![Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.](/contentassets/0a28c9d013ef4055b52bf71968b093c5/paul-carlbark-skolvald-3.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Paul Carlbark ingrep mot en stökig elev och fick själv sparken. Han friades i tingsrätten och nu avslår Skolinspektionen kommunens anmälan mot honom.
Våld i skolan
Skolinspektionen slår fast att läraren Paul Carlbark inte gjorde något fel när han ingrepp mot en stökig elev.
– Det är ännu en bekräftelse, säger Paul Carlbark.
Högstadieläraren Paul Carlbark har vunnit ännu en seger mot Höörs kommun.
Under våren 2023 bad han en högljudd 16-årig elev att dämpa rösten. Eleven tog illa upp och ett tre minuter långt handgemäng uppstod.
Det avslutades när Paul Carlbark höll fast eleven mot ett skåp i korridoren. När de lugnat sig följde ett samtal med skolans rektor och saken tycktes utagerad.
Men någon dag senare stängdes Paul Carlbark av från sin tjänst, avskedades och anmäldes därefter till Skolinspektionen av kommunen.
Elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul men polisen avskrev snabbt anmälan eftersom man bedömde händelsen som nödvärn.
En polisanmälan mot eleven gick däremot vidare och eleven dömdes senare i tingsrätten för hot mot tjänsteman.
Sveriges Lärare bedömde avskedandet som felaktigt och stämde kommunen i Arbetsdomstolen. I samband med att förhandlingar hölls i domstolen erbjöd kommunen läraren 800 000 kronor i en förlikning istället för att låta domstolen avgöra fallet. Paul Carlbark accepterade förlikningen.
– Det kändes rätt då. I alla fall en dag, säger Paul Carlbark till Vi Lärare.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Kommunens anmälan till Skolinspektionen rullade på. På drygt 100 sidor beskrev kommunen varför de ansåg att Paul Carlbark var olämplig som lärare och varför de ansåg att han skulle bli av med sin lärarlegitimation.
Nu, drygt ett år senare har Skolinspektionen och Barn- och elevombudet kommit fram till sina beslut.
– Jag känner mig väldigt lättad, säger Paul Carlbark.
Barn- och elevombudet konstaterar att det inte är möjligt att konstatera att läraren genom sitt agerande vid händelsen har utsatt eleven för kränkande behandling i strid mot skollagen.
Skolinspektionen drar samma slutsats:
”Av utredningen i ärendet framgår emellertid att lärarens agerande varken bedömts vara straffbart eller utgöra kränkande behandling enligt skollagen. Mot denna bakgrund samt vad som i övrigt framkommit i ärendet bedömer skolinspektionen att det saknas tillräcklig grund för att göra en anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och avslutar därför ärendet.”
Skolinspektionen har under sin utredning pratat med rektorer på skolor där Paul Carlbark arbetat tidigare och dessa beskriver honom som en bra lärare som lyssnar in eleverna och som aldrig varit involverad i någon incident eller liknande under sin anställning och att han ”… varit mycket omtyckt av i stort sett alla elever på skolan”.
Dagen efter förlikningen publicerade kommunen en text på sin hemsida där de argumenterar för varför de anser att Paul är olämplig som lärare och hans agerande klandervärt. Texten finns fortfarande kvar trots att Barn- och elevombudet och Skolinspektionen är av motsatt åsikt.
– Hade jag vetat att de skulle lägga ut en sådan där text efter förlikningen hade jag inte accepterat den utan låtit det gå vidare i Arbetsdomstolen, säger Paul Carlbark.
Polis, tingsrätt, åklagare, hovrätt, BEO och Skolinspektionen har samtliga dragit samma slutsats: Paul Carlbark gjorde inte fel. Trots det fortsätter Höörs kommun att hävda det.
Underkänner ni Skolinspektionens och de rättsvårdande myndigheternas kompetens?
Höör skolchef Marie Nilsson svarar via mail:
"Vi respekterar självklart kompetensen och besluten hos de instanser du nämner. När det gäller Skolinspektionens beslut, daterat den 5 december 2024, är inte kommunen part i målet då frågan gällde förutsättningarna för anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och en eventuell prövning av lärarlegitimationen. Skolinspektionen tar inte ställning till kommunens beslut om avsked.
För Höörs kommuns räkning är ärendet avslutat i och med den förlikning som gjordes mellan parterna i maj 2024.
För övrigt har jag inga fler kommentarer.".
Läraren Paul attackerades av elev – fick själv sparken
Attackerade läraren köps ut av kommunen – får 800 000 kr
Kommunens nya angrepp på avskedade läraren
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.
Krönika ”Vi lärare kanske ska sluta att vara självplågande helgon”, skriver Maria Wiman.
Hoten mot lärarna Forskarna: Starkt lärarfack en framgångsfaktor.
Replik Göteborgs universitet ser över VFU-placeringarna efter lärarstudenternas kritik.
Våld i skolan Kraftig ökning av våld och hot på låg- och mellanstadieskolor.
Krönika ”Inget kan trycka till en lärare mer än lite gammal hederlig lag och ordning.”
Föräldrakrav ”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg”.
Lärarlegitimation "Svårt för domstolarna att identifiera" enligt Lärarnas ansvarsnämnd
Inkludering Anna Olskog: 90 procent av lärarna behöver mer tid för att ge elever stöd.
Sveriges lärare Uppsägningar när Sveriges Lärare bantar kansliet för att spara 50 miljoner kronor.
Krönika ”Julledigheten kommer att bli rena rama mirakelmedlet för mitt falnande yttre.”
Hoten mot lärarna 250 miljoner ska öka trygghet i klassrummen: ”Ett hån – räcker till mandariner på jul”.
Betyg Huvudmännen ska avgöra hur lärare ska arbeta med betygskatalogen, enligt nytt förslag.
Läsinlärning ”Vi lärare ser tidigt vilka elever som behöver extra hjälp men vägen dit är lång.”
Skolpolitik Utredaren: Skolan har behov av att få mer information än man får idag.
Skolinspektionen Professorn: ”Kritiken kan tolkas som tomma hot.”
Krönika ”Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta.”
Gif-lista Vi Lärare lyfter några typiska ögonblick från skolans värld – med glimten i ögat.
Vi lärare debatt ”Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.”
Vi lärare debatt ”Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång”.
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.
Arbetsmiljö Domen om drunkningsolyckan på Tångvallaskolan
Våld i skolan Eleven inte får befinna sig på skolan – samtidigt ska alla barn garanteras skolgång.
Vi lärare debatt ”Saco ska gå sina egna medlemmar ärenden – inte näringslivets”.
Arbetsmiljöarbete Läraren: ”I skolan är det nog bättre att de privata skärmarna är avstängda.”
Vi lärare debatt ”Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande”
Krönika ”Det strålar en stjärna, nu tändas tusen juleljus och stoffträngseln ligger vit på taken.”
Särskilt stöd Skolinspektionen sågar läsa-skriva-räkna-garantin i ny utvärdering.
Hot och hat ”Skolan håller på att rämna, situationen är akut.”
Arbetsmiljö ”Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket”.
Vi lärare debatt Sverige måste hinna ikapp andra länder som ligger före, skriver läraren Marija Zdjelar.