
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Hoten mot lärarna
Lärarna vågade knappt gå i korridoren. Och hälften av pojkarna fick inte gymnasiebehörighet.
Men när lärarna på Cederbergskolan i Krokom slutade skrika hände något. Arbetsklimatet förändrades och alla elever går ut med gymnasiebehörighet.
Höstsolen lyser när några elever springer ner till Glada gaffeln, skolans matsal. Det är lunchrast och på fotbollsplanen spelar barn i alla åldrar.
Det är svårt att förstå att Cederbergsskolan rankades som en av Sveriges sämsta skolor för några år sedan. Skolinspektionens granskningar 2014 och 2018 var svarta av kritik. En macho- och antipluggkultur gör att skolan inte lever upp till läroplanens grundläggande krav, skrev inspektionen och hotade med vite.
Flera lärare kände starkt obehag att gå i korridorerna.
– Det var ett tufft klimat. Och det kunde kastas grejer efter oss lärare i korridoren, minns Anders Magnusson, lärare i NO, matematik och teknik.
Han har jobbat på Cederbergskolan i 20 år och varit med om förändringen som kulminerade våren 2020 då samtliga nior gick ut med gymnasiebehörighet.
Bara några år tidigare låg behörigheten på 65 procent och runt 50 procent för pojkarna.
– Vi var en ganska traditionell skola, innan vi bytte vi fokus, säger Anders Magnusson.
Kollegan Jenny Olsson nickar:
– Det som förändrats är vårt sätt att arbeta.
Förändringen kom när Thomas Hallberg klev in på rektorsexpeditionen våren 2017.
Han hade tidigare varit vikarie på skolan, men blev nu högste chef.
– Det första var att ta tillbaka ansvaret till de vuxna. Det går inte att skylla på eleverna. Skolkulturen bärs av lärarna, säger Thomas Hallberg.
Obligatorisk rastvakt infördes. Något som inte alla lärare uppskattade. De ansåg att ett par timmars rastvaktande i veckan skulle inverka negativt på undervisningen.
Thomas Hallberg menade tvärtom. Det ökar lugnet i både korridorerna och klassrummen.
Med tiden fick han rätt.
– Jag vill skapa en skola där det är roligt att ta med kaffekoppen ut i korridoren.
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Nästa steg var att förändra lärarnas sätt att stävja stöket. Inget mer skrik och kasta ut stökiga elever från klassrummet.
– Det fanns en tradition av ”ringahem-och-skälla-kultur”. Det var viktigare att ta reda på vem som gjort vad i stället för att fundera över vad vi ska göra för att förhindra liknande problem.
Ett sätt, menar Thomas Hallberg, är att inte fastna i hur ämnesundervisningen ska bedrivas.
– Vi har jobbat mycket mer med relationer och skolkultur än undervisningsstruktur. Det gäller att förändra inställningen till undervisningen bland elever och inställningen till elever bland lärarna.
En viktig del i Thomas Hallbergs filosofi är att få eleverna att förstå varför skolan är viktig.
– Vi måste få med eleverna. Så länge vi vuxna dikterar villkoren blir det bara ett maktutövande.
Är det maktutövande att ha keps- och mobilförbud?
– Ett mobilförbud kan vara superbra. Men man måste inkludera eleverna i beslutet. Inte bara genomföra ett beslut med hårdhandskar. Tillsammans med eleverna har vi kommit överens om att lämna in telefonerna under lektionerna.
– Kepsar är intressant. Vi har haft diskussioner och landat i att man får ha keps. För många elever, främst med NPF, är det viktigt med keps, säger Thomas Hallberg, som anser att förändringsarbetet hade varit omöjligt utan lärarna.
– Till syvende och sist är det lärarna som har gjort jobbet. Jag är stolt över att jobba med varenda en av dem. Det har funnits positiva röster redan från start och i dag är det ett gemensamt kollegium som driver utvecklingsarbetet.
Rektor Thomas Hallberg tror inte på pedagogiska flugor.
Robin Kron som går i nian tycker det är stor skillnad på hur det var för några år sedan.
– Det är mycket mindre bråk nu. Tidigare kände man sig inte säker i korridoren. Elever skrek till lärarna och de skrek tillbaka. När lärarna slutade gapa på eleverna hände något. Lärarna har haft stor betydelse för förändringen. Vi elever tar mer eget ansvar. De flesta har insett att vi måste fixa betygen, i stället för att bara vara tuff i skolan, säger Robin Kron.
En bra hjälp i arbetet med att förändra elevernas beteende är kulturtimman som införts. En gång i veckan diskuteras värderingar, skyldigheter, rättigheter och normer.
– Det kan handla om alla människors lika värde, pride med mera, säger elevvägledaren Anna Hallberg.
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Det går inte att beskylla elever med dyslexi för det som idag kallats läskrisen.”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.