
Illustration Emma Hanquist / Form Nation
Sexrevolutionen Eleverna vill tala mer om sex, men lärarna tycker att det har blivit svårare. Särskilt när det gäller att tala om pornografi. Det visar befintlig forskning. Hösten 2022 förändras både läroplanen och lärarutbildningarna när det gäller sexualundervisning för att lärarna på ett bättre sätt ska kunna möta eleverna – och deras frågor.
Det här ämnet är inte som andra kunskapsområden och fortfarande saknar många svenska skolelever helt undervisning i ”Sex och samlevnad”, som det heter fram till hösten 2022. Då blir namnet på kunskapsområdet ”Sexualitet, samtycke och relationer”. Då sker också förändringar såväl för lärarutbildningen som för läroplanen.
Kunskapsområdet sex- och samlevnad finns sedan 1 januari i år redan som examensmål för grundlärarutbildningen mot arbete i årskurs 4 – 6. Från höstterminen 2022 för samtliga grundlärarprogram och ämneslärarprogrammet, oavsett ämnesinriktning och stadie.
Läroplanen förändras när det gäller kunskapsområdet från 2022.
Ämnet ska inriktas mer på värderingar och frågor om frivillighet och samtycke. Eleverna ska också lära sig ett kritiskt förhållningssätt till pornografi.
I den här texten kommer du att möta lärare, myndighetsföreträdare och skolutvecklare. Som så många gånger efterfrågas goda exempel för klassrummet.
Den nya benämningen ”Sexualitet, samtycke och relationer” beskriver på ett tydligare sätt den allsidiga och holistiska sex- och samlevnadsundervisning som är tydligt framskriven i kurs- och ämnesplanerna. Begreppet sexualitet omfattar fler aspekter än begreppet sex, till exempel sexuell identitet. Samtycke tydliggör att det är viktigt med ömsesidighet och frivillighet. Relationer ersätter samlevnad och inbegriper även förhållanden som inte är långsiktiga. Begreppet relationer används oftare än samlevnad.
Källa: Skolverkets hemsida
En forskargrupp vid Stockholms universitet har fokus på undervisningen i sexualitet och relationer. Forskarna är ute på skolor och möter lärare och deras frågor. I gruppen ingår bland andra doktoranden Sara Planting-Bergloo. I hennes möten med lärare har det varit många som velat diskutera hur man kan tala om pornografi, vilket ingår i den uppdaterade läroplanen. I den står bland annat: ”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi.”
I många år var Sara Planting-Bergloo själv biologilärare på gymnasiet och i det uppdraget ingick att undervisa i sexualkunskap. Den erfarenheten tar hon med sig in i forskningen.
– Vi blev generade allihop många gånger och fulskrattade tillsammans. Det här är ett område som handlar om att känna, då går det inte att vara sval och distanserad. Det kan vara svårt att tala om ämnet, både i klassrummet, med vårdnadshavare och partners och därför behöver vi öva på det, säger Sara Planting-Bergloo, vars inriktning är naturvetenskaplig didaktik vid Stockholms universitet.
Hennes uppfattning är att eleverna ville ha mycket undervisning och gärna diskutera med en eller flera vuxna. Hon tyckte också att laddningen successivt blev mindre i klassrummet och frågorna avdramatiserades.
Det hände att hon höll lektioner i ämnet tillsammans med en kollega.
– Bara inom biologin kunde frågorna röra sig mellan bröstcancer till djupa relationer under en lektion, då var det bra att vara två.
I forskningsprojektet, där hon som nämnts ingår, har flera lärare velat diskutera hur de kan ta upp pornografi, om de ska det och i så fall när.
– De har noterat intresset hos eleverna och samtidigt förväntningar från samhället och vårdnadshavare att de ska ta upp det i skolan.
Hon konstaterar att forskningen spretar när det gäller förhållningssättet till pornografi i skolundervisning. Det finns forskning i bland annat USA, Canada och Australien men väldigt lite från en svensk kontext.
Illustration Emma Hanquist / Form Nation
Forskningen pekar i två riktningar. En inriktning, som bland annat förespråkas av den amerikanska forskaren Emelie Rothman, är att undervisa om pornografisk litteracitet.
Detta bygger på verktyg för kritisk granskning av pornografi och handlar även om språk och de juridiska gränserna. Kritik mot detta arbetssätt har kommit bland annat genom en kanadensisk studie bland unga universitetsstudenter, gjord av Alanna Goldstein, som menar att svaren som gavs var så att säga de rätta inlärda svaren, utan eftertanke. Goldstein menar att diskussioner i mindre grupper kan utveckla förhållningssättet till sex på ett helt annat sätt.
Den andra vägen att arbeta, som knyter an till Goldsteins forskning, är med en öppnare attityd i skolan. Det innebär att en lärare kan diskutera såväl relationer och kommunikation, som samtycke och jämställdhet.
På den vägen kan man även komma in på pornografi med sina elever.
Och när förlorade du oskulden?
I Storbritannien pågår en debatt kring om vi alls ska diskutera pornografi i skolorna eller inte:
– Här finns en studie som visar att en av anledningarna till att ungdomar ser på porr är att undervisningen i skolan inte är relevant nog eller inte ger svar på frågorna eleverna har, säger Sara Planting-Bergloo.
