Panelen: Speclärares och specpedagogers olika roller

”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras ­inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.

LÄS MER Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola? 

Katharina Sparrwardt, speciallärare, Stockholm:

1. Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden?

– Dels tror jag att alltför få är medvetna om skillnaderna mellan yrkena och utbildningarna. Dels finns det kanske en risk att det ena yrket försvinner. Det verkar finnas en önskan om att fler ska arbeta direkt med elever, och att det ska prioriteras.

2. Hur skulle du vilja att samverkan mellan speciallärare, specialpedagog och elevhälsa såg ut?

– Det borde vara skolans hjärta: att skapa en lärmiljö där elever mår bra och får stöd i tid. Samspelet ska vara självklart och utgå från lärandesituationer, där olika perspektiv bidrar till att elever utvecklas mot målen. Special­pedagogik är även skolutveckling. Det viktigaste uppdraget är att få alla elever att lyckas.

3. Vilka kompetensbehov ser du framåt inom specialläraryrket?

– Jag ser ett växande behov av samarbete med logopeder och barn- och ungdomspsykiatrin, vilket kräver mer kunskap om varandras kompetenser. Digitala hjälpmedel och metoder är också ett område där speciallärare ständigt behöver utvecklas.

Fredrika Christiansen, speciallärare, Örebro:

1. Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden?

– Jag önskar att speciallärare och special­pedagoger arbetade närmare varandra. Specialpedagogen bidrar med ett brett perspektiv på elevers behov av stöd, medan specialläraren kan bryta ner det till konkreta insatser utifrån varje enskild elev. Jag ser det som ett pussel där varje del behövs för att helheten ska bli komplett.

2. Hur skulle du vilja att samverkan mellan speciallärare, specialpedagog och elevhälsa såg ut?

Jag skulle önska att de hade ­kontinuerliga träffar för att kunna se varje del i en elev som är i behov av stöd. En tydlig kommunikation som utgår ifrån elevens utveckling.

3. Vilka kompetensbehov ser du framåt inom specialläraryrket?

– Jag är speciallärare inom anpassad gymnasieskola. Vi glöms bort i diskussionen. Elever som blivit sent utredda och upplevt utanförskap är ofta otrygga i sina kunskaper och i hur de ska hantera sina svårigheter. Vi måste bygga trygghet och förståelse för deras diagnoser. När de får rätt stöd och landar i sig själva kan de utvecklas långt.

Andreas Matsson, specialpedagog, Stockholm:

1. Hur tror du att rollfördelningen mellan speciallärare och specialpedagoger kommer att se ut i framtiden?

– Specialpedagogen utreder behov, stöttar lärarna och möter elever för att bygga studiefärdigheter. Specialläraren stöttar och identifierar behov direkt i undervisningen. Vägarna korsas i klassrummet. Behovet av speciallärare är stort, särskilt i svenska och matte, även på gymnasienivå, då dessa ämnesbetyg krävs för alla.

2.Hur skulle du vilja att samverkan mellan speciallärare, specialpedagog och elevhälsa såg ut?

– Specialpedagogen ska ingå i elevhälsoteamet! Sen bör nog en speciallärare inte sitta i för många möten, men ändå utgöra en viktig källa till information för elev­hälsan om vad som bör främjas, förebyggas och åtgärdas.

3. Vilka kompetensbehov ser du framåt inom specialläraryrket?

– Kompetens att handleda och använda samtalsmetoder som katalyserar lärarnas kunskaper. Det behövs för att leda möten där lärarerfarenheter utbyts så att det verkligen förbättrar tillgängligheten i klassrummet. Elev­social dynamik och hur specialpedagogiska perspektiv kan koppla till motivation är också viktig kunskap.

LÄS ÄVEN

Panelen: ”Så jobbar vi mot demokratihotet”

Panelen: Hur fungerar din dialog med vårdnadshavare

Panelen: Så inkluderar vi eleverna

”Inkludering betyder inte alla i samma klassrum”