![](/contentassets/241f8c8c65ed47ecb6213bad536d0f57/skarmavbild-2021-01-19-kl.-11.05.36.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Jensens konsekvenstrappa.
Skolinspektionen Läraren.se har följt fallet med Jensen grundskola i Göteborg, där rektorn beslutade om mjukbyxeförbud. Nu slår Skolinspektionen fast att skolans användning av konsekvenstrappa bryter mot skollagen.
Rektorn på Jensen grundskola i Göteborg blev känd sedan han infört en klädkod som bannlyste mjukbyxor och ”becknarväska”, och vårdnadshavare larmade kommunen om att rektorn yttrat att ”skolan inte är för alla”.
LÄSTIPS: SKOLINSPEKTIONEN GRANSKAR ”MJUKBYXEREKTORN”
Skolinspektionen inledde sin granskning i oktober 2020, och slår nu fast att den konsekvenstrappa som skolan presenterar för nyblivna elever bryter mot skollagen.
Det handlar om elever som ”skolvägrar, sprider otrygghet eller ägnar sig åt brottslighet”.
Rektorn på skolan kan enligt konsekvenstrappan placera stökiga elever i särskild undervisningsgrupp, eller ge dem anpassad skolgång.
Men enligt Skolinspektionen är dessa åtgärder anpassningar för elever som behöver särskilt stöd, och finns inte uppräknade i skollagen som disciplinära åtgärder – och bryter alltså mot skollagen.
Rektorn hävdar att dokumentet inte är upprättat på skolan, utan kommer från huvudmannen, samt att det inte används. Till Skolinspektionen säger elever att det delas ut till alla nya på Jensen grundskola Göteborg.
– Det står fel i pappret, det ska vi ändra, vi jobbar rätt i praktiken. Det är ett gammalt dokument som inte används, och kommer förstås att formuleras om. Skolinspektionen såg att vi har en väl fungerande verksamhet, säger skolchef Mats Rosén.
Kan du garantera att det inte används på någon annan skola?
– Den formuleringen används ingen annanstans, det kan jag garantera. Ingen av våra enheter arbetar på det sättet, säger han.
Mats Rosén säger sig ha fullt förtroende för rektor, som får i uppgift att ändra åtgärdstrappan.
Skolinspektionen skriver inget om klädkoden i sitt beslut, dock att skolan i övrigt i stort sett uppfyller de övriga bestämmelser som myndigheten granskat.
– Man får ha mjukbyxor om man så önskar. Däremot har vi alltid en diskussion med eleverna om kläder på samma sätt som om språkbruk. Så att de vet att om de uttrycker sig på ett visst sätt så kan det få konsekvenser. Det handlar om att ha en dialog, säger Mats Rosén.
Nu har skolan fram till 16 april på sig att ändra i sin konsekvensstege.
Jensens konsekvenstrappa.
LÄSTIPS: MJUKBYXEREKTORN KAN VARA SKYLDIG TILL DISKRIMINERING
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.