
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Hoten mot lärarna
Lärarna vågade knappt gå i korridoren. Och hälften av pojkarna fick inte gymnasiebehörighet.
Men när lärarna på Cederbergskolan i Krokom slutade skrika hände något. Arbetsklimatet förändrades och alla elever går ut med gymnasiebehörighet.
Höstsolen lyser när några elever springer ner till Glada gaffeln, skolans matsal. Det är lunchrast och på fotbollsplanen spelar barn i alla åldrar.
Det är svårt att förstå att Cederbergsskolan rankades som en av Sveriges sämsta skolor för några år sedan. Skolinspektionens granskningar 2014 och 2018 var svarta av kritik. En macho- och antipluggkultur gör att skolan inte lever upp till läroplanens grundläggande krav, skrev inspektionen och hotade med vite.
Flera lärare kände starkt obehag att gå i korridorerna.
– Det var ett tufft klimat. Och det kunde kastas grejer efter oss lärare i korridoren, minns Anders Magnusson, lärare i NO, matematik och teknik.
Han har jobbat på Cederbergskolan i 20 år och varit med om förändringen som kulminerade våren 2020 då samtliga nior gick ut med gymnasiebehörighet.
Bara några år tidigare låg behörigheten på 65 procent och runt 50 procent för pojkarna.
– Vi var en ganska traditionell skola, innan vi bytte vi fokus, säger Anders Magnusson.
Kollegan Jenny Olsson nickar:
– Det som förändrats är vårt sätt att arbeta.
Förändringen kom när Thomas Hallberg klev in på rektorsexpeditionen våren 2017.
Han hade tidigare varit vikarie på skolan, men blev nu högste chef.
– Det första var att ta tillbaka ansvaret till de vuxna. Det går inte att skylla på eleverna. Skolkulturen bärs av lärarna, säger Thomas Hallberg.
Obligatorisk rastvakt infördes. Något som inte alla lärare uppskattade. De ansåg att ett par timmars rastvaktande i veckan skulle inverka negativt på undervisningen.
Thomas Hallberg menade tvärtom. Det ökar lugnet i både korridorerna och klassrummen.
Med tiden fick han rätt.
– Jag vill skapa en skola där det är roligt att ta med kaffekoppen ut i korridoren.
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Nästa steg var att förändra lärarnas sätt att stävja stöket. Inget mer skrik och kasta ut stökiga elever från klassrummet.
– Det fanns en tradition av ”ringahem-och-skälla-kultur”. Det var viktigare att ta reda på vem som gjort vad i stället för att fundera över vad vi ska göra för att förhindra liknande problem.
Ett sätt, menar Thomas Hallberg, är att inte fastna i hur ämnesundervisningen ska bedrivas.
– Vi har jobbat mycket mer med relationer och skolkultur än undervisningsstruktur. Det gäller att förändra inställningen till undervisningen bland elever och inställningen till elever bland lärarna.
En viktig del i Thomas Hallbergs filosofi är att få eleverna att förstå varför skolan är viktig.
– Vi måste få med eleverna. Så länge vi vuxna dikterar villkoren blir det bara ett maktutövande.
Är det maktutövande att ha keps- och mobilförbud?
– Ett mobilförbud kan vara superbra. Men man måste inkludera eleverna i beslutet. Inte bara genomföra ett beslut med hårdhandskar. Tillsammans med eleverna har vi kommit överens om att lämna in telefonerna under lektionerna.
– Kepsar är intressant. Vi har haft diskussioner och landat i att man får ha keps. För många elever, främst med NPF, är det viktigt med keps, säger Thomas Hallberg, som anser att förändringsarbetet hade varit omöjligt utan lärarna.
– Till syvende och sist är det lärarna som har gjort jobbet. Jag är stolt över att jobba med varenda en av dem. Det har funnits positiva röster redan från start och i dag är det ett gemensamt kollegium som driver utvecklingsarbetet.
Rektor Thomas Hallberg tror inte på pedagogiska flugor.
Robin Kron som går i nian tycker det är stor skillnad på hur det var för några år sedan.
– Det är mycket mindre bråk nu. Tidigare kände man sig inte säker i korridoren. Elever skrek till lärarna och de skrek tillbaka. När lärarna slutade gapa på eleverna hände något. Lärarna har haft stor betydelse för förändringen. Vi elever tar mer eget ansvar. De flesta har insett att vi måste fixa betygen, i stället för att bara vara tuff i skolan, säger Robin Kron.
En bra hjälp i arbetet med att förändra elevernas beteende är kulturtimman som införts. En gång i veckan diskuteras värderingar, skyldigheter, rättigheter och normer.
– Det kan handla om alla människors lika värde, pride med mera, säger elevvägledaren Anna Hallberg.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”