Var tredje slutbetyg i svenska högre än NP-betygen

Sammanställningen visar hur stor andel av slutbetygen som skiljer sig från betygen på nationella proven – i alla ämnen. I de allra flesta fall är slutbetygen högre.

Nästan var tredje slutbetyg i svenska var i våras högre än betygen eleverna fått på nationella provet, visar ny statistik från Skolverket.

Lärare ska ”särskilt beakta” elevers resultat på de nationella proven när de sätter betyg. Men nya siffror från Skolverket visar att många slutbetyg i våras var högre än de nationella prov-betyg eleverna fått.

I både svenska och svenska som andraspråk fick nästan var tredje niondeklassare högre slutbetyg än NP-betyg.

Nationella proven i svenska har tidigare fått hård lärarkritik, bland annat för att det innehåller för många kryssfrågor. Att det blivit fler flervalsfrågor beror på att Skolverket anpassat proven för den digitalisering som nu har havererat och skjutits upp på obestämd framtid.

Rekorddåliga betyg – trots höjningarna

Provbetygsmodellen i svenska har även kritiserats för att den leder till att elever som varken kan läsa eller skriva ändå kan få godkänt på det nationella provet om de gör en stark muntlig insats.

Trots att 30,4 procent fick högre slutbetyg än NP-betyg i svenska var den genomsnittliga betygspoängen i ämnet den sämsta sedan A–F-betygen infördes för snart 15 år sedan.

Så många betyg höjdes

Ämne:       Högre       Samma      Lägre  

Svenska:    30,4 %        64,3 %      5,3 %

Matematik:  25,9 %       71,8 %      2,3 %

Engelska:    10,3 %       76,8 %     12,9 %

Sva:            32,0 %      63,7 %       4,3 %

Geografi:     26,1 %      70,5 %       3,4 %

Historia:      26,2 %       68,3 %      5,5 %

Religion:      22,5 %       72,7 %      4,8 %

Samhällsk.:  23,8 %       72,4 %      3,8 %

Biologi:        24,9 %       68,6 %      6,5 %

Fysik:          28,6 %       66,3 %      5,1 %

Kemi:          22,1 %       70,7 %      7,2 %

Källa: Skolverket

LÄS ÄVEN

Rekorddåliga betyg i svenska – i år igen

Ofattbart att eleverna inte lär sig att läsa och skriva ordentligt

Professorns krav: Nivågruppera eleverna i engelska

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte