Helgepristagarna 2025, från vänster: Maria Ripemo, Ayaz Razmjooei, Helena Dalivin, Agneta Jansson, Anna Ponnert och Johanna Sandström.
Till startsidan
Ayaz Razmjooei får Helgepriset för att utveckla ett läromedel i matematik.
Undervisning
Han lämnade gymnasiet för mellanstadiet – där går det fortfarande att rädda elever med mattesvårigheter.
Ayaz Razmjooei är en av Helgepristagarna 2025, och får 125 000 kronor för att skapa ett färdigt läromedel som bygger på forskning om kognition och arbetsminne.
Här ger han sina bästa undervisningstips.
Helgepriset, som finansieras av Helge Ax:son Johnsons stiftelse, delades ut under måndagens gala. På scenen stod fem lärare, mottagare av fyra stipendier på 125 000 kronor vardera.
En av dem är Ayaz Razmjooei, speciallärare i matematik på Råsundaskolan i Solna.
Han har sökt stipendiet för sitt läromedel ”Från finger till flyt”, som ska hjälpa elever att automatisera matematiska begrepp.
Främst elever med dyskalkyli, ADHD och ADD, men även elever utan funktionsnedsättningar kan dra nytta av strukturerad repetition, vilket är vad läromedlet använder.
– En del elever har inte automatiserat multiplikationstabellerna. De räknar med fingrarna, det blir långsamt och det belastar deras hjärnor. De orkar inte komma fram till problemlösningen, säger Ayaz Razmjooei.
Han har utgått från forskning om arbetsminnet och kognitiv belastning.
Nu ska pengarna täcka en period av tjänstledighet, för att ta fram det nya läromedlet, som kommer att finnas på webben.
– Det handlar inte bara om att träna mer, utan att träna smartare. Jag har lärt mig av språk-appar, repeterar det eleverna lärt sig dagen efter, två dagar efter, åtta dagar efter, säger han.
Det är viktigt att träningen sker genom olika moment.
– Min hypotes att det hjälper eleverna att inte sitta och göra samma sak under en hel lektion, och sedan börja på nästa kapitel veckan efter, säger Ayaz Razmjooei.
Lärare behöver planera in repetitionen, den behöver vara systematisk och den behöver ske på nytt sätt vid varje tillfälle, säger han.
– Ena gången kan det handla om att två plus fem blir sju. Nästa kan jag kasta två tärningar – den ena visar två och den andra fem – och fråga hur många prickar det blir sammanlagt. En annan gång kan det handla om att det finns två helgdagar och fem vardagar, och jag frågar hur många dagar det blir på en vecka, säger han.
Här är Ayaz Razmjooeis tips om strukturerad repetition till lärare:
Helgepristagarna 2025, från vänster: Maria Ripemo, Ayaz Razmjooei, Helena Dalivin, Agneta Jansson, Anna Ponnert och Johanna Sandström.
Helgepriset finansieras av Helge Ax:son Johnssons stiftelse.
Totalt delas fyra stipendier á 125 000 kronor ut till ”enskilda lärare eller mindre grupper lärare/förskollärare som vill pröva, utvärdera och/eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet i syfte att förbättra undervisningen, höja kunskapsnivån och sprida framgångsrika modeller”.
Priset går till lärare i förskola, grundskola och gymnasium.
Pristagarna 2025 är:
”Denna kandidat vill visa hur estetiska lärprocesser kan bli en naturlig och levande del av förskolans undervisning.
Genom att förena forskning, pedagogik och skapande – där sinnen och uttryck är en del av lärandet – vill hon utveckla arbetssätt som stärker barns språk, tänkande och förståelse av världen” (Ur juryns motivering, i sammanfattning)
”Detta projekt tar sig an en av skolans mest grundläggande men ofta förbisedda utmaningar – hur elever med nedsatt arbetsminne, ADHD eller dyskalkyli kan automatisera grundläggande matematiska färdigheter och därigenom stärka både sin självkänsla och sin framtida kunskapsutveckling” (Ur juryns motivering,i sammanfattning).
”Genom sitt projekt vill de sprida metoder som stärker elevernas kommunikativa förmåga i matematik.
Arbetet bygger på jämförande studier mellan skolor i Sverige och Finland och syftar till att ta fram en lärarhandledning och ett undervisningsmaterial som gör det möjligt för fler lärare att arbeta språk- och kommunikationsutvecklande i matematik.
Resultatet kommer att spridas även genom forskningskonferenser och lärarnätverk” (Ur juryns motivering, i sammanfattning.
”Med erfarenhet från klassrummet och förankring i forskning vill hon utveckla en lärarhandledning som ger språklärare konkreta verktyg för att väcka motivation, skapa progression och bedöma rättvist. Utgångspunkten är undervisningen i spanska, men arbetet omsätts i alla moderna språk”. (Ur juryns motivering, i sammanfattning).”
LÄS ÄVEN:
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”