Så minns eleverna matten – med prisvinnarens recept

Ayaz Razmajooei vinnare Helgepriset 2025
Foto: Adobe stock och privat

Ayaz Razmjooei får Helgepriset för att utveckla ett läromedel i matematik.

Han lämnade gymnasiet för mellanstadiet – där går det fortfarande att rädda elever med mattesvårigheter.
Ayaz Razmjooei är en av Helgepristagarna 2025, och får 125 000 kronor för att skapa ett färdigt läromedel som bygger på forskning om kognition och arbetsminne.
Här ger han sina bästa undervisningstips.

Helgepriset, som finansieras av Helge Ax:son Johnsons stiftelse, delades ut under måndagens gala. På scenen stod fem lärare, mottagare av fyra stipendier på 125 000 kronor vardera.

En av dem är Ayaz Razmjooei, speciallärare i matematik på Råsundaskolan i Solna.

Han har sökt stipendiet för sitt läromedel ”Från finger till flyt”, som ska hjälpa elever att automatisera matematiska begrepp.

Arbeta med strukturerad repetition

Främst elever med dyskalkyli, ADHD och ADD, men även elever utan funktionsnedsättningar kan dra nytta av strukturerad repetition, vilket är vad läromedlet använder.

– En del elever har inte automatiserat multiplikationstabellerna. De räknar med fingrarna, det blir långsamt och det belastar deras hjärnor. De orkar inte komma fram till problemlösningen, säger Ayaz Razmjooei.

Han har utgått från forskning om arbetsminnet och kognitiv belastning.

Nu ska pengarna täcka en period av tjänstledighet, för att ta fram det nya läromedlet, som kommer att finnas på webben.

Så tränar du matte ”smartare”

– Det handlar inte bara om att träna mer, utan att träna smartare. Jag har lärt mig av språk-appar, repeterar det eleverna lärt sig dagen efter, två dagar efter, åtta dagar efter, säger han.

Det är viktigt att träningen sker genom olika moment.

– Min hypotes att det hjälper eleverna att inte sitta och göra samma sak under en hel lektion, och sedan börja på nästa kapitel veckan efter, säger Ayaz Razmjooei.

Vinnarens mattetips till lärare

Lärare behöver planera in repetitionen, den behöver vara systematisk och den behöver ske på nytt sätt vid varje tillfälle, säger han.

– Ena gången kan det handla om att två plus fem blir sju. Nästa kan jag kasta två tärningar – den ena visar två och den andra fem – och fråga hur många prickar det blir sammanlagt. En annan gång kan det handla om att det finns två helgdagar och fem vardagar, och jag frågar hur många dagar det blir på en vecka, säger han.

Här är Ayaz Razmjooeis tips om strukturerad repetition till lärare:

  • Låt eleverna möta samma fakta flera gånger under olika lektioner. Det stärker långtidsminnet. 
  • Knyt till vardagen. Matematik ska kännas verklig – pengar, tid, sport, recept. Då fastnar det bättre. 
  • Träna både minne och motivation. Elever med arbetsminnesproblem behöver inte bara fler övningar – de behöver uppleva framgång och se att de lär sig. 
  • Låt elever reflektera. Fråga hur de tänker, inte bara vad svaret är. Det aktiverar arbetsminnet och gör lärandet djupare. 
  • Skapa trygghet. Många av dessa elever bär på matematikångest. och små steg framåt kan vara avgörande.

Helgepristagarna 2025, från vänster: Maria Ripemo, Ayaz Razmjooei, Helena Dalivin, Agneta Jansson, Anna Ponnert och Johanna Sandström.

Alla pristagarna – därför får de Helgepriset 2025

Helgepriset finansieras av Helge Ax:son Johnssons stiftelse.

Totalt delas fyra stipendier á 125 000 kronor ut till ”enskilda lärare eller mindre grupper lärare/förskollärare som vill pröva, utvärdera och/eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet i syfte att förbättra undervisningen, höja kunskapsnivån och sprida framgångsrika modeller”.

Priset går till lärare i förskola, grundskola och gymnasium.

Pristagarna 2025 är:

Maria Ripemo, estetiska läroprocesser i förskolan

”Denna kandidat vill visa hur estetiska lärprocesser kan bli en naturlig och levande del av förskolans undervisning.

Genom att förena forskning, pedagogik och skapande – där sinnen och uttryck är en del av lärandet – vill hon utveckla arbetssätt som stärker barns språk, tänkande och förståelse av världen” (Ur juryns motivering, i sammanfattning)

Ayaz Razmjooei, läromedel som främjar stegvis progression

”Detta projekt tar sig an en av skolans mest grundläggande men ofta förbisedda utmaningar – hur elever med nedsatt arbetsminne, ADHD eller dyskalkyli kan automatisera grundläggande matematiska färdigheter och därigenom stärka både sin självkänsla och sin framtida kunskapsutveckling” (Ur juryns motivering,i sammanfattning).

Helena Dalivin och Agneta Jansson, språk- och kommunikationsutvecklande matematik

”Genom sitt projekt vill de sprida metoder som stärker elevernas kommunikativa förmåga i matematik.

Arbetet bygger på jämförande studier mellan skolor i Sverige och Finland och syftar till att ta fram en lärarhandledning och ett undervisningsmaterial som gör det möjligt för fler lärare att arbeta språk- och kommunikationsutvecklande i matematik.

Resultatet kommer att spridas även genom forskningskonferenser och lärarnätverk” (Ur juryns motivering, i sammanfattning.

Johanna Sandström och Anna Ponnert, stärkt undervisning i andra främmande språk än engelska

”Med erfarenhet från klassrummet och förankring i forskning vill hon utveckla en lärarhandledning som ger språklärare konkreta verktyg för att väcka motivation, skapa progression och bedöma rättvist. Utgångspunkten är undervisningen i spanska, men arbetet omsätts i alla moderna språk”. (Ur juryns motivering, i sammanfattning).”

LÄS ÄVEN:

Stipendier: Här finns miljoner att söka som lärare