Carina Christiansen. Ålder: 38 år. Gör: Kommunövergripande förstelärare i musik i Österåkers kommun och musiklärare på Solskiftesskolan.
Till startsidan
”Nivåindelningen har gett mig en mer dynamisk arbetssituation”, säger musikläraren Carina Christiansen som nivågrupperar sina elever inför vårterminen i årskurs 9.
Fokus
Musikaliskt starka elever får äntligen glänsa. Samtidigt klarar betydligt fler kursen utan ”snäll-E”. Läraren Carina Christiansen tycker att nivågrupper i slutet av högstadiet lyfter musikundervisningen – för alla.
– Det är otroligt stärkande att känna att alla kan lyckas.
Det är inför högstadiets sista terminen som Carina Christiansen delar in i eleverna i olika undervisningsgrupper i musik utifrån deras förkunskaper och behov.
Att uppdelningen görs då är ingen slump. I nian vet Carina Christiansen mycket väl vad eleverna kan, vilka kompisar de trivs med och vilka ambitioner de har. Många av dem har haft henne som lärare sedan de började mellanstadiet på Solskiftesskolan i Österåker.
I årskurs 9 stundar också slutbetyg och val av gymnasieprogram. Att då kunna lägga undervisningen på två olika nivåer har flera fördelar, menar Carina Christiansen.
Elever med mer förkunskaper får en chans att ge sig på svårare och mer komplexa låtar och förbereda sig inför provspelningar till estetiska program.
Samtidigt kan elever som balanserar på godkäntgränsen få mer stöd och utmaningar på en nivå som passar dem.
– De elever som vill något med musiken, som ofta får klara sig själva annars, får äntligen ett sammanhang där de kan visa vad de går för. Men den största förändringen är faktiskt att betydligt fler klarar kursen utan ”snäll-E”. De eleverna blir så stärkta av att känna att de också kan lyckas, säger Carina Christiansen.
Likt många andra lärare har hon sett gapet växa mellan elever som spelar instrument på fritiden och elever utan vare sig uthållighet eller motivation att repetera. Länge kände Carina Christiansen att hon försummade båda grupperna.
För fyra år sedan lyfte hon därför frågan om nivågrupperingar med skolans rektor. Då hade hon redan – i samarbete med skolledningen och kollegor i teknik, bild och hem- och konsumentkunskap – fått till halvklassundervisning i musikämnet.
Därifrån var steget att dela in eleverna i nivågrupper den sista terminen inte långt.
– Det som krävdes var en enormt kompetent schemaläggare och en lösningsfokuserad rektor som litar på att det här är ett pedagogiskt klokt val, säger Carina Christiansen.
Carina Christiansen. Ålder: 38 år. Gör: Kommunövergripande förstelärare i musik i Österåkers kommun och musiklärare på Solskiftesskolan.
Något motstånd mot nivåindelningen har hon inte upplevt – varken inom eller utanför skolan. Men trots att protesterna uteblivit har Carina Christiansen känt en viss oro för hur vårdnadshavare och elever ska reagera vid uppdelningarna.
– Jag har fått en del frågor om det är så att elever i den lägre nivågruppen bara kan få E till exempel, men så är det självklart inte. Det finns elever i den gruppen som också når otroligt långt i sin utveckling när de får den hjälp de behöver.
Risken att elever känner sig sänkta för att de hamnat i den ”sämsta gruppen” måste hon som lärare vara redo att hantera, menar Carina Christiansen.
– Det är mitt jobb att peppa eleverna och få dem att se att uppdelningen ger mig större möjligheter att stötta dem. Där är min pedagogiska kompetens jätteviktig.
Att nivågrupperingen görs i slutet av årskurs 9 tror hon också är viktigt för att undvika stigmatisering och en sviktande självkänsla hos de eleverna. Vid det laget har alla stenkoll på vem i klassen som är vassast på matte, bäst på fotboll eller lirar gitarr som en gud.
– I årskurs 9 definieras de inte av nivåuppdelningen. De vet redan varandras styrkor och svagheter. Det samhället och skolan måste arbeta med är snarare att ta udden av elitismen. Det måste få vara okej att alla inte är bäst på allt. Det betyder inte att man är en sämre människa.
Debatt ”Beige kritan får bära hela mänsklighetens spektrum av hudtoner.”
Debatt Idrottsläraren reder ut de vanligaste missuppfattningarna.
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Krönika Slöjdläraren har tröttnat på att vara hjälpämneslärare: ”Lita på professionen i varje ämne”.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”