![](https://arkiv.lararen.se/contentassets/1c93c8b5683d44ac9e914a3e440c9594/maria-ronn.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.
Skoldåden Efter tre allvarliga skolattacker, där lärare dödats och skadats under ett drygt halvår i Sverige, visar Lärarens omfattande granskning att få skolor är förberedda på en attack. Närmare sex av tio kommuner saknar en övergripande kris- och beredskapsplan mot pågående dödligt våld för sina skolor och ännu färre har en plan över hur de bör arbeta förebyggande.
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, är kritisk till att beredskapen är så dålig i Sveriges skolor. Skolan ska vara en trygg plats för lärare och elever, poängterar hon.
– Vi måste se sanningen i vitögat att risken för den här typen av hot och våld också finns. Man måste ha en beredskap för det, även om annat våld kan förekomma oftare, säger hon.
Fredrik Hemmensjö, rektor Malmö Latin.
Det senaste skoldådet skedde den 22 mars i år. Då dödades två kvinnliga lärare av en 18-årig elev på anrika Malmö Latinskola i centrala Malmö.
– Det fanns ingen som i sin vildaste fantasi kunde tro att något sådant här skulle kunna ske på Malmö Latin, sade rektorn Fredrik Hemmensjö, i en intervju i Kvällsposten/Expressen ett par veckor efter dådet.
Kanske sätter Fredrik Hemmensjö ord på varför så många kommuner och skolor i Sverige saknar en kris- och beredskapsplan för hur lärare och elever bör agera i en situation med pågående dödligt våld (PDV). Våra intervjuer och enkätsvar från kommunerna antyder det. För många känns det osannolikt att något skulle kunna hända i just deras kommun och skolor.
Pågående dödligt våld – PDV – brukar en händelse betecknas där en eller flera gärningsmän attackerar så många som möjligt på en plats eller i en byggnad i syfte att skada och/eller döda dem. Ofta används ett eller flera olika typer av vapen vid en sådan händelse.
I Lärarens stora granskning har 258 av 290 kommuner besvarat frågor om de har centrala beredskapsplaner mot pågående dödligt våld och/eller har motsvarande plan för förebyggande arbete mot PDV. En majoritet har styrkt sina svar genom att bifoga de efterfrågade handlingsplanerna eller andra liknande dokument. Totalt har 89 procent av Sveriges kommuner besvarat frågorna. 32 kommuner har inte svarat trots minst en påminnelse mellan den 12 januari och 4 april 2022.
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.
Lärarens stora granskning visar att:
144 (56 procent) av de 258 kommuner som svarat inte har några skrivningar om pågående dödligt våld (PDV) i sina centrala kris- och beredskapsplaner för skolan. Av de kommunerna som svarat nej uppger dock 31 kommuner att det kan finnas skrivningar om PDV i enskilda skolors krisplaner om hot och våld. 32 kommuner som svarat nej uppger också att de är på gång att förändra sina gamla planer för att inkludera PDV.
114 (44 procent) av de 258 kommunerna som svarat anger att de har kris- och beredskapsplaner mot pågående dödligt våld på central nivå för skolorna i kommunen. 44 av de kommunerna uppger att det även kan finnas lokala planer med PDV på enskilda skolor. En del av de lokala planerna har baserats på den ”centrala mallen” men vidareutvecklats utifrån skolans specifika förutsättningar.
Av de 114 kommuner som berör PDV i sina centrala krisplaner eller som har specifika planer för pågående dödligt våld har många utgått från Skolverkets stödmaterial ”Väpnat våld i skolan – hur skolor kan agera om det händer”.
Enligt Maria Elmér, undervisningsråd på Skolverkets skolutvecklingsavdelning, är materialet om ”säkerhet och krisberedskap” ett av Skolverkets mest använda material just nu:
– Det är klart att det sprider oro bland personal, vårdnadshavare och elever när det inträffar en sådan allvarlig och tragisk händelse som i Malmö. Det gäller att ta den här oron på allvar och vara tydlig med hur man arbetar på varje enskild skola och förskola. Det är så man kan möta oron så den inte övergår i rädsla och panik, säger hon.
Två lärare på Malmö Latinskola mördades av en elev. På bilden syns minnesplatsen utanför skolan. Foto: Krister Hansson/Aftonbladet
Maria Elmér betonar att det är viktigt att arbetet mot PDV inte stannar vid en central plan utan att det är det lokala och förebyggande arbetet ute på skolor och förskolor som är det viktigaste.
En attack sker som regel snabbt och oväntat. Ofta är den över inom loppet av 5-15 minuter. Polisen kanske inte hinner fram förrän attacken är över. Ett förebyggande arbete kan i bästa fall hjälpa till att fördröja ett PDV-förlopp och förhindra att personal och elever skadas eller dör vid en attack mot en skola.
Lärarens granskning visar att bara 71 kommuner av 258 (27 procent) svarat att de har en plan där de beskriver hur de ska arbeta förebyggande mot PDV.
