Omar och Lavin läser tillsammans. Till höger skolbibliotekarien Jonna Bruce. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
Till startsidan
Jonna Bruce, skolbibliotekarie i Göteborg, håller i egna lektioner om digitala verktyg och källkritik. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
Digitalisering Jonna Bruce är inte bara skolbibliotekarie – hon är navet i Hammarkullsskolans arbete med digitalisering och källkritik.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är skolbibliotekarien Jonna Bruce en bärande del i undervisningen. Här ska det inte vara något ”extrajippo” att gå till biblioteket, som ”tar tid från lektionerna”.
– Man kan inte bara ”gå till biblioteket” och förvänta sig effekt. Det måste vara en del av vardagen i skolan och ingå i lektionsplaneringen, säger Jonna Bruce.
Hon har lektioner med alla klasser varje vecka. Här är de digitala verktygen självklara, och eftersom hon träffar eleverna regelbundet har verktygen blivit en viktig pusselbit i att öka elevernas digitala kompetens.
– Vi jobbar med allt från källkritik till bokanalyser. Det är schemalagda lektioner som planeras i tätt samarbete med lärarna för att samspela med årsplaneringen i SO och svenska. Inför terminsstart sitter jag ner tillsammans med ämnesledarna för samtliga ämnen för att se var jag kan stötta upp. Att det är integrerat med undervisningen i varje ämnesområde är centralt. Tidigare var skolbibliotekariens roll mycket högläsning och bokutlåning men vi måste jobba smartare och dra nytta av de olika kompetenserna som finns på skolan.
För arbetet med källkritik i årskurs tre har Jonna Bruce lagt upp en bild på en vattenkälla på den digitala smartboarden, så att alla ser. Sedan får eleverna resonera och diskutera kring begreppet källa och vad ordet faktiskt betyder. Det blir ett bra samtal om vad vi ser personen göra på bilden, om vem som tagit bilden och om själva informationssäkringsprocessen.
Barnen får också lära sig vad som är viktigt när man granskar en källa, där tidsfaktorn och förkunskap är helt avgörande:
– Det är ju stor skillnad på om man har 30 sekunder, 30 minuter eller tre dagar på sig, och hur omsorgsfull man ska vara. Barnen behöver också ställa sig frågan om vad de redan vet om bilden och hur det påverkar tolkningen.
I de äldre åldrarna diskuteras informationssökning och sökkritik. Då kopplar Jonna upp sin dator mot den digitala skärmen i biblioteket och så formulerar de tillsammans en sökfråga. Sedan diskuterar de träfflistan, vad som kommer högst upp och varför.
Skolbibliotekarien Jonna Bruce på Hammarkullsskolan i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
– Att prata om algoritmer och att tidigare sökningar påverkar resultatet är de ofta helt med på, eftersom det är något de känner igen från exempelvis Tiktok.
Något Jonna tycker blivit tydligt i arbetet med lågstadiet är att det är svårt att hitta bra källor till yngre elever. Eleverna får en lista med källor och tillsammans med dem går Jonna igenom källornas trovärdighet och vad som ligger bakom dem.
– Många elever tycker att Nationalencyklopedin har låg trovärdighet eftersom den har kortfattad text till respektive uppslagsord jämfört med exempelvis Wikipedia. De gör en tydlig koppling mellan textmängd och trovärdighet och därför måste jag förklara vad ett uppslagsverk egentligen är. Och det är inte en så enkel fråga att svara på! Vi pratar också om experter – vem är expert? ”Är jag en expert?” frågar jag eleverna. Även om jag är expert i det här rummet betyder det inte att jag är expert på fotboll. Det blir ofta väldigt bra diskussioner och samtal.
I årskurs två jobbar de med ett koncept de kallar boktrailers. Eleverna får i grupper spela in en trailer för en film om boken de läst.
– I en trailer fångar man vad boken handlar om, vilken känsla boken har och allt sådant, så det är ett kreativt sätt att göra en bokanalys.
Lärarna delar in eleverna i grupper så att det blir en bra fördelning med starka läsare i varje grupp. Kriteriet för böckerna som används är att de ska vara lätta för att alla ska kunna lyckas. Dessutom måste de finnas både som tryckt bok och digitalt. Med hjälp av en digital läsdagbok sammanfattar eleverna vad boken egentligen handlar om.
– Förmågan att sammanfatta det man upplevt eller läst är central för hela skolgången! säger Jonna Bruce.
Omar och Lavin läser tillsammans. Till höger skolbibliotekarien Jonna Bruce. Foto: Anna-Lena Lundqvist.
När sammanfattningarna är klara blir det workshop med kamera, greenscreen och programvaran iMovie. Då får eleverna spela in sina boktrailers och redigera dem innan alla tittar på dem tillsammans. Greenscreen är oerhört populärt eftersom eleverna i efterhand kan välja bakgrunderna själva.
– Egentligen finns nyckeln till allt arbete här i vår lokala skolbiblioteksplan, som utvärderas och uppdateras varje år tillsammans med lärarna under en studiedag. Hela skolan måste jobba i samma riktning och elevernas måluppfyllnad är det övergripande målet för oss alla.
LÄS ÄVEN
Lågaffektivt bemötande: ”En auktoritet sänker rösten och tar kontroll”
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.