
Här går man igenom en laborativ uppgift i matematik.
Speciallärare Maria Kleimert med eleverna Vera och Molly. Foto: Filippa Ljung
Särskilt stöd
De kommunala skolorna i Huddinge arbetar åt samma håll med formerna för åtgärdsprogram och stödinsatser. Vi besöker en av dem för att få detaljerna.
Vad är ett åtgärdsprogram, till formen? Maria Kleimert, speciallärare på Skogskällan, en F–6-skola med 13 klasser i Huddinge kommun, reflekterar över vilken förändring som skett under hennes år i yrket.
– Numera är det främst ett juridiskt dokument som inte längre innehåller så mycket om vilka kunskaper vi ska arbeta med. En sorts garanti för eleven och vårdnadshavare att skolan har uppmärksammat ett behov av särskilt stöd.
Hennes speciallärarkollega Meral Olgun instämmer och fortsätter:
– Åtgärdsprogrammet innebär också att vi ska ha testat andra möjligheter till anpassningar i klassrummet. Det mesta ska ju ske inom ramen för den ordinarie undervisningen och åtgärdsprogram blir tydligt nästa steg och i det steget är den pedagogiska utredningen helt central.
– Skolans pedagogiska utredning ska vara ett nav där elev, vårdnadshavare och undervisande personal medverkar, säger skolområdets rektor Caroline Gustavsson. Det ska gå hand i hand. Utredningen skapar en trygg grund till beslutet.
Alla elever har ämnen eller moment där det faktiskt fungerar. Vi måste dra lärdomar av de situationerna.
Något som alla tre understryker som en framgångsfaktor i arbetet med åtgärdsprogram, pedagogisk utredning och särskilt stöd är gemensamma mallar och genomarbetad struktur.
– Att få med en elev i förskoleklass på att bidra med sina perspektiv är inte det enklaste utan kräver ett väl utprövat arbetssätt och material, säger Maria Kleimert. Inte bara för att det ska se likadant ut utan för att skapa trygghet och tillvarata på erfarenheten.
För de yngre barnen har speciallärarna ett frågeformulär med bildstöd som används under samtalet, där man går igenom och beskriver skoldagens olika aktiviteter och ämnen.
– Det kan exempelvis handla om relationer till olika vuxna och kamrater, eller hur man upplever raster och lektioner, säger Meral Olgun. På så sätt säkerställer vi att vi får med elevens perspektiv och i andra änden skapar oss en helhetsbild av hela skolsituationen.
Här går man igenom en laborativ uppgift i matematik.
På samma sätt använder sig speciallärarna av ett fastställt frågebatteri när de pratar med vårdnadshavare. Det skickas antingen hem till familjen för ifyllnad eller gås igenom på ett möte.
– Frågeformulär och enkäter har fått ett oförtjänt dåligt rykte i skolan, kanske i samhället i stort? säger Meral Olgun. För oss kan ett häfte med förutbestämda frågor vara ovärderligt. Utformat och utvärderat på rätt sätt blir det ett effektivt verktyg för att säkerställa att alla perspektiv beaktas. Inte minst eftersom det i regel redan finns en kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare kring elevens olika utmaningar och behov, och därmed också ett stort råmaterial av kartläggningar och anteckningar från möten som vi har med oss i bakgrundsarbetet kring formuläret.
Speciallärarna framhåller att de allra flesta vårdnadshavare är väldigt positiva till dessa sammanhållna kartläggningar, som uppmärksammar även dem, och inte bara skolan, på deras barns behov. Därför vilar också skolan centralt i kommunen tryggt i systemet med formulär, strukturer och mallar som byggts upp under de senaste åren.
– Att den är central är viktigt för likvärdigheten i bedömningarna, säger Caroline Gustavsson. Vi är måna om att allt material inom arbetet med åtgärdsprogram har förankring i forskning och bästa tillgängliga praxis. Det gäller såklart hela vårt elevhälsoarbete och inte bara arbetet med stöd.
Speciallärare Meral Olgun med eleven Linnea.
Genom rutiner och strukturer, mallar och styrdokument, sätter skolan elevhälsan högst på agendan. Den är ”allas business”, som Caroline uttrycker det, och ska genomsyra hela verksamheten. All pedagogisk personal är delaktig.
– Jag tycker att det är superintressant att se det här formas som ett pussel när jag lägger ihop de olika delarna. Eleven har för det mesta ganska god insikt i vad som fungerar och inte i skolan, och det bekräftas och förstärks av föräldrarnas beskrivningar. När vi sedan adderar pedagogernas syn klarnar hela bilden.
Caroline Gustavsson säger att hon knappt varit med om att pusselbitarna inte passar ihop. Men ibland händer det att vårdnadshavares och pedagogers bild skiljer sig mer.
– I de fallen är det viktigt att faktiskt ändå lyfta fram och tydliggöra den samsyn som trots allt finns, i stället för att fastna i skiljaktigheterna, säger Meral Olgun. Det skapar trygghet och bygger förtroende för vårdnadshavare att upptäcka att vi kan se samma saker och uppmärksammar behovet hos barnet. Det blir också extra viktigt att beskriva att vi har olika miljöer hemma och i skolan med olika förväntningar och relationer. Och olika grupper och byten av lokaler och lärare kan göra att barnet inte beter sig likadant som hemma. Så våra bilder kan komplettera varandra, det behöver inte finnas en motsättning. Det slutar oftast med att vårdnadshavaren får en förståelse för att det kan se annorlunda ut.
Detta att fokusera på det som fungerar och bygga vidare på det tar Maria Kleimert fasta på, och fortsätter:
– Det handlar så mycket om att belysa det som fungerar – i allt! Åtgärdsprogram och särskilt stöd fokuserar ju av naturen på sådant som inte fungerar. Men alla elever har ämnen eller moment där det faktiskt fungerar. Vi måste dra lärdomar av de situationerna och se om vi kan hitta framgångsfaktorer och knep från dem och ta med oss in där eleven har det svårare. Det kan vara svårt att hitta det, men det gäller att avsöka även de praktisk-estetiska ämnena, att det inte bara handlar om de teoretiska ämnena när man ringar in vad som fungerar och inte.
Rektor Caroline Gustavsson i mitten med speciallärarna Maria Kleimert och Meral Olgun.
Utvärderingen av åtgärdsprogram och insatser är en lika viktig byggsten – för att man vid behov ska kunna skruva på insatsen.
– Vi möter ofta elever med upprepade misslyckanden, bristande tillit till sin egen förmåga och jättedåligt självförtroende i ämnet, som efter några perioder med insats blivit stärkta med hjälp av rätt stöd, säger Meral Olgun. När de då själva märker att de når längre och klarar mer är det viktigt att peka på att vi tillsammans gjort det. Då blir de mer positivt inställda till att prova insatser i framtiden.
– En utvärderingsmodell vi använder är den numera klassiska ”Two stars and a wish”, fortsätter Maria Kleimert. Den är enkel att förstå och eleverna känner igen den från andra sammanhang. Något som eleverna återkommer till i sina önskningar är att de vill fortsätta med stödinsatserna och ha dem oftare. När man får tillbaka från eleverna att ”Jag gillar det här för min mattehjärna blir bättre”, eller ”jag kan läsa mycket svårare texter nu”, känns det fantastiskt bra i lärarhjärtat!
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först
Mikael Vestman: ”Marknaden av npf-influencers har gått för långt”
Tina Reuterberg: ”Vi måste sluta se föräldrar som en krävande mobb”
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.