
Omar och Lavin läser tillsammans. Till höger skolbibliotekarien Jonna Bruce. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
Jonna Bruce, skolbibliotekarie i Göteborg, håller i egna lektioner om digitala verktyg och källkritik. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
Digitalisering Jonna Bruce är inte bara skolbibliotekarie – hon är navet i Hammarkullsskolans arbete med digitalisering och källkritik.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är skolbibliotekarien Jonna Bruce en bärande del i undervisningen. Här ska det inte vara något ”extrajippo” att gå till biblioteket, som ”tar tid från lektionerna”.
– Man kan inte bara ”gå till biblioteket” och förvänta sig effekt. Det måste vara en del av vardagen i skolan och ingå i lektionsplaneringen, säger Jonna Bruce.
Hon har lektioner med alla klasser varje vecka. Här är de digitala verktygen självklara, och eftersom hon träffar eleverna regelbundet har verktygen blivit en viktig pusselbit i att öka elevernas digitala kompetens.
– Vi jobbar med allt från källkritik till bokanalyser. Det är schemalagda lektioner som planeras i tätt samarbete med lärarna för att samspela med årsplaneringen i SO och svenska. Inför terminsstart sitter jag ner tillsammans med ämnesledarna för samtliga ämnen för att se var jag kan stötta upp. Att det är integrerat med undervisningen i varje ämnesområde är centralt. Tidigare var skolbibliotekariens roll mycket högläsning och bokutlåning men vi måste jobba smartare och dra nytta av de olika kompetenserna som finns på skolan.
För arbetet med källkritik i årskurs tre har Jonna Bruce lagt upp en bild på en vattenkälla på den digitala smartboarden, så att alla ser. Sedan får eleverna resonera och diskutera kring begreppet källa och vad ordet faktiskt betyder. Det blir ett bra samtal om vad vi ser personen göra på bilden, om vem som tagit bilden och om själva informationssäkringsprocessen.
Barnen får också lära sig vad som är viktigt när man granskar en källa, där tidsfaktorn och förkunskap är helt avgörande:
– Det är ju stor skillnad på om man har 30 sekunder, 30 minuter eller tre dagar på sig, och hur omsorgsfull man ska vara. Barnen behöver också ställa sig frågan om vad de redan vet om bilden och hur det påverkar tolkningen.
I de äldre åldrarna diskuteras informationssökning och sökkritik. Då kopplar Jonna upp sin dator mot den digitala skärmen i biblioteket och så formulerar de tillsammans en sökfråga. Sedan diskuterar de träfflistan, vad som kommer högst upp och varför.
Skolbibliotekarien Jonna Bruce på Hammarkullsskolan i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
– Att prata om algoritmer och att tidigare sökningar påverkar resultatet är de ofta helt med på, eftersom det är något de känner igen från exempelvis Tiktok.
Något Jonna tycker blivit tydligt i arbetet med lågstadiet är att det är svårt att hitta bra källor till yngre elever. Eleverna får en lista med källor och tillsammans med dem går Jonna igenom källornas trovärdighet och vad som ligger bakom dem.
– Många elever tycker att Nationalencyklopedin har låg trovärdighet eftersom den har kortfattad text till respektive uppslagsord jämfört med exempelvis Wikipedia. De gör en tydlig koppling mellan textmängd och trovärdighet och därför måste jag förklara vad ett uppslagsverk egentligen är. Och det är inte en så enkel fråga att svara på! Vi pratar också om experter – vem är expert? ”Är jag en expert?” frågar jag eleverna. Även om jag är expert i det här rummet betyder det inte att jag är expert på fotboll. Det blir ofta väldigt bra diskussioner och samtal.
I årskurs två jobbar de med ett koncept de kallar boktrailers. Eleverna får i grupper spela in en trailer för en film om boken de läst.
– I en trailer fångar man vad boken handlar om, vilken känsla boken har och allt sådant, så det är ett kreativt sätt att göra en bokanalys.
Lärarna delar in eleverna i grupper så att det blir en bra fördelning med starka läsare i varje grupp. Kriteriet för böckerna som används är att de ska vara lätta för att alla ska kunna lyckas. Dessutom måste de finnas både som tryckt bok och digitalt. Med hjälp av en digital läsdagbok sammanfattar eleverna vad boken egentligen handlar om.
– Förmågan att sammanfatta det man upplevt eller läst är central för hela skolgången! säger Jonna Bruce.
Omar och Lavin läser tillsammans. Till höger skolbibliotekarien Jonna Bruce. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
När sammanfattningarna är klara blir det workshop med kamera, greenscreen och programvaran iMovie. Då får eleverna spela in sina boktrailers och redigera dem innan alla tittar på dem tillsammans. Greenscreen är oerhört populärt eftersom eleverna i efterhand kan välja bakgrunderna själva.
– Egentligen finns nyckeln till allt arbete här i vår lokala skolbiblioteksplan, som utvärderas och uppdateras varje år tillsammans med lärarna under en studiedag. Hela skolan måste jobba i samma riktning och elevernas måluppfyllnad är det övergripande målet för oss alla.
LÄS ÄVEN
Lågaffektivt bemötande: ”En auktoritet sänker rösten och tar kontroll”
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.