Källa: Skolverket
Till startsidan
Anna Persson är gymnasielärare i matematik och Jan Kontinen är undervisningsråd på Skolverket.
Nationella prov
Andelen gymnasieelever med godkända betyg på nationella proven i matematik på gymnasiet dyker igen. I våras fick nästan 40 procent underkänt, visar nya siffror från Skolverket.
– Proven håller för ojämn kvalitet, det blir som ett lotteri, säger Anna Persson, mattelärare i Bollnäs.
De senaste åren har resultaten i nationella proven i matematik 1a och 1b åkt berg- och dalbana. Vårterminen 2024 ökade andelen godkända provresultat kraftigt jämfört med året innan. Mattelärarna hade lyckats bra med anpassningen av undervisningen till den reviderade ämnesplanen, pekade Skolverket på som en bidragande orsak.
Men glädjen blev kortvarig. När Skolverket nu sammanställt statistiken över provresultaten från vårterminen 2025 är det mörka siffror igen.
I våras klarade 57,6 procent av eleverna på gymnasiet de nationella proven i matematik 1a, visar Skolverkets statistik. Det är en kraftig minskning jämfört med läsåret innan när motsvarande andel var 70 procent.
I matematik 1b har andelen elever med godkända provbetyg på nationella prov minskat från 77 procent 2024 till 60,4 procent i våras.
Källa: Skolverket
– Vi lärare på skolan reagerade allihop på att det var ett svårt prov. Våra elever hade också sämre resultat än vi brukar ha, säger Anna Persson, lärare i matematik och naturkunskap på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs.
Många av hennes elever går yrkesprogram och har svårt med matten.
– När de som läser matematik 1a gjorde provet i våras såg jag att de blev stressade. Svårighetsgraden på frågorna var otroligt mycket högre än tidigare. När eleverna kom in efter rasten och skulle skriva del två var det med stukad självkänsla. Och när det var dags för del tre efter lunchen var de helt slut och orkade inte mer.
Proven riskerar att orsaka stress även bland lärarna, menar Anna Persson. Särskilt för de som är nya i yrket och jobbar i en skola där möjligheterna att sambedöma resultaten tillsammans med erfarna kollegor är små.
– Om man ska använda proven som en jämförelse och lägga stor vikt vid provresultatet i betygsättningen måste de hålla en jämnare kvalitet. Annars blir det som ett lotteri, säger hon.
Jan Kontinen, undervisningsråd på Skolverket, medger att svårighetsgraden kan vara en del av förklaringen.
– Kravgränsen var nog något tuffare i år, säger han.
Kravgränsen sätts i förväg vilket kan ge någon poängs variation och det påverkar utfallet i proven särskilt mycket i elevgrupper där många befinner sig runt E-gränsen, framhåller han. Var gränsen sätts utgår från frågornas svårighetsgrad och proven blir därför inte helt jämförbara mellan läsåren. Att ha samma frågor år efter år för att göra proven jämförbara fungerar inte då innehållet inte går att hålla hemligt.
– Många underkända elever ligger också väldigt nära gränsen till betyg E och det kan vara tillfälligheter som gör vilka som klarar provet och inte.
För tre år sedan, när 47 procent av alla elever underkändes på det nationella provet i matematik 1a, var det en lika stor andel (47,2 procent) av eleverna som sedan fick högre kurs- än NP-betyg.
Vilken är nyttan med att ha NP när skillnaden mellan prov- och kursbetyg tidvis är så stor?
– Nationella proven är och ska vara ett stöd i lärarnas betygsättning. Resultaten har en viss naturlig variation då proven mellan åren inte är helt jämförbara, säger Jan Kontinen.
Nästa år blir proven i matematik för första gången digitala.
– Vilken effekt det får är något vi kommer bevaka extra noga.
LÄS ÄVEN
Matteresultaten störtdyker på nationella proven
NP-resultaten i mattekurs störtdök – men inte betygen
Allt fler godkänns på NP i matematik 1
Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem
Persson: Sluta tvinga yrkeselever räkna matte de inte behöver
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.