Drygt sju av tio kommuner har inte nämnt något i sina hot- och krisplaner kring hur man kan arbeta förebyggande. 21 kommuner svarar att de är på gång att ta fram planer för att arbeta förebyggande på olika sätt mot PDV. Ett 30-tal kommuner, som inte har en skriftlig plan för förebyggande PDV-arbete, har ändå ett förebyggande arbete som de beskriver.
Kommunernas förebyggande arbete kan delas upp i olika delar. Det kan handla om att se över larmsystem, bygga om skolor och förskolor, märka upp skolbyggnader, se över utrymningsvägar, skaffa trygghetslarm, se över skolornas ingångar och lås på dörrar och lokalisera platser på en skola där konflikter lätt uppstår.
En annan del är att utbilda framför allt rektorer och personal genom föreläsningar, rollspel, praktiska övningar i exempelvis inrymning i ett klassrum eller utrymning av en skolbyggnad under en fiktiv PDV-attack. Det kan också handla om att lära sig mer om extremistiska uttryck eller hur man bemöter psykisk ohälsa.
Den tredje och vanligaste delen av det förebyggande arbetet som kommunerna beskriver handlar om att arbeta elevvårdande och trygghetsskapande för att motverka kränkningar och våld.
Kommunerna har, förutom att besvara Lärarens frågor, lämnat ut 369 kris- och beredskapsplaner på kommunal nivå gällande skolan eller exempel från enskilda skolor som kommunerna bedömt varit det vi efterfrågat. Vi har kontrollerat samtliga dokument för att se om de innehåller skrivningar om pågående dödligt våld och hur det ska hanteras i ett akut och/eller förebyggande skede. Spännvidden på innehållet och kvaliteten i materialet är stor, och kommunerna har valt olika vägar. En del kommuner har basala centrala planer, mer att beteckna som mallar, som innehåller viktiga grundelement om PDV som sedan vidareutvecklas i lokala planer utifrån skolornas specifika förutsättningar. Andra har begärt in lokala planer, använt det bästa i dem till en central plan som sedan skickats tillbaka till skolorna för att vidareutveckla dem lokalt.
Man ska inte behöva tveka i ett akut läge. Det ska vara tydligt hur man kan agera både i en förebyggande situation men även i en akut situation.
Hos de flesta kommuner som svarat ja ingår pågående hot och våld som en del i en större handlingsplan eller krisplan för skolorna, som berör alla möjliga former av hot och våld.
Avsnittet om PDV är ofta beskrivet väldigt kortfattat. Vi bedömer att sammanlagt 32 kommuner har mer genomarbetade planer mot pågående dödligt våld varav ett fåtal kommuner, som exempelvis Ale och Västerås, har mer omfattande PDV-planer.
De mer genomarbetade PDV-planerna kan innehålla delar kring det akuta skedet men också ge råd om förebyggande arbete som kan vidareutvecklas i lokala planer på skolnivå utifrån varje skolas specifika förutsättningar och bli mer ”hands on”.
En handlingsplan är ingen garanti för att man inte kan råka illa ut eftersom varje situation med pågående dödligt våld ser så olika ut. Men att förbereda sig för det ”osannolika” ökar chanserna för att förloppet vid en PDV-situation inte slutar i en katastrof.
Maria Elmér, Skolverket
I Malmö stads gymnasieskolor fanns det en ”Handlingsplan för en trygg och säker skola” som innehöll skrivningar med rutiner för hur personal och elever ska agera vid pågående dödligt våld. Huvudbudskapet var:
1. Fly
2. Göm
3. Slåss
Omständigheterna gjorde att det inte blev så.
– Rutinerna måste ändå vara glasklara. Man ska inte behöva tveka i ett akut läge. Det ska vara tydligt hur man kan agera både i en förebyggande situation men även i en akut situation. Ju tryggare man är med hur man ska agera när en sådan situation uppstår desto mindre oro behöver man gå runt och bära på, säger Maria Rönn.
I de folkrika storstadslänen har Stockholm en viss övervikt av kommuner som har övergripande kris- och beredskapsplaner mot PDV medan Västra Götaland och Skåne har något fler kommuner som inte har PDV-planer. Både Skåne och Västra Götaland har också fyra kommuner vardera som inte svarat
Östergötland, Kronoberg, Värmland, Västmanland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten har en klar övervikt av kommuner som inte har PDV-planer. Jönköping och Gävleborg är de län som har en tydlig övervikt av kommuner med PDV-planer. Övriga län har en någorlunda jämn fördelning av kommuner som har eller inte har PDV-planer.
