 
                        Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och statsminister Ulf Kristersson möttes utanför Risbergska skolan.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog besökte Risbergska skolan i Örebro dagen efter masskjutningen.
                        Våld i skolan
                        Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog har varit på plats utanför Campus Risbergska i Örebro, tillsammans med statsminister Ulf Kristersson (M) och kungaparet.
– Vi måste ge sorgen utrymme. Men sedan behövs en myndighetsallians mot våldet, säger hon.
                    
Anna Olskog sitter på Sveriges Lärares kansli i Örebro, tillsammans med fackrepresentanterna i kommunen.
– Vi har inte sett omfattningen ännu, det är den dödligaste masskjutningen i svensk historia, och det är fasansfullt, overkligt och fruktansvärt, säger hon.
– Jag sa till statsministern att det här inte får göras till ett isolerat skolproblem, det är ett samhällsproblem. Nu måste vi ha ett lugnt och systematiskt angreppssätt, ett samarbete över blockgränserna, säger hon.
 
                        Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och statsminister Ulf Kristersson möttes utanför Risbergska skolan.
Efter Vi Lärares rapportering har Sveriges Lärare krävt en myndighetsallians mot våldet.
Förslaget innebär att Skolverket får i uppdrag att samla Arbetsmiljöverket, Polisen, Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten (FHM), Skolinspektionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), arbetsgivarorganisationerna SKR och Almega utbildning, samt fackförbunden Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal.
Det kravet står Anna Olskog fast vid.
– Det här är ingen quick-fix, utan alla måste visa handlingskraft, säger hon.
Men allra först vill Anna Olskog ge rum åt sorgen.
– Det är viktigt för mig som lärare och förbundsordförande att vi får vara i det vakuum som sorg innebär, att vi får ta hand om varandra, säger hon.
Samtidigt ska lärare i förskola och skola runt hela landet fortsätta ta emot barn och elever.
– De går till arbetet på samma sätt som i förrgår och igår och möter oron och finns där. De står pall i alla delar, säger Anna Olskog.
Kungen var på plats tillsammans med drottning Silvia, och lade ner en bukett vita blommor.
– Sorgearbete är svårt att göra ensam. Jag tror att hela Sverige känner med dem som har upplevt den här traumatiska händelsen, säger kung Carl Gustaf, till TT.
Statsminister Ulf Kristersson deltog vid minnesgudstjänsten i S:t Nicolai kyrka.
– Det är fint att vara här. Det var en otroligt sorglig stund i kyrkan och ordlös värdighet, sade statsministern till TT efter minnesgudstjänsten.
Detta är vad som hittills är känt om den värsta masskjutningen i svensk historia.
Källa: TT
LÄS ÄVEN:
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Lärarna kritiserar säkerheten: ”Förödande”
Svenska skolattacker: Fyra döda lärare – och flera skadade
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
