när mobilen meddelar att ännu en notis är publicerad i lärplattformen.
– Pling! Underlag till nästa inlämningsuppgift finns nu att ladda ned.
Fredrik Sandström är svensklärare på högstadiet på Gäddgårdsskolan i Arboga och redaktör för Lektionsbanken.
LÄS ÄVEN
Sandström: Viktigt att låta eleverna möta litteratur som ger hopp
Sandström: Jobbannonser för lärare är sorglig läsning
Sandström: Därför vägrade eleven släppa min bok
Sandström: Mögliga och borttappade böcker är ett tecken i tiden
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”