Eleverna tar själva stort ansvar för att följa upp trivsel i gemensamma utrymmen. Foto: Oskar Omne
Till startsidan
Specialpedagog Henrik Westerberg och rektor Jeanette Lindberg med eleverna Orion, Oskar och Ebba. Foto: Oskar Omne
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
LÄS MER Positivt beteendestöd: Uppmuntran alltid bättre än kritik
I vardagen på Väringaskolan i Sigtuna är IBIS ständigt närvarande. När eleverna själva berättar handlar det genast om ”troféerna”. De har tillsammans, genom elevrådet, tagit fram tre fokusområden att tävla om. Utifrån dem har eleverna arbetat fram kriterier som ska uppfyllas för att lyckas med uppdraget.
– Kapprum, toaletter och matsalen! Där kan man vinna troféer, säger Oskar omedelbart.
På dessa platser tävlar klasserna mot varandra i att utföra vissa moment.
– Till exempel på toaletten, där ska det vara ordning, fortsätter Ebba. Om det inte finns pappershanddukar och sånt på golvet så sätter elevrådsrepresentanterna eller läraren ett kryss som visar att vi har gjort just den biten.
Nya elever kommer in snabbare i verksamheten och känner sig välkomna.
Klassen eller klasserna som fått flest kryss efter två veckor vinner en trofé. Det innebär att flera klasser kan knipa samma trofé, vilket är motiverande och målet är att alla elevgrupper ska ta dem vid varje tillfälle. Klasserna möts digitalt tillsammans med skolans rektor varannan fredag, en kort stund på morgonen, för att dela ut diplomen och lyfta varandra. Alla på hela skolan blir mer medvetna om hur framgångsrikt det är att samarbeta i klassen och ha en god sammanhållning.
–Troféerna är högst symboliska, säger rektor Jeanette Lindberg. De är en form för att uppmärksamma och uppmuntra trivselfaktorer som eleverna sköter och är framgångsrika i, och det har verkligen varit bidragande i arbetet med trygghet och studiero på skolan.
Eleverna tar själva stort ansvar för att följa upp trivsel i gemensamma utrymmen. Foto: Oskar Omne
– Om man ska lyckas implementera IBIS är det avgörande att man jobbar skolövergripande, säger Henrik Westerberg som är specialpedagog på Väringaskolan. I vårt årshjul definieras tydligt varje medarbetares roll och ansvar inom och kring arbetet med IBIS. Planeringen i årshjulet innehåller även gemensamma fortbildningar för att förankra de kärnvärden som ingår i IBIS-arbetet samt tid för insamling och analys av data.
– Det räcker inte med enskilda lärare som driver arbetet, alla som arbetar med eleverna måste vara engagerade, förklarar Henrik. Att följa rutiner och årshjul kan vid första anblick se rätt tidskrävande ut, men i slutändan innebär det en tidsbesparing. IBIS-principerna har dessutom gett oss verktyg för att förbättra samarbetet inom skolan och till exempel effektivisera våra möten.
Alla vuxna måste vara engagerade, inte bara enskilda drivande lärare.
Jeanette Lindberg berättar att hon sedan tidigare har etablerat två ledningsgrupper, en administrativ och en pedagogisk. Denna uppdelning hjälper verksamheten att bibehålla fokus och säkerställer att IBIS drivs effektivt. En stark pedagogisk ledning är nyckeln, annars är det lätt att tappa bort sig i den administrativa vardagen.
Martin Karlberg som leder IBIS-forskningen på Uppsala universitet (intervju med honom här) talar sig varm för den datadrivna delen av projektet, och detta bekräftas i praktiken av av Väringaskolans rektor Jeanette Lindberg:
– IBIS har hjälpt oss att samla in och använda data på mycket mer strategiskt och effektivt sätt. Genom underlagen för insamling av data som IBIS-manualen tillhandahåller kan vi se mönster och strukturer som hjälper oss att utvärdera och förbättra vårt arbete. Datadrivna tillvägagångssätt har blivit en viktig och levande resurs för vår skola och hjälper oss att fatta än mer välgrundade beslut.
–Vi har märkt att genom att använda IBIS arbetar vi mer effektivt på gruppnivå, utvecklar Henrik Westerberg. Det har ökat lärarnas kollegiala lärande kring hur man använder den egna praktiken i olika elevgrupper utifrån just den gruppens behov, vilket bidrar till en ökad likvärdighet i klassrummen. Detta har lett till färre ärenden och ger oss en tydlig överblick över klassernas situationer.
Jeanette Lindberg, rektor, och Henrik Westerberg, specialpedagog. Foto: Oskar Omne
Henrik och Jeanette tror att förankringen av projektet hos alla medarbetare har varit en springande punkt för hur väl det har fallit ut. Implementeringen började med att alla i personalen fick samma information och samma uppgift vid samma tidpunkt. Alla i verksamheten, även de i köket och i administrationen, har fem glashjärtan som de under dagen använder som en fysisk påminnelse för att uppmärksamma positiva händelser och insatser hos eleverna.
-Det har medfört att alla medarbetare har ett gemensamt incitament kring hur vi kommunicerar med våra elever som främjar en trivsam miljö med goda relationer, säger Jeanette.
Samma moment kan på en annan skola uttryckas i form av att läraren kommer in klassrummet med fem hårsnoddar på ena handleden, som under lektionens gång flyttas över till den andra handleden i takt med positiva uppmärksammanden.
Medarbetarnas positiva inställning till att starta upp projektet märks verkligen i verksamheten genom att den smittar av sig på eleverna. Utan denna tror inte Henrik och Jeanette att eleverna skulle ha samma motivation till att driva IBIS-arbetet framåt i klasserna. IBIS-projektet märks även på hur eleverna förhåller sig till sitt eget lärande och andra delar av skoldagen.
– Vi har sett hur eleverna blir mer självledda och engagerade i sin lärandeprocess, säger Henrik Westerberg.
När skolan under en period hade ett större intag av elever i de äldre årskurserna, med olika skolkulturella bakgrunder, var implementeringen av IBIS en framgångsfaktor för att snabbare åstadkomma en gemenskap och sammanhållning i elevgrupperna.
– Att införa ett så här omfattande program tar tid, men när processen väl är i gång är resultaten verkligen imponerande, konstaterar Jeanette Lindberg.
LÄS ÄVEN
Kan en justerad skolpolitik äntligen hamna rätt
Mikael Vestman: ”Vi speciallärare är inte imponerade, Lotta Edholm”
Debatt ”I stället för gedigen analys av skolans behov verkar regeringen basera sin politik på vad som trendar på X”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Regeringen backar in i framtiden och tar med sig specialpedagogik från 1950- och 60-talen”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Helena Wallberg.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt Har utbildningsministern inget vettigt att säga om anpassad skola? Det som inte går att förenkla till populistiska slagord existerar inte i Liberalernas skolvärld, konstaterar specialläraren Denice Sverla.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.