
Ella Östberg testar en av gitarrerna efter lektionen. Musikläraren Patrik Ohlsson förevigar ögonblicket.
Reportage I somras spelade W.A.S.P. på Skansen i Stockholm och snart kommer det en gång så kontroversiella hårdrocksbandet till Sverige igen. Då är gitarristen Douglas Blair med som vanligt, han som också brinner för att hjälpa musiklärare att inspirera skolungdomar.
Där står en man med långt svart hår. Jeansen och t-shirten är också svarta och basketskorna svartvita. Bakom honom på skärmen syns en stillbild på honom själv från Skogsröjetfestivalen i somras. Här i klassrummet är han som fyller 60 år i februari lika koncentrerad som under spelningen med W.A.S.P. då. Douglas Blair är gitarristen som lika gärna pratar musik, kommer med tips och visar sina egendesignade gitarrer och sitt gitarrspel för elever i årskurs nio på Bergvretenskolan i Enköping, som han turnerar med det W.A.S.P. han blev medlem i 1992.
Vi backar kassettbandet till 1982 då det nyss nämnda hårdrocksbandet bildades som en del av heavy metal-scenen i Los Angeles. Två år senare slog de igenom, styrda av sångaren och gitarristen Blackie Lawless. Med låtar som ”Animal (Fuck like a beast)” och ”I wanna be somebody” och en mer eller mindre uttalad vilja att chocka publiken, men kanske allra mest vuxenvärlden, lyckades W.A.S.P. nå ut långt utanför hårdrockssfären. Bland annat fick programledaren Siewert Öholm i gång en moralpanikdebatt i Sverige efter ett inslag i Barnjournalen där bandet kallades för ”Världens äckligaste rockgrupp”.
Douglas Blair, uppvuxen i Connecticut, blev medlem i bandet efter att ha spelat mycket live med sitt eget band Run 21 (och efter att ha sett massor med bra konserter, både på skolan och runt om i delstaten).
– Att få komma till den här och andra skolor, det tar mig tillbaka till hur det började för mig och jag vill berätta om min väg hit. Även om eleverna inte är så intresserade av musik egentligen kanske de i alla fall kan bli inspirerade av mina tankar kring att om du bara arbetar tillräckligt hårt så kan du lyckas med det du drömmer om, säger Douglas Blair som under eftermiddagen också ska ha enskilda lektioner med ett antal elever.
Han har varit gitarrlärare, gitarrinstruktör och gitarrinspiratör i snart 40 år och påpekar att lektionerna, både inför stora grupper och med en elev i taget, alltid har varit stunder då även han själv har lärt sig mycket.
– Det är fortfarande så härligt när man ser det glimma till i ögonen på dem, när något hos dem väcks. Dessutom är det så att min genre och vi som håller på med den bara blir äldre och äldre, jag träffar mest folk i min egen ålder annars så det här är också ett sätt att få inspiration och energi av de unga, förklarar Douglas Blair som samtidigt ser sig som en hårdrockens missionär.
Ella Östberg testar en av gitarrerna efter lektionen. Musikläraren Patrik Ohlsson förevigar ögonblicket.
Frida Johansson är rektor på Bergvretenskolan och menar att möjligheten att ha en musiker som Douglas Blair på besök på skolan innebär att de kan ge eleverna ett fördjupat lärande och att det också ger en ökad förståelse, samt är ett sätt att berika skolans verksamhet.
– Det ger eleverna en upplevelse och ett lärande i ett sammanhang. De får möta känslor och stämningar genom musicerande och även möjlighet att ta till sig kunskap i en annan form än den mer traditionella undervisningen erbjuder, säger Frida Johansson som erkänner att W.A.S.P. inte är hennes typ av musik.
– Men jag ser värdet av att vi i skolan, oavsett våra egna värderingar, organiserar för att ge våra elever upplevelser av olika slag.
Musikläraren Patrik Ohlsson fick tillfälle att bjuda in W.A.S.P.-stjärnan till sin klass.
Musikläraren Patrik Ohlsson, som också är musikjournalist, har träffat på Douglas Blair i olika sammanhang de senaste åren och kunde till slut bjuda gitarristen till skolan i början av juni och sedan en gång till i början av september.
– Vad han verkligen ger är inspiration. Det syns på att eleverna dröjer sig kvar efter lektionen, de vill lära sig saker och både Douglas och jag vill att de ska få med sig en känsla av att ”kan han så kanske jag kan”. Jag är jätteglad om det blir en elev som vill starta band eller vill spela på allvar, säger Patrik Ohlsson som lägger till att han vill att musiksalen med alla dess instrument ska vara inbjudande. Eleverna är välkomna när som helst.
– Grejen är att det händer något i musicerandet, de ser sammanhang, eleverna ser och hör att när de spelar si, så låter det så. Det hör ihop med att låta Douglas inspirera dem. Han brinner för det här. Det pratar han om hela tiden, att han vill ut och träffa kids när han inte spelar in eller turnerar. Och ledningen nappade direkt när jag sa att här får vi chansen att bjuda in en världsstjärna som spelar i ett band som turnerar världen runt. Han är både duktig och pedagogisk. Visst kan jag visa hur man spelar gitarr men nu kommer det någon som gör det här jämt, som lever på att spela musik, förklarar Patrik Ohlsson.
Killarna på främre raden flamsar, skämtar och skojbrottas men de är också fascinerade av den pratglade amerikanen som pratar in i en mikrofon som ger lite ”larger than life”-eko. De blir mer och mer på riktigt intresserade när de förstår att Douglas Blair verkligen älskar sina gitarrer och att spela gitarr. Det ger effekt att han liksom försvinner in i den låt han spelar i ett mörkt klassrum i Enköping när det låter lika maffigt som på en arena i Tyskland. Han pratar om riff och ger exempel, han snackar om vad musiken betydde för honom som ung och han hyllar andra hårdrocksgitarrister och deras sätt att spela.
Douglas Blair vill inspirera ungdomar att hålla på med musik.
När han får applåder i slutet av lektionen tackar han på tyska, finska och svenska:
– Tusen tack, tack så mycket. Alright, it’s time for lunch you guys. Does anyone have any questions on all that mess you just listened to?
En av främre raden-killarna undrar:
– Hur kommer du ihåg allt i låtarna du spelar?
– Det bästa sättet är nog att börja med att lära sig enkla låtar för att sedan gå över till mer och mer komplicerade låtar med mer och mer att komma ihåg. Mycket kaffe är ett bra hjälpmedel för mig.
Patrik Ohlsson rundar av:
– 9B, ni var en grym publik. Mycket bra frågor. Häng kvar en stund om ni vill, ta kort, få autografer och kolla på gitarrer.
LÄS ÄVEN
Musikämnet ska återerövras med nya kursplanerna
DiMaria: Bristen på musiklärare är inte problemet
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”