
Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen
Skoldåden
Finland, som under 2000-talet hade två allvarliga skolskjutningar, möter hoten mot skolan med säkerhetslärare och skärpta byggregler.
– Elever och skolpersonal behöver veta vad de ska göra om det uppstår en farlig situation, säger Markus Torvinen, undervisningschef i Tuusula, en av de kommuner som drabbats svårt av dödligt våld.
I november 2007 sköt en 18-årig man ihjäl åtta personer på en högstadie- och gymnasieskola i samhället Jokela, ett par mil norr om Helsingfors. Rektorn, sex elever och skolans sjuksköterska dog under attacken som slutade med att förövaren tog sitt eget liv.
– Den tragiska händelsen bidrog till att vi utvecklade vårt säkerhetstänkande, säger Markus Torvinen, undervisningschef i Tuusula kommun, där Jokela skola ligger.
Skolskjutningen fick stor uppmärksamhet i internationell media och blev i Finland starten för en debatt om skyddet av elever och personal.
Regeringen ändrade byggreglerna så att det på nybyggda skolor måste finnas en extra dörr i klassrummen, som elever och lärare kan använda i en nödsituation. Dessutom infördes krav på att alla fönster i klassrummen ska gå att öppna.
Markus Torvinen, Tuusula kommun
I varje skola måste det finnas en säkerhetsplan och en säkerhetslärare som tillsammans med rektorn planerar skolans säkerhet.
– I våra skolor tränar elever och lärare regelbundet på att gömma sig i klassrummet och ta sig ut ur skolbyggnaden på ett säkert sätt, säger Markus Torvinen.
Beroende på skolans storlek, har säkerhetsläraren har en halv till en hel timme i veckan avsatt för att se till att säkerhetsplanen följs, att alla lärare vet vad planen innehåller och hur de ska agera om en hotfull situation skulle uppstå.
I uppdraget ingår också att förbereda kollegorna för andra situationer, som till exempel bränder eller större elavbrott. Det måste också finnas en beredskap för hur personal och elever uppträder om någon kommer till skolan och uppträder aggressivt.
Säkerhetsläraren går igenom rutiner och bevakar att skolans utrustning är i trim. Inte minst är det viktigt att högtalarsystemet fungerar.
– Alla behöver veta vad de ska göra om det uppstår en farlig situation. Viktigast för oss har hela tiden varit att skapa en atmosfär där både elever och lärare känner sig trygga och att de alla tillhör gemenskapen i skolan, säger Markus Torvinen.
Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen
Året efter tragedin i Jokela, i september 2008,utförde en annan ung man en liknande massaker på en yrkeshögskola i Kauhajoki i södra Österbotten. Totalt elva personer sköts till döds och även i det fallet begick gärningsmannen självmord.
I oktober 2019 dödades en kvinna och ett tiotal personer skadades när en man gick till angrepp med ett svärd på en yrkesskola strax utanför Kuopio i östra Finland. I skolan finns både vuxenutbildning och gymnasieutbildning.
Sedan dess har inga liknande attacker med dödlig utgång inträffat i Finland, däremot har det uppstått några hotfulla situationer där skolor utrymts eller polisen tagit någon person i förvar.
– Just nu står framför allt mobbning och trakasserier på agendan. Skolskjutningarna har hamnat lite i bakgrunden, säger Kurt Torsell, direktör vid Utbildningsstyrelsen, som är Finlands motsvarighet till Skolverket i Sverige.
En effekt av skjutningarna, som Kurt Torsell pekar på, är att kraven på begränsning av vapen har ökat och vapenlagstiftningen är också strängare i dag än före attackerna.
– Vapenfrekvensen i Finland är hög och båda skolskjutningarna skedde med lagliga vapen, säger han.
Även i Finland pågår en debatt om elevers psykiska hälsa och möjligheten att upptäcka och förstå elever som inte mår bra. Skolorna i Tuusula har i olika omgångar arbetat med kampanjer för att minska mobbning. Ett motiv är insikten om att när elever blir mobbade och isolerar sig, finns en risk att de vänder sig till nätet och utvecklar destruktiva tankar i kontakt med likasinnade.
Under våren har Markus Torvinen och skolledarna i Tuusula kommun fått ett nytt uppdrag.
– Just nu pratar vi mycket om hur vi ska hjälpa ukrainska flyktingar och hur vi kan organisera undervisning för deras barn, säger Markus Torvinen.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.