Under seminariet i Visby diskuterades frågan om lärares möjligheter att räcka till för eleverna.
Till startsidan
”Vi måste sluta att hela tiden skära ner om vi ska kunna följa lagen”, sa Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog under seminariet i Visby.
Särskilt stöd
Enigheten är ändå relativt stor.
Forskare, expertis, fack och politiker är i stort sett överens: skolan behöver förstärkta resurser för att lärarna ska klara av sitt kompensatoriska uppdrag.
– Vi behöver breda politiska beslut för att få saker att hända och kunna rätta till lärarnas arbetsbelastning och för att ta vårt fulla yrkesansvar, säger förbundsordförande Anna Olskog.
”Skolan går inte i repris.” Under den titeln samlade Sveriges Lärare sakkunnig expertis och representanter från fyra riksdagspartier till ett samtal under den pågående Almedalsveckan i Visby.
Diskussionen har sin grund i den nyligen presenterade rapporten ”En ohållbar klassrumssituation” från Sveriges Lärare.
Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson skrädde inte orden:
– Jag blev riktigt arg när jag fick läsa rapporten. Att det ska behöva vara så här i våra skolor är väldigt dåligt av ett samhälle! säger Åsa Westlund.
Specifikt var det skolans kompensatoriska uppdrag som var underlag för diskussionen. Ett uppdrag som både fack och skolpersonal, liksom i viss mån politiker, menar inte går att fullgöra enligt gällande lagstiftning.
– Vi måste sluta att hela tiden skära ner om vi ska kunna följa lagen. Vi behöver en rörelse framåt nu, säger Anna Olskog, nytillträdd ordförande för Sveriges Lärare.
– Det vi kräver är att staten tar över ansvaret, utvecklar Olskog.
Under seminariet i Visby diskuterades frågan om lärares möjligheter att räcka till för eleverna.
Frågan om överflyttning av ansvaret för skolan från kommunalt till statligt, råder det i stora drag samsyn kring. Det framgick av den församlade panelen inför dryga hundratalet åhörare i Wisby Strands stora kongresshall på onsdagseftermiddagen.
Men vilken sorts ansvar och på vilken nivå är delvis en vattendelare.
Statligt ansvarstagande alternativt statligt styrande?
Centerpartiets Madelaine Jakobsson från Nordmaling och ordförande för utbildningsberedningen inom Sveriges Kommuner och Regioner är tveksam.
– Vi är inte direkt för statlig styrning eftersom det ser så olika ut i olika delar av landet på hur stort stöd kommuner kan ge till bland annat kringfunktioner i skolan. Där finns det många skolor i landet med tillgång till både elevhälsa och specialpedagoger, säger Madelaine Jakobsson.
Sveriges Lärare sakkunnig expertis och representanter från fyra riksdagspartier till ett samtal under den pågående Almedalsveckan i Visby.
Liberalernas Jan Jönsson, oppositionsborgarråd i Stockholms stad, är av motsatt uppfattning.
– Vi har länge velat se ett förstatligande av skolan. Fast först inväntar vi nu utredningen kring en nationell skolpengsnorm, som regeringen ska ta ställning till. Det ser vi fram emot. I Stockholm har vi exempelvis högst skolpeng i landet, förklarar Jan Jönsson de nationella olikheterna.
Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Josefin Malmqvist, är inne på inne på en liknande linje.
– Vi vill arbeta för ett ökat statligt styrande även om det inte behöver bli ett helt statligt övertagande av ansvaret. I stället vi vill öka inflytande på område efter område inom skolan, säger hon.
– En ny, stor omorganisation är nog inte vad skolan behöver just nu.
Panelen var i övrigt samstämmig kring att det som skolan behöver är resurser, tid och möjlighet att utföra sitt grunduppdrag, inte minst att kunna ge elever det kompensatoriska stöd som de har rätt till. Allra helst en längre period fri från nya utredningar.
– Den här ryckigheten måste bort, var Anna Olskog tydlig med.
”För oss är det viktigt att ha satt en blåslampa på frågan”, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Förbundsordföranden menar att diskussionen kan ha fört frågan en liten bit framåt.
– Fast någon stor förflyttning är det inte. För oss är det viktigt att ha satt en blåslampa på frågan. Det behöver ske en förändring, att vi kan få tydliga ramar, säger Anna Olskog.
– Det har vi tagit kongressbeslut på.
Att det skulle behöva gå så långt att även skolväsendet behöver en lagstiftning där lärare kan anmäla sig själva för att ”tvingas” bryta mot lagstiftningen om det kompensatoriska uppdraget, i likhet med Lex Sarah och Lex Maria-lagstiftningarna, hoppas Olskog inte ska behöva bli aktuellt.
– Vad vi vill är att reglerna snarare ses över, förklarar Anna Olskog.
”Vi har elever som vet att de kanske inte kan gå så långt som de önskar”, säger Lilian Helgason, ordförande för Sveriges elevråd.
Elevperspektivet på det kompensatoriska uppdraget framfördes av Lilian Helgason, ordförande för Sveriges elevråd:
– Många elever är klart medvetna om att lärarna har den här situationen. Det är nästan som att man tycker synd om dem ibland, man önskar liksom att de kunde haft fler lugna lektioner, säger Lilian Helgason.
– Vi har som mål att ha den bästa skolan i världen. Men som det är nu har vi elever som vet att de kanske inte kan gå så långt som de önskar, utvecklar hon.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.