Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Till startsidan
Simundervisning Simkunnigheten i Stockholm skolor varierar kraftigt mellan elever i innerstaden och skolor i socioekonomiskt utsatta områden som Järva. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Stockholms stad. En 3-årig simstrategi har nu tagits fram för att fler barn ska lära sig simma.
Coronapandemin, med stängda simhallar i många kommuner, har försämrat barnens möjligheter att lära sig simma utöver de problem som redan finns med brist på tider i simhallar, pengar och personal. Nu pågår simskolor runt om i landet för att försöka reparera skadorna.
LÄSTIPS Simskola i förskoleklass ger elever vattenvana – följ med till Nälstabadet
I Stockholms stad arbetar man både med övergripande satsningar och lokala strategier utifrån en kartläggning, som gjorts i samband med simskolorna i årskurs 2 år 2020.
Kartläggningen visar bland annat att 7 av 10 skolbarn i åk 2 på Järvafältet saknade vattenvana innan simskolan i jämförelse med 2 av 10 elever på Östermalm i innerstaden. Även om drygt 6 av 10 elever på Järvafältets skolor fick vattenvana efter simskolans 15 lektioner och 9 av 10 av innerstadsbarnen så hann få av Järvafältets barn lära sig att simma.
Bara mellan 8 och 22 procent (två olika simskolor) av skolbarnen från Järva lärde sig att simma minst 10 meter bröstsim medan 87 procent av innerstadseleverna på Östermalm klarade motsvarande sträcka.
Sabina Vesterlund, ansvarigt undervisningsråd för ämnet idrott och hälsa på Skolverket, har tidigare poängterat i Läraren.se att simkravet i årskurs 6 gäller trots pandemin.
– Det finns inget annat kunskapskrav som är så tydligt som för simkunnigheten. Det bygger på ett säkerhetstänk och värnande om liv. Stöd måste sättas in till alla elever som man misstänker inte kommer att nå kunskapskraven. Det har eleven rätt till, säger hon.
Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Stockholms stad har två samordnare på Idrottsförvaltningen, med uppdrag att utveckla simverksamheten i staden. Ellinor Nilsson, är en av dem, med uppdrag att stötta skolor och elever både med centrala och mer skräddarsydda insatser. Hon har tagit fram en rad åtgärder i en tre-årsplan för att skapa mer jämlika förutsättningar för barn att lära sig simma. Planen är ett levande dokument som tittas över varje år.
– I år riktar vi utifrån kartläggningen en insats med simskola till förskolklasselever i Järvaområdet men den omfattar även elever från Hässelby/Vällingby och Nälstaområdet där vi tillsammans med grundskolecheferna identifierat att det behövs insatser. Sedan har vi lagt förslag till politikerna att det ska gälla på fler områden till nästa år, säger Ellinor Nilsson.
Tanken med den riktade insatsen till förskolebarnen är att de ska få jämlika förutsättningar med andra skolbarn i staden genom att tidigt grundlägga en vattenvana inför simskolan i åk 2.
– I vår strategi arbetar vi sedan tidigare med simning för elever i årskurs 6-9 på höstlov, sportlov och sommarlov för att ”släcka bränder” så de ska kunna få godkända betyg. På Järvafältets skolor kartlägger jag just nu vilka behov skolorna har och försöker sedan skräddarsy stöd till de som har störst behov av lokala strategier som ett komplement till stadens övergripande simstrategi, säger Ellinor Nilsson.
När Happy Hilmarsdottir, skolchef i skolområde 5 för 13 kommunala skolor på Järvafältet, fick reda på skillnaderna i barnens vattenvana insåg hon att det behövdes kraftfulla, uthålliga och långsiktiga satsningar. Tillsammans med Ellinor Nilsson och områdets rektorer arbetade man fram idén att ordna en simskola för förskolebarn. Den kommer att följas upp med olika åtgärder på enskilda skolor för att hålla vattenvanan vid liv hos eleverna.
Happy Hilmarsdottir, grundskolechef i Skolområde 5 för Järvas skolor.
– Vi har fått tänka utanför boxen och analyserar noga för att sätta in rätt åtgärder. Vi har jobbat på olika fronter på skolorna eftersom svårigheterna har sett olika ut, säger hon.
Hon poängterar att det finns flera skolor och idrottslärare i hennes område som redan lägger stora resurser på att få fler elever simkunniga. En är Oxhagsskolan där samtliga elever, vid senaste mätningen i juni 2021, var simkunniga i åk 6 och kunde simma 200 meter varav 50 meter på rygg.
Ann-Christin Sundell är rektor på Oxhagsskolan. Hon insåg redan för några år sedan att hennes elever inte fick någon vidare utväxling av stadens simundervisning i årskurs 2.
Ann-Christin Sundell, rektor Oxhagsskolan Foto: Stockholms Stad<br />
– Många av våra barn var rädda för vatten och hade inte den vattenvana och erfarenhet av vatten som många ”svenska ungar” har, om jag får uttrycka mig så vanvördigt, säger hon.
Eftersom hon har tre i personalen som är utbildade simlärare beslöt hon att skolan skulle ta tag i simundervisningen på egen hand. Sedan några år tillbaka övar skolans simlärare vattenvana med alla elever redan från förskoleklass. Kunskaperna byggs sedan på för varje årskurs upp till årskurs 6. Ann-Christin Sundell säger att det inte räcker att göra en punktinsats i årskurs 2 utan att skolan måste hålla igång simundervisningen. Det är stor in och utflyttning av elever i området eftersom bostadsbristen gör att många familjer bor i andra hand. Därför lägger skolan in simning på loven, på fritidstid och skoltid.
– På så sätt kan vi hela tiden vaska fram de elever som vi märker inte kan simma eller saknar vattenvana. Det har fungerat jättebra. Elevernas meritvärden och behörigheten har ökat kraftigt. Det handlar om 30-40 procent fler elever nu som är godkända i ämnet idrott så det har varit en oerhörd förbättring när det gäller måluppfyllelse efter att vi har börjat jobba med simningen. Det går inte att satsa halvhjärtat på simningen eftersom det finns många hinder på vägen, säger Ann-Christin Sundell.
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.