Linus Karlsson och hans lärare Mari Hedestad diskuterar om vad som är viktigt att tänka på i en butik.
Till startsidan
Uppgifterna är många för Ida Nygaard som går på Norrköpings lärlingsgymnasium. På apl i butiken frontar hon varor så att de är väl synliga.
Reportage På Norrköpings Lärlingsgymnasium är eleverna ute på apl minst 50 procent av tiden. Det gäller även de elever som går den fyraåriga anpassade utbildningen som ska göra att de klarar sig själva och även ta sig ut i arbetslivet.
Strålkastarna på Platinumcars Arena, det som tidigare hette Idrottsparken, syns från entrén till Norrköpings Lärlingsgymnasium, som i sin tur ligger alldeles bredvid Ebersteinska gymnasiet.
Mari Hedestad är mentor och yrkeslärare på inriktningen Handel, administration och varuhantering för elever som går anpassat gymnasium i årskurs 1 och 2. Den här förmiddagen sitter hon i ett litet grupprum tillsammans med eleven Linus Karlsson. Han som bär en grön bakåtvänd keps har precis kommit tillbaka från en tre veckor lång apl-period på en butik i Söderköping.
– Allt var bra där. Kollegorna var snälla, säger Linus Karlsson.
Inför apl-perioden hade han och Mari Hedestad pratat om till exempel kundbemötande. I grupprummet fnissar nu både Linus och Mari högt när de tänker på den film som finns som bevis.
I filmen syns en mycket arg person som jobbar i en butik. Personen snackar i telefon och säger en massa saker högt, sådant som man helst inte säger om man arbetar i en affär och har kunder omkring sig. Det är Mari Hedestad som i filmen spelar personen som arbetar i butiken och eleverna som är kunderna.
Liverpool-supportern Linus Karlsson ser nöjd ut när han berättar om skolan även om han är lite mer tystlåten och fåordig än vanligt i dag. Han trivs med sina två klasskamrater, trots att de inte har samma favoritlag och han trivs med lärarna. Han går i ettan och har ett tydligt mål, han vill jobba i butik efter gymnasiet.
– Jag tycker om att hjälpa personer när de frågar efter något som de letar efter, berättar Linus Karlsson som lägger till att det svåraste hittills har varit att hitta rätt bland kylvarorna.
Varje dag sedan hon började på skolan för snart två år sedan, pendlar Mari Hedestad från Linköping till Norrköping, det gör hon gladeligen, poängterar hon.
– Jag kan sitta i bilen och tänka: Gud vad jag trivs med mitt jobb. Jag får så mycket tillbaka från eleverna. Jag har jobbat som yrkeslärare i många år. Där har jag också jobbat med anpassning och har haft elever med till exempel adhd och autism. Då kände jag att jag inte riktigt hann med att göra anpassningarna och gjordes det för mycket anpassningar blev eleverna nästan kränkta, säger Mari Hedestad.
När hon nu arbetar på en anpassad gymnasieskola är känslan att hon verkligen gör skillnad, för att behoven är större.
– Det kunde jag förstås känna innan också men det är de här eleverna som har lite svårigheter, som sticker ut, som jag alltid har fastnat för, konstaterar Mari Hedestad.
Linus Karlsson och hans lärare Mari Hedestad diskuterar om vad som är viktigt att tänka på i en butik.
Så fort det är något kring en elev som inte fungerar, att eleven inte kommer till sin apl-plats eller vad det nu är, då triggas hon och bestämmer sig för att ta reda på vad som ligger bakom problemet.
– Vissa elever kan ju ha gått flera år här och de är nära studenten och ändå har vi inte nått fram till honom eller henne, vad beror det på? Halva vår utbildning är lärlingstid så vi måste ha elever som klarar av det, det måste bara gå, understryker Mari Hedestad, som har arbetat som yrkeslärare i tio år och nu utbildar sig till speciallärare.
Hon utstrålar stolthet över det arbete hon och hennes kollegor gör. Inte minst lyfter hon fram de öppna dörrarna, personalens förmåga att snappa upp det som sägs och görs. Mari lyfter också lärarnas flexibilitet. De löser det som händer, de problem som dyker upp.
– Direktkontakten med vårdnadshavarna är viktig, precis som alla samtalen med eleverna. När man undervisar de här eleverna då lär man dem för att de ska lära sig att leva livet, för att de ska klara sig i livet. De ska en dag bo själva. Antingen ska de ha en god man som ska hjälpa dem med räkningar och annat eller så ska de klara av det själva och då måste de veta hur man ska göra, säger Mari Hedestad.
Hon poängterar att de ska känna sig delaktiga och hela tiden utvecklas. Det eleverna lär sig ska vara så matnyttigt som möjligt, det ska inte bara handla om yrkes- och ämneskunskap.
– Vi äter frukost tillsammans varje morgon. Det är mycket för att många struntar i frukosten men får de frukost då kan de koncentrera sig bättre. Då kollar vi på nyheterna också. Eleverna har ibland svårt att veta om det är verklighet eller inte när de tittar på till exempel Youtube, så då pratar vi om det, om det eleverna snackar om just nu, förklarar Mari Hedestad.
Det fjärde året handlar mycket om att lotsa eleverna in i framtiden och frågan är om det blir daglig verksamhet för dem eller om ett riktigt jobb väntar. Då kommer Arbetsförmedlingen in i bilden för att testa hur många timmar eleverna klarar av att jobba och hur självgående de är.
Från början är hon som säger att hon älskar extraanpassningar, utbildad florist och hoppar fortfarande in då och då, när det behövs. Men saknar det jobbet, det gör Mari Hedestad inte. Hon för tillbaka samtalet till apl-platserna och till vikten av att förklara för handledarna där vilka behov eleverna har.
– Jag tycker att det fungerar bra för det mesta. Det gäller att de ansvariga i butikerna engagerar sig. Men det gäller också att vi som skola förbereder eleven för apl och som lärare kan man även vara på plats och jobba tillsammans med eleven. Det är dessutom ett bra sätt att upptäcka om det är något som saknas i handledningen, säger Mari Hedestad och lägger till att eleven ska veta vad som förväntas och vad den ska göra härnäst.
Mari Hedestad betonar att det är viktigt att eleverna tackar ja till sysselsättning efter studenten. Det kan vara vanlig anställning, arbete med lönebidrag, en form av anpassad anställning - inom Samhall till exempel eller daglig verksamhet. Under tiden med anpassad anställning kan man ockå söka annat jobb.
Snart börjar en ny lektion men först åker vi och hälsar på Ida Nygaard som går sitt tredje år på skolan. Ida står och packar upp varor, just nu majs, när vi kommer till butiken i stadsdelen Risängen.
Hon ler brett och nöjt när hon pratar om att hon kan fronta varor, hon plockar fram alla varor så att de inte står intryckta på hyllorna. Hon är här tre timmar varje dag och hon har roligt med sina arbetskamrater.
– När jag slutar skolan vill jag skapa något eget, ha ett eget företag, säger Ida Nygaard.
Läs mer:
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.