
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Paul Carlbark ingrep mot en stökig elev och fick själv sparken. Han friades i tingsrätten och nu avslår Skolinspektionen kommunens anmälan mot honom.
Våld i skolan
Skolinspektionen slår fast att läraren Paul Carlbark inte gjorde något fel när han ingrepp mot en stökig elev.
– Det är ännu en bekräftelse, säger Paul Carlbark.
Högstadieläraren Paul Carlbark har vunnit ännu en seger mot Höörs kommun.
Under våren 2023 bad han en högljudd 16-årig elev att dämpa rösten. Eleven tog illa upp och ett tre minuter långt handgemäng uppstod.
Det avslutades när Paul Carlbark höll fast eleven mot ett skåp i korridoren. När de lugnat sig följde ett samtal med skolans rektor och saken tycktes utagerad.
Men någon dag senare stängdes Paul Carlbark av från sin tjänst, avskedades och anmäldes därefter till Skolinspektionen av kommunen.
Elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul men polisen avskrev snabbt anmälan eftersom man bedömde händelsen som nödvärn.
En polisanmälan mot eleven gick däremot vidare och eleven dömdes senare i tingsrätten för hot mot tjänsteman.
Sveriges Lärare bedömde avskedandet som felaktigt och stämde kommunen i Arbetsdomstolen. I samband med att förhandlingar hölls i domstolen erbjöd kommunen läraren 800 000 kronor i en förlikning istället för att låta domstolen avgöra fallet. Paul Carlbark accepterade förlikningen.
– Det kändes rätt då. I alla fall en dag, säger Paul Carlbark till Vi Lärare.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Kommunens anmälan till Skolinspektionen rullade på. På drygt 100 sidor beskrev kommunen varför de ansåg att Paul Carlbark var olämplig som lärare och varför de ansåg att han skulle bli av med sin lärarlegitimation.
Nu, drygt ett år senare har Skolinspektionen och Barn- och elevombudet kommit fram till sina beslut.
– Jag känner mig väldigt lättad, säger Paul Carlbark.
Barn- och elevombudet konstaterar att det inte är möjligt att konstatera att läraren genom sitt agerande vid händelsen har utsatt eleven för kränkande behandling i strid mot skollagen.
Skolinspektionen drar samma slutsats:
”Av utredningen i ärendet framgår emellertid att lärarens agerande varken bedömts vara straffbart eller utgöra kränkande behandling enligt skollagen. Mot denna bakgrund samt vad som i övrigt framkommit i ärendet bedömer skolinspektionen att det saknas tillräcklig grund för att göra en anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och avslutar därför ärendet.”
Skolinspektionen har under sin utredning pratat med rektorer på skolor där Paul Carlbark arbetat tidigare och dessa beskriver honom som en bra lärare som lyssnar in eleverna och som aldrig varit involverad i någon incident eller liknande under sin anställning och att han ”… varit mycket omtyckt av i stort sett alla elever på skolan”.
Dagen efter förlikningen publicerade kommunen en text på sin hemsida där de argumenterar för varför de anser att Paul är olämplig som lärare och hans agerande klandervärt. Texten finns fortfarande kvar trots att Barn- och elevombudet och Skolinspektionen är av motsatt åsikt.
– Hade jag vetat att de skulle lägga ut en sådan där text efter förlikningen hade jag inte accepterat den utan låtit det gå vidare i Arbetsdomstolen, säger Paul Carlbark.
Polis, tingsrätt, åklagare, hovrätt, BEO och Skolinspektionen har samtliga dragit samma slutsats: Paul Carlbark gjorde inte fel. Trots det fortsätter Höörs kommun att hävda det.
Underkänner ni Skolinspektionens och de rättsvårdande myndigheternas kompetens?
Höör skolchef Marie Nilsson svarar via mail:
"Vi respekterar självklart kompetensen och besluten hos de instanser du nämner. När det gäller Skolinspektionens beslut, daterat den 5 december 2024, är inte kommunen part i målet då frågan gällde förutsättningarna för anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och en eventuell prövning av lärarlegitimationen. Skolinspektionen tar inte ställning till kommunens beslut om avsked.
För Höörs kommuns räkning är ärendet avslutat i och med den förlikning som gjordes mellan parterna i maj 2024.
För övrigt har jag inga fler kommentarer.".
Läraren Paul attackerades av elev – fick själv sparken
Attackerade läraren köps ut av kommunen – får 800 000 kr
Kommunens nya angrepp på avskedade läraren
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.