Hennes egen forskning visar i de preliminära resultaten att lärare vill undervisa om detta.
– Här har skolledarna verkligen ett tungt ansvar. Det innebär att ge lärarna tid och möjlighet att diskutera olika förhållningssätt, ämnesspecifika och tvärvetenskapliga ingångar, säger hon och menar att detta kräver en skol-övergripande plan och progression för sexualundervisningen.
Skolinspektionens senaste granskning av ämnet, klar 2018, bekräftade att skolledarnas roll kan vara avgörande. De skolor där undervisningen fungerade, där hade skolledarna tagit ett tydligt övergripande ansvar.
Medan Skolinspektionens granskning pågick, startade #metoo-rörelsen.
– Frågan om undervisningen i sex- och samlevnad blev alltmer aktualiserad, det fanns ett stort behov av att ta upp frågorna som en följd av samhällsförändringen.
Orden sägs av Marita Bergman, undervisningsråd på Skolinspektionen. I grunden är hon högstadielärare och undervisade i svenska, tyska och so-ämnen. Hon har full förståelse för att lärare kan tycka att det är jobbigt att ta upp ämnet sex, relationer och samlevnad.
– Eleverna kan vara ganska tuffa. Hur ska du svara när någon av dem i klassrummet ropar: ”Och när förlorade du oskulden?”. Det gäller att veta hur man ska hantera frågor av den här typen. Att kunna säga att frågan är intressant men att den är för privat, att våga visa att det finns gränser. De måste få ställa sina frågor men det är du som lärare som måste sätta gränserna mot det privata.
Marita Bergman var själv med ute vid några av granskningarna på skolor under 2017.
– Vi var väldigt välkomna när vi kom ut till skolorna. Men skillnaderna var mycket stora i vilken utsträckning sex- och samlevnad undervisades. Vi som arbetar för en likvärdig skola mötte en olikvärdig skola på det här området.
Det som förvånade henne och hennes kollegor var att ämnet i så liten grad var kopplat till värdegrundsarbetet och att det inte heller var ämnesövergripande.
– Alla ska hjälpas åt, med respekt för att en del lärare är bättre på att samtala med eleverna, säger hon och lägger till att vi inte får glömma kuratorerna och elevhälsan och hur värdefull deras kompetens är just i arbete med sex- och samlevnad.
Att utgå från elevernas verklighet kan vara svårt. Men att även public service, SVT, visar en dokumentär om en ung svensk pornfluencer visar att gränserna förändrats kraftigt. Foto: Getty
I granskningen blev skolledarens avgörande roll och ansvar tydlig. Skolor där undervisningen fungerade bra, enligt granskningen, visade på ett antal framgångsfaktorer. Skolinspektionens identifierar fyra förutsättningar:
– Ett systematiskt utvecklingsarbete med tydliga mål för sex- och samlevnadsundervisningen, uppföljning och utvärdering.
– Rektorerna följde regelbundet upp att lärarna hade kompetens för att undervisa om ämnet och ordnade kompetensutveckling när det behövdes.
– Lärarna gav eleverna ett verkligt inflytande i både planeringen, genomförandet och utvärderingen av sex- och samlevnadsundervisning.
– Lärarna gav också eleverna regelbundet tid att tillsammans med lärarna reflektera kring en rad olika normer på området. Elevhälsans uppdrag var också väl förankrat i personalgruppen.
Vilka är de största utmaningarna framåt?
– En mycket jobbig sak är pornografi och att närma sig den. Vi kan inte ducka för den men vi vill komma åt det bakvägen genom att tala om jämlikhet och samtycke. Då går det heller inte att undgå att tala om pornografi. Det är att tala om värderingar, också de som finns i porrindustrin, säger Marita Bergman.
Tidigare har skolan haft fokus på anatomin men kunskapsområdet, som från hösten 2022 kommer att heta "Sexualitet, samtycke och relationer", är mycket bredare och ska ingå i värdegrundsarbetet vid skolor.
Hon är väl medveten om vilken stor utmaning detta kan vara för lärare och lägger till att det delvis också kan vara en generationsfråga om man diskuterar frågor som har med sex att göra.
– Men det kan oavsett verkligen vara bra att ta med även elevhälsan för att kunna ta ett helhetsgrepp om ämnet på skolan. De kan vara mer neutrala eftersom de inte har någon lärarroll. De kan ta upp frågor som kanske eleverna uttrycker och sedan ta dem vidare till arbetslag och skolledning, säger Marita Bergman.
En av de största styrkorna i svensk skola, som blir tydligt i det här sammanhanget, är skolornas arbetslag. I dessa, menar Marita Bergman, kan man verkligen dela upp ansvaret och gå in och hjälpa varandra.
Ämnet sex- och samlevnad finns sedan 1 januari i år som examensmål för grundlärarutbildningen mot arbete i årskurs 4 – 6. Från höstterminen 2022 för samtliga grundlärarprogram och ämneslärarprogrammet, oavsett ämnesinriktning och stadie.
Läroplanen förändras när det gäller kunskapsområdet från 2022. Det betyder att sexualundervisningen i skolan ska inriktas mer på värderingar och frågor om frivillighet och samtycke. Eleverna ska också lära sig ett kritiskt förhållningssätt till pornografi.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.