Här får eleverna PT-licens

Yrkesläraren Julia Dahlqvist undervisar bland annat i träningslära, kost och hälsa, pedagogiskt arbete och hälsopedagogik, här tillsammans med eleverna Elvira Lindqvist och Beata Lantz. Foto: Oskar Omne.

Kost och hälsa, mental träning och anatomi. Det är ämnen som ingår i yrkesutgången till personlig tränare. Här på Vallentuna gymnasium får eleverna ta emot klienter som har värk i axlar och rygg efter stillasittande kontorsjobb.

Vallentuna gymnasium har sedan drygt tre år satsat på en yrkesutgång till personlig tränare (PT) på barn- och fritidsprogrammet. På skolans gym finns alla möjligheter till träning med kettlebells i olika vikter och färger, skivstänger, pilatesbollar och boxningssäck. I rummet bredvid hålls teoretiska lektioner inom hälsa och träning.

– Det som är unikt med den här utbildningen är att eleverna får en PT-licens när de tar examen. Den licensen krävs ofta för att få jobba på olika gym. Många andra skolor har liknande utbildningar på inriktningen fritid och hälsa men de ger ingen licens, säger yrkesläraren Julia Dahlqvist.

Yrkesutgången till personlig tränare togs fram i samband med att skolan planerade att erbjuda inriktningen fritid och hälsa på barn- och fritidsprogrammet.

– Vi blev kontaktade av en extern utbildare, Ida Hedstad, som föreslog att vi skulle starta utbildningen till personlig tränare. Hon utbildar våra elever i anatomi, fysiologi och biomekanik. Det känns roligt att vi kan nischa oss med den här yrkesinriktningen, säger Julia Dahlqvist. 

Hon undervisar i träningslära, kost och hälsa, mental träning, pedagogiskt arbete, hälsopedagogik och specialpedagogik.

– Jag är utbildad speciallärare, specialpedagog och yrkeslärare. Jag håller även på att utbilda mig till idrottslärare. Det känns förstås relevant för PT-utbildningen. Och jag är utbildad personlig tränare.

Elvira Lindqvist, Beata Lantz och Julia Dahlqvist visar på styrka. Här i skolans gym tar de emot personer som behöver träna efter stillasittande arbeten. Foto: Oskar Omne.

Eleverna som går inriktningen till personlig tränare tar emot klienter på skolans gym. Det är bland annat lärare och andra anställda i Vallentuna kommun. Det kan till exempel vara personer som har värk i axlar och rygg efter mycket stillasittande arbete vid datorn.

– Våra elever läser skadelära och klienterna kan komma till oss och träna. Jag och min kollega är med som handledare och stöttar när eleverna har klienter.

Beata Lantz och Elvira Lindqvist går sista året på programmet. De ser ett stort värde i att få ta emot klienter på skolan.

– Efter ett tag lär man känna dem och deras behov. Vissa kan vara väldigt stela och andra kan ha någon skada som man måste ha i åtanke, säger Beata Lantz, som sitter på en pilatesboll nere på gymmet.

– En del kommer också för att få in träning i vardagen, säger Elvira Lindqvist.

De båda klasskompisarna sökte den här utbildningen i första hand.

– Vi är träningsintresserade och man får lära sig jättemycket om träning. Både praktiskt och om hälsa och alla muskler och leder i kroppen, säger Elvira Lindqvist.

– Vi får även lära oss om mental träning. Det är värdefullt. Jag har spelat fotboll och nu är jag tränare för flickor 14. Då kan jag ta med mig mycket från PT-delen när jag kör fys, säger Beata Lantz, som nyligen har skadat ena foten och
 får ta det lugnt med egen träning.

– Jag tappade en viktplatta på foten när jag tränade på fritiden. Men det kommer att lösa sig, säger hon övertygande.

Vi tar även upp frågor om träningshets, utmaningar med kosten och dopning.

Julia Dahlqvist

Nu ser de fram mot att göra den sista APL-perioden på ett gym i grannkommunen Upplands Väsby.

– Det ska bli kul att komma ut och se hur det fungerar där, säger Elvira Lindqvist.

Innan examen ska de också lämna in sina gymnasiearbeten. De har följt varsin klient under ett år och ska dokumentera vilka träningsprogram de har föreslagit och hur personen har utvecklats. Exempelvis när det gäller ökad styrka och minskad stelhet och värk.

Vad de ska göra efter skolan har de inte riktigt bestämt.

– Jag gillar lagidrott och skulle vilja jobba med något inom det området, säger Beata Lantz.

Elvira Lindqvist har vissa planer på att studera vidare men först vill hon jobba något år.

