Virkade snippor och snidade snoppar

Att låta elever i årskurs 6 göra könsorgan i slöjden skapade utrymme för många samtal. Erfarenheterna är mycket goda från Ankarskolan i Träslövsläge där Veronica Skorsdal jobbar.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Vid Ankarskolan i Träslövsläge har slöjdläraren Veronica Skorsdal och några kollegor provat på en något annorlunda väg in i ämnet. I fjol fick 60 elever i årskurs 6 virka snippor, sticka kondomer och sedan även snida snoppar. 

– Jag hade lite svårt att få med mig eleverna och spånade med deras mentor, som är NO-lärare. Jag skulle gå igenom virkning och hon skulle just börja gå igenom sexualkunskap. Vi började tala om att göra något tillsammans, säger Veronica Skorsdal, som började på skolan 2018.

Veronica Skorsdal sa från början inget till eleverna. 

– Vi talade om kursplanen och att virkning är ett gammalt hantverk. Sedan kom jag till vad de skulle göra, snippor och snoppar. Gissa om de tappade hakorna, säger hon.

Men lugnet la sig snabbt och nyfikenheten tog över. Veronica Skorsdal hade berättat för föräldrarna i förväg för att de inte skulle bli förvånade över vad deras barn kanske sökte på i sina mobiler. De fick inte en enda invändning.

Veronica Skorsdal utgick från tecknade bilder, som skapade möjlighet att närma sig detta på ett mer konstnärligt sätt.

– När det är tecknat blir det mer som en ritning. Eleverna fick också skissa sina arbeten först.

Även läraren i trä- och metallslöjd var med i projektet och när eleverna skulle göra penisar i trä lottade läraren ut längder inom fysiska ytterligheter, för att visa att inte alla är lika.

– Någon ville först göra längsta möjliga, vilket gav oss en möjlighet att förklara hur besvärligt det kan vara i verkligheten, säger Veronica Skorsdal.

En följd av arbetet blev också samtal om orden eleverna själva använder.

– De pratar mycket när de gör något praktiskt så mycket kom upp. Man får reda på mycket om barns fördomar och eventuella felaktiga uppfattningar eller kunskaper och kan möta barnen där, särskilt när man gör något praktisk. Vi vuxna kan inte svara på allt men man kan samla in frågor och ta reda på svaren till nästa gång eller leta svar tillsammans med eleverna. 

”Förvånad hur enkelt det blev att prata”

Veronica Skorsdal sammanfattar sina egna erfarenheter:

– Jag blev förvånad över hur enkelt det kunde vara att prata om det. Även de blyga eleverna var med. Vi hade också en frågelåda där de kunde lägga frågor som de inte vågade ställa högt.

Veronica Skorsdal hade bara önskat att fler lärare var med och talade om ämnet.

Nu ska nya elever kanske få sticka kondomer utifrån att eleverna i utvärderingen tyckte att just den stickade kondomen var viktigast, det mest användbara. Det blev till exempel en oväntad jämförelse mellan hur lätt en maska går sönder i en stickad kondom och hur en reva i en verklig kondom helt förstör den och skyddet upphör.