På Rådhustorget i Umeå protesterade lärarna mot de nya timplanerna.
Till startsidan
Sveriges Lärare i Umeå demonstrerade på lördagen mot de nya timplanerna. Maria Cronqvist var en av talarna.
Timplaner
Sveriges Lärare demonstrerade mot de nya timplanerna på gymnasieskolorna i Umeå.
– Fler och fler invånare har nu också fått upp ögonen för hur beslutet slår mot lärare och elever. Det är hemskt att skolan monteras ner och i en ansedd studieort som Umeå dessutom, säger Maria Cronqvist.
Till höstterminen börjar de nya timplanerna gälla på gymnasiet – något som leder till att flera kurser på teoretiska program kortas ner och eleverna får mindre tid på sig att lära sig det som utbildningen kräver.
Då frigör gymnasieskolorna mer tid och kan lägga på lärarna ytterligare en undervisningsgrupp på 32 elever eller 200–300 timmar övrigt arbete.
– Det här ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress. Det vi ser framför oss är en krympflation i teoretiska ämnen, en nedmontering. Samtidigt blir den här så kallade flexibiliteten ett sätt för skolledningen att helt sonika successivt kunna låta bli att ersätta lärare som exempelvis går i pension, säger Maria Cronqvist.
Maria Cronqvist är lärare på Dragonskolan, en gymnasieskola med plats för 2400 elever, där hon också verkar som arbetsplatsombud samtidigt som hon är förhandlingsombud för Sveriges Lärare i Umeå.
Tillsammans med Erik Forssell och Sofia Ekholm ansvarade Maria Cronqvist för lördagens demonstration med stöd av kollegor på Maja Beskowgymnasiet, Forslundagymnasiet och Midgårdsskolan.
– Jag är väldigt glad och stolt över att vi fick ihop protesten på Rådhustorget trots att vi är i slutet av terminen med allt vad det innebär samt Brännbollsyran som arrangerades i Umeå, säger Maria Cronqvist.
På Rådhustorget i Umeå protesterade lärarna mot de nya timplanerna.
Hon tycker det är en självklarhet att demonstrera.
– Nu är ju höstens nya timplaner på gymnasiet det som vi närmast kommer att drabbas av. Men samtidigt är hela skolan ansatt på olika sätt, och få större grepp tas för att stärka elever inför varje nytt stadium. Vi måste kämpa och göra våra röster hörda på alla nivåer, medlemmar och förtroendevalda. Det är ofattbart att en stor studentstad som Umeå inte tar ett helhetsgrepp om sin kommunala skola och samarbetar mer med oss yrkesprofessionella, säger Maria Cronqvist.
Det är många reflektioner om framtiden efter demonstrationen.
– Här i kommunen ska det exempelvis nu dessutom bli en förvaltning till för- och grundskola och en ny egen förvaltning för gymnasiet, eftersom skolledarna vill ha snabbare processer inom respektive förvaltning.
– Jag ser stora risker för vattentäta skott mellan dessa förvaltningar som också behöver samverka om sina elever mellan de olika stadierna. En satsning under självaste högstadietiden vore väl exempelvis bättre än att satsa efter?
– Det är viktigt att vi får jobba tillsammans, medarbetare, fackliga, politiker, gymnasiechefer och rektorer för att så många unga som möjligt ska klara först högstadiet och sedan gymnasiet så att de kan vara förberedda för högre studier eller arbete när de är 19 och vuxenlivet.
– Tjänstemän och politiker behöver använda sina kompetenta medarbetare inför sina beslut, fortsätter hon, och satsa på att elever med råge klarar varje steg, innan de tar nästa. Vi fackliga måste också ha på fötterna och vara i verksamhet, nära våra medlemmar, för när vi är för långt från verksamheten och för länge, så tappar vi både perspektiv och verklighetsförankring. Och vi behöver vara modiga. Och odla våra gemensamma trädgårdar, säger Maria Cronqvist.
Timplaner som rättvist motsvarar det undervisningen kräver. Det vill säga en timme/poäng för att säkerställa elevers och lärares rätt till en god utbildning.
Maxtak av undervisningsgrupper baserade på programmens särart. Idag hanteras flera yrkesprogram inte som det yrkesprogram de faktiskt är.
Den statliga utredningen (SOU 2025:26) visar på den komplexitet som högre studier har för såväl elever som lärare. Därför måste lärare garanteras tid till för- och efterarbete så som ämnen kräver.
LÄS MER:
Så slår utredningarna mot gymnasiets nya läroplan
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras
Svängningen: Öppnar för lag om undervisningstid
Nya siffror: Så mycket kan undervisningstiden minska
22 punkter – så ska lärare få mer tid till undervisning
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”