Stockholm (26 kommuner)
14 ja
11 nej
1 ej svar
Uppsala (8 kommuner)
3 ja
3 nej
2 ej svar
Södermanland (9 kommuner)
4 ja
3 ja
2 ej svar
Östergötland (13 kommuner)
3 ja
9 nej
1 ej svar
Jönköping (13 kommuner)
9 ja
3 nej
1 ej svar
Kronoberg (8 kommuner)
1 ja
6 nej
1 ej svar
Kalmar (12 kommuner)
7 ja
5 nej
Gotland (1 kommun)
1 ej svar
Blekinge (5 kommuner)
1 ja
2 nej
2 ej svar
Skåne (33 kommuner)
13 ja
16 nej
4 ej svar
Halland 6 kommuner
3 ja
3 nej
Västra Götaland 49 kommuner
20 ja
25 nej
4 ej svar
Värmland (16 kommuner)
4 ja
10 nej
2 ej svar
Örebro (12 kommuner)
4 ja
5 nej
3 ej svar
Västmanlands (10 kommuner)
1 ja (Västerås)
7 nej
2 ej svar
Dalarna (15 kommuner)
7 ja
6 nej
2 ej svar
Gävleborg (10 kommuner)
6 ja
3 nej
1 ej svar
Västernorrland (7 kommuner)
4 ja
3 nej
Jämtland (9 kommuner)
2 ja
7 nej
Västerbotten (14 kommuner)
4 ja
9 nej
1 ej svar
Norrbotten (14 kommuner)
4 ja
8 nej
2 ej svar
Vi lärare debatt ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.
Replik Göteborgs universitet ser över VFU-placeringarna efter lärarstudenternas kritik.
Krönika ”Inget kan trycka till en lärare mer än lite gammal hederlig lag och ordning.”
Föräldrakrav ”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg”.
Lärarlegitimation "Svårt för domstolarna att identifiera" enligt Lärarnas ansvarsnämnd
Krönika ”Julledigheten kommer att bli rena rama mirakelmedlet för mitt falnande yttre.”
Hoten mot lärarna 250 miljoner ska öka trygghet i klassrummen: ”Ett hån – räcker till mandariner på jul”.
Betyg Huvudmännen ska avgöra hur lärare ska arbeta med betygskatalogen, enligt nytt förslag.
Skolpolitik Utredaren: Skolan har behov av att få mer information än man får idag.
Skolinspektionen Professorn: ”Kritiken kan tolkas som tomma hot.”
Krönika ”Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta.”
Vi lärare debatt ”Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.”
Vi lärare debatt ”Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång”.
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.
Arbetsmiljö Domen om drunkningsolyckan på Tångvallaskolan
Vi lärare debatt ”Saco ska gå sina egna medlemmar ärenden – inte näringslivets”.
Vi lärare debatt ”Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande”
Krönika ”Det strålar en stjärna, nu tändas tusen juleljus och stoffträngseln ligger vit på taken.”
Särskilt stöd Skolinspektionen sågar läsa-skriva-räkna-garantin i ny utvärdering.
Hot och hat ”Skolan håller på att rämna, situationen är akut.”
Arbetsmiljö ”Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket”.
Vi lärare debatt Sverige måste hinna ikapp andra länder som ligger före, skriver läraren Marija Zdjelar.
Guider & tips Krisplanen ska hjälpa lärare hantera sorg och dödsfall efter allvarliga händelser i skolan.
Vi lärare debatt Specialläraren Denice Sverla kräver upprättelse för sina elever i anpassad skola
Replik ”Om förhandlingarna inte leder framåt kan frågan bara besvaras med ett tydligt ja”, skriver Anna Olskog.
Vi lärare debatt 444 lärare ställer den öppna frågan till Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog inför avtalsrörelsen.
Vi lärare debatt ”Undervisning har blivit en bisyssla”
Vi lärare debatt ”Så kan lärare ges möjlighet att förbättra elevernas resultat” – forskarna presenterar insikter från en longitudinell forskningsstudie.
Krönika ”Även erfarna lärare behöver reflektera – ”Är jag tydlig nog?”, skriver Karin Boberg.
Vi lärare debatt ”De slår ifrån sig lärarnas högst konkreta farhågor” skriver läraren Daniel Skäremo Holmberg i sitt svar till Skolverket.
Granskning När lärarkåren pressas alltmer försvåras arbetet mot hat och extremism.
Granskning ”Man bör agera, och gärna höra av sig till oss, så tidigt som möjligt.”
Granskning Ett hårt sexistiskt språkbruk är vardag på många skolor.
Granskning Befarar att rasismen ökar i många svenska skolor.
Ledare ”Kommunernas ovilja att prioritera skola och utbildning gör mig stridslysten”.
Timss Detta är anledningen bakom mattesuccén enligt Anna Olskog.
Timss Ola Helenius, professor i didaktik: Långt till bästa svenska resultat – och internationella toppländer.
Timss Så har elevernas kunskaper förändrats under de 20 år Anna Persson undervisat i matematik.
Timss Svenska åttondeklassare går mot den internationella trenden.
Yrkesetik ”Rimmar väldigt illa med skolans värdegrund.”
Elevhälsa ”Det handlar inte om att leta efter elever att stämpla med ett begrepp.”
Jag är lärare Dansläraren AnnaKarin Lagnebäck Karlsson om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Elevhälsa Specialpedagogen: Så upptäcker du de här eleverna i klassrummet.
Krönika Håll i hatten – att lista ut varför det blivit så här är knappast raketforskning, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt ”Vi förstår att dessa förändringar innebär ett stort arbete, till exempel att lära sig använda vår nya provplattform”.
Vi lärare debatt Specialpedagogens krav för att fler ska läsa.
Krönika ”Så kan de där små trasselsuddarna komma ut helskinnade på andra sidan”, skriver Maria Wiman.