Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen
Till startsidan
Skoldåden
Finland, som under 2000-talet hade två allvarliga skolskjutningar, möter hoten mot skolan med säkerhetslärare och skärpta byggregler.
– Elever och skolpersonal behöver veta vad de ska göra om det uppstår en farlig situation, säger Markus Torvinen, undervisningschef i Tuusula, en av de kommuner som drabbats svårt av dödligt våld.
I november 2007 sköt en 18-årig man ihjäl åtta personer på en högstadie- och gymnasieskola i samhället Jokela, ett par mil norr om Helsingfors. Rektorn, sex elever och skolans sjuksköterska dog under attacken som slutade med att förövaren tog sitt eget liv.
– Den tragiska händelsen bidrog till att vi utvecklade vårt säkerhetstänkande, säger Markus Torvinen, undervisningschef i Tuusula kommun, där Jokela skola ligger.
Skolskjutningen fick stor uppmärksamhet i internationell media och blev i Finland starten för en debatt om skyddet av elever och personal.
Regeringen ändrade byggreglerna så att det på nybyggda skolor måste finnas en extra dörr i klassrummen, som elever och lärare kan använda i en nödsituation. Dessutom infördes krav på att alla fönster i klassrummen ska gå att öppna.
Markus Torvinen, Tuusula kommun
I varje skola måste det finnas en säkerhetsplan och en säkerhetslärare som tillsammans med rektorn planerar skolans säkerhet.
– I våra skolor tränar elever och lärare regelbundet på att gömma sig i klassrummet och ta sig ut ur skolbyggnaden på ett säkert sätt, säger Markus Torvinen.
Beroende på skolans storlek, har säkerhetsläraren har en halv till en hel timme i veckan avsatt för att se till att säkerhetsplanen följs, att alla lärare vet vad planen innehåller och hur de ska agera om en hotfull situation skulle uppstå.
I uppdraget ingår också att förbereda kollegorna för andra situationer, som till exempel bränder eller större elavbrott. Det måste också finnas en beredskap för hur personal och elever uppträder om någon kommer till skolan och uppträder aggressivt.
Säkerhetsläraren går igenom rutiner och bevakar att skolans utrustning är i trim. Inte minst är det viktigt att högtalarsystemet fungerar.
– Alla behöver veta vad de ska göra om det uppstår en farlig situation. Viktigast för oss har hela tiden varit att skapa en atmosfär där både elever och lärare känner sig trygga och att de alla tillhör gemenskapen i skolan, säger Markus Torvinen.
Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen
Året efter tragedin i Jokela, i september 2008,utförde en annan ung man en liknande massaker på en yrkeshögskola i Kauhajoki i södra Österbotten. Totalt elva personer sköts till döds och även i det fallet begick gärningsmannen självmord.
I oktober 2019 dödades en kvinna och ett tiotal personer skadades när en man gick till angrepp med ett svärd på en yrkesskola strax utanför Kuopio i östra Finland. I skolan finns både vuxenutbildning och gymnasieutbildning.
Sedan dess har inga liknande attacker med dödlig utgång inträffat i Finland, däremot har det uppstått några hotfulla situationer där skolor utrymts eller polisen tagit någon person i förvar.
– Just nu står framför allt mobbning och trakasserier på agendan. Skolskjutningarna har hamnat lite i bakgrunden, säger Kurt Torsell, direktör vid Utbildningsstyrelsen, som är Finlands motsvarighet till Skolverket i Sverige.
En effekt av skjutningarna, som Kurt Torsell pekar på, är att kraven på begränsning av vapen har ökat och vapenlagstiftningen är också strängare i dag än före attackerna.
– Vapenfrekvensen i Finland är hög och båda skolskjutningarna skedde med lagliga vapen, säger han.
Även i Finland pågår en debatt om elevers psykiska hälsa och möjligheten att upptäcka och förstå elever som inte mår bra. Skolorna i Tuusula har i olika omgångar arbetat med kampanjer för att minska mobbning. Ett motiv är insikten om att när elever blir mobbade och isolerar sig, finns en risk att de vänder sig till nätet och utvecklar destruktiva tankar i kontakt med likasinnade.
Under våren har Markus Torvinen och skolledarna i Tuusula kommun fått ett nytt uppdrag.
– Just nu pratar vi mycket om hur vi ska hjälpa ukrainska flyktingar och hur vi kan organisera undervisning för deras barn, säger Markus Torvinen.
Debatt Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.
Debatt ”Det handlar inte om bestraffningar – måste möta tydliga följder”.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Stipendier ”De flesta lärare har saker de vill göra, men saknar tid”
Stipendier Startade läsprojekt i hemkommunen efter stipendieresan till Oxford.
Juridik Kontaktade Skolinspektionen – fick kritik av rektor: ”Särskilt allvarligt”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Ledarkrönika Partiet har något att verkligen bygga på – i stället för den senaste tidens effektsökeri.
Krönika ”Det är försent att limma när spegeln redan är i bitar.”
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.