![](/contentassets/efedcc1282c6434d9d372589a3fa40ed/maxi_svensson_artikelbild.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Maxis pappa Niclas stöttar honom både i skolarbetet och med konsten. Foto: Oskar Omne
Porträtt Gymnasieeleven Maxi Svensson är konstnär och säljer målningar för 75 000 kronor, ändå är hans betyg i bild bara D. Han har både dyslexi och dyskalkyli och för honom har skolans hårda fokus på teori varit en ångestfull kamp från dag ett.
Klockan är strax efter två på eftermiddagen och 16-åriga Maxi Svensson har redan hunnit hem till sin ateljé och påbörjat dagens akvarellmålning. Här sitter han minst tre timmar per dag, smått inklämd bland hyllor sprängfyllda med färgburkar och tuber.
Maxi Svensson har svårt att föreställa sig hur livet hade varit utan målandet. Där är han i sitt esse. Däri ligger en stor del av hans självförtroende. Men Maxi Svensson har också dyslexi och dyskalkyli, alltså problem att hantera både bokstäver och siffror.
– Det känns som att alla ligger lite före mig i skolan, särskilt eftersom jag har svårt att läsa uppgifter och förstå vad det är man är ute efter. Då behöver jag någon som förklarar det för mig.
Så fort han kommer hem från skolan och börjar måla landar han i ett lugn.
– Då går jag in i en bubbla. Det är väldigt fridfullt. Dessutom måste man öva om man vill bli bäst, och komma in på Royal College of Art.
Den folkkära konstnären Lars Lerin har tagit Maxi Svensson under sina vingar.
Maxi Svensson är målaren vars namn började spridas i konstvärlden för fyra år sedan, efter en soloutställning på idolen Lars Lerins konsthall. Två år senare sålde han en oljemålning för 75 000 kronor. Men föräldrarna är måna om att pressen inte ska bli för stor.
Just i dag håller Maxi Svensson på med uppföljaren till barnboken ”Den magiska julkatten”, som han har illustrerat. Den nya boken kommer till sommaren, mer än så får han inte avslöja.
Akvarellpapperet är fortfarande blött, grunden är lagd och hela ytan är täckt med mörkblå mättade nyanser som skiftar till mer transparenta. Det är natt. Till vänster en bit ner på papperet syns ett lite kladdigt och vitt område.
– När bakgrunden ska vara mörk ritar jag motivet med blyerts innan jag börjar. Sedan lägger jag på ett vitt gegg där, som man kan ta av när den målade bakgrunden har torkat. Därefter målar jag motivet på den ytan, säger han och berättar att han har fått tekniktips av en rad etablerade konstnärer, men också utvecklat många själv.
Nu går Maxi Svensson andra året på det estetiska programmet på Internationella engelska gymnasiet, men vägen dit har varit tung, berättar han, kantad av mycket frånvaro.
– Jag hade väldigt mycket ångest när det gäller skolan när jag var yngre. Jag ville mest hem och måla, det var det enda jag tänkte på. Men det var ju skolplikt …
I högstadiet, på Fryshuset i Stockholm, släppte ångesten litegrann.
– Där tar de hand om alla som behöver hjälp. Men den perioden var också lite jobbig. Jag ville bara passera skolan och få E i alla ämnen.
Maxis pappa Niclas stöttar honom både i skolarbetet och med konsten. Foto: Oskar Omne
Trots det valde han en skola som följer det engelska skolsystemet, som profilerar sig med ledord som disciplin och hög studietakt, i stället för en skola med estetisk profil.
– Jag är i behov av struktur och så gillar jag att prata engelska. Fast nu har skolan blivit svårare igen.
Inte heller bildundervisningen lever upp till hans förväntningar.
– Det känns rätt meningslöst när man kommer dit och ska lära sig hur man blandar olika färger, säger han och berättar att han känner sig lite förbisedd.
Senast fick han D i betyg, vilket gjorde honom både fundersam och besviken. Han gissar att det beror på att han hellre ägnar sig åt sin egen konst än att göra läxorna. Och att han har svårt att prestera i ämnets teoretiska delar: att dokumentera sina reflektioner och sitt arbete i skrift, bland annat.
Maxi Svensson håller, med pappa Niclas hjälp, upp ett av sina konstverk. Foto: Oskar Omne
Maxi Svensson rycker på axlarna.
– Men det kanske är nödvändigt, alltså att man kan berätta vad man gör och tänker, så man kan utvecklas inom den delen också. Fast jag tycker att det kan bli väldigt överdrivet. I ettan ansträngde jag mig verkligen. Jag ville visa vad jag kunde och få högt betyg för att komma in på universitet. Det är jätteviktigt om man ska klara sig som konstnär.
Maxi Svensson har studerat kända konstnärers arbete sedan han var åtta år och tittar på dokumentärer och Youtube för att lära sig olika tekniker och hur man kan arbeta för att fånga ljus och djup.
Pappa Niclas berättar att även han har dyslexi och dyskalkyli och att hans upplevelser av skoltiden liknar Maxis. Föräldrarna har stor förståelse för sonens problematik och gör allt de kan för att stötta honom i skolarbetet. Frågan är vad Maxi Svensson hade gjort utan det skyddsnätet.
– Då hade jag bara målat och målat och struntat i skolan, säger Maxi Svensson.
Så trycker teorin undan praktiken
Allt fokus på teori slår ut elever
Lärarna: Visa oss och våra ämnen respekt!
De praktisk-estetiska ämnena svämmar över – av teori
Hjärnforskare: Därför är skapandet nödvändigt
Hyllad konstnär – men bara D i bild
Musikläraren: Så checkar jag av teorin i praktiken
Jarnlo: Därför måste vi försvara de praktisk-estetiska ämnena!
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.