– Jag har funderat lite på att läsa till dietist framöver.

Hälsobegreppet är centralt inom utbildningen. Eleverna blir certifierade i samband med examen och när de har klarat ett teoretiskt och praktiskt prov. När det gäller delen om PT handlar det om vad som händer i kroppen vid högintensiv träning.

– Hälsa är olika för olika personer. Vi tar även upp frågor om träningshets, utmaningar med kosten och dopning. Det är sådant som man kan stöta på om man jobbar i gymverksamhet. Vi har också med delar om att motverka psykisk ohälsa, något som man kan komma i kontakt med i möten med klienter, säger läraren Julia Dahlqvist.

Hon har jobbat på Vallentuna gymnasium i tio år och undervisar även i entreprenörskap på försäljnings- och serviceprogrammet.

– Det är jättekul att få vara på olika yrkesprogram. När jag började här på skolan så undervisade jag främst på handels- och administrationsprogrammet, som det hette då.

Julia Dahlqvist och Elvira Lindqvist i full träning medan Beata Lantz, som har skadat foten, följer passet från en pilatesboll. Foto: Oskar Omne.

Julia Dahlqvist tror på en god ­arbetsmarknad för yrken inom träning och hälsofrämjande.

– Det finns en efterfrågan av de här tjänsterna. I och med att våra elever har APL på olika gym och tar emot klienter här på skolan så tror jag att de har goda möjligheter att få jobb.

Utbildningen är inom lärlingsspåret. En del APL genomförs på skolans gym när eleverna tar emot klienter och en del genomförs ute på olika gymkedjor.

– Jag och min kollega har goda kontakter i branschen så det är relativt lätt att få APL-platser. Jag är själv ledare på Sats med gruppträning på fritiden, säger Julia Dahlqvist som även har tränat thaiboxning i flera år.

Nu är det fjärde året som yrkesutgången till PT har erbjudits. Den har inte lockat så många hittills. Totalt finns det tolv platser per årskurs men de är inte fyllda.

– Till nästa läsår har vi högt söktryck, så jag tror att vi är på väg mot något större. Men det är klart att det är en viss resväg hit för ungdomar som söker från hela Stockholmsområdet.

Snart dags för Gy25

I höst ska hon och de andra lärarna på skolan undervisa inom Gy25. Hon känner sig förberedd.

– Den nya reformen kommer inte att ändra yrkesutgången till personlig tränare. Övergången till ämnesbetyg och olika nivåer tror jag på. En utmaning blir att både undervisa inom Gy25. och i det nuvarande systemet under en övergångsperiod.

Nu börjar det bli dags för lunch och skolan väntar på besök av utbildningsminister Johan Pehrson. Han ska bland annat prata om utredningsförslaget om en ny treårig yrkesutbildning med betydligt mindre av matte, svenska och andra teoretiska ämnen för elever som inte är behöriga till ett nationellt program.

– Jag är lite skeptisk då jag tycker att eleverna behöver få med sig en hel del gymnasiegemensamma ämnen, säger Julia Dahlqvist.

Hon ska tillsammans med rektorerna guida ministern i skolan och behöver förbereda sig inför besöket.

– Jag trivs utmärkt med att kunna jobba i träningskläder hela dagarna men i dag behöver jag nog byta om inför guidningen.

Så skapar du en stark PT-utbildning

  • En bra PT-utbildning innehåller både teoretiska ämnen som anatomi och fysiologi samt praktiska moment där man får träna och coacha andra. Den kombinationen ger eleverna en stabil grund för yrket. Och slutligen en licens.
  • Låt eleverna agera PT till lärarna på skolan eller annan personal. Praktisk erfarenhet och att arbeta med riktiga klienter under utbildningen ger ovärderlig erfarenhet. Låt eleverna coacha dem och anpassa träningsprogram utifrån individuella behov.
  • Hälsa handlar om mer än träning. Mental träning, kost och skadeförebyggande är viktiga delar av en PT-utbildning. Att förstå helheten hjälper eleverna att bli en bättre tränare och stödja sina klienter på flera plan.
  • Låt eleverna arbeta med att bygga sitt professionella nätverk redan under utbildningen. Genom APL (arbetsplatsförlagt lärande) och samarbeten med gym bygger även du som lärare upp goda kontakter, liksom eleverna vars praktik kan leda till jobb efter examen.

Källa: Yrkesläraren Julia Dahlqvist som undervisar i träningslära, kost och hälsa, mental träning, pedagogiskt arbete, hälsopedagogik och specialpedagogik.

LÄS ÄVEN:

De återupplivar minnen

De är redo för en ny reform

Prestigelösa snickare utses till Årets arbetslag