
Under seminariet i Visby diskuterades frågan om lärares möjligheter att räcka till för eleverna.
”Vi måste sluta att hela tiden skära ner om vi ska kunna följa lagen”, sa Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog under seminariet i Visby.
Särskilt stöd
Enigheten är ändå relativt stor.
Forskare, expertis, fack och politiker är i stort sett överens: skolan behöver förstärkta resurser för att lärarna ska klara av sitt kompensatoriska uppdrag.
– Vi behöver breda politiska beslut för att få saker att hända och kunna rätta till lärarnas arbetsbelastning och för att ta vårt fulla yrkesansvar, säger förbundsordförande Anna Olskog.
”Skolan går inte i repris.” Under den titeln samlade Sveriges Lärare sakkunnig expertis och representanter från fyra riksdagspartier till ett samtal under den pågående Almedalsveckan i Visby.
Diskussionen har sin grund i den nyligen presenterade rapporten ”En ohållbar klassrumssituation” från Sveriges Lärare.
Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson skrädde inte orden:
– Jag blev riktigt arg när jag fick läsa rapporten. Att det ska behöva vara så här i våra skolor är väldigt dåligt av ett samhälle! säger Åsa Westlund.
Specifikt var det skolans kompensatoriska uppdrag som var underlag för diskussionen. Ett uppdrag som både fack och skolpersonal, liksom i viss mån politiker, menar inte går att fullgöra enligt gällande lagstiftning.
– Vi måste sluta att hela tiden skära ner om vi ska kunna följa lagen. Vi behöver en rörelse framåt nu, säger Anna Olskog, nytillträdd ordförande för Sveriges Lärare.
– Det vi kräver är att staten tar över ansvaret, utvecklar Olskog.
Under seminariet i Visby diskuterades frågan om lärares möjligheter att räcka till för eleverna.
Frågan om överflyttning av ansvaret för skolan från kommunalt till statligt, råder det i stora drag samsyn kring. Det framgick av den församlade panelen inför dryga hundratalet åhörare i Wisby Strands stora kongresshall på onsdagseftermiddagen.
Men vilken sorts ansvar och på vilken nivå är delvis en vattendelare.
Statligt ansvarstagande alternativt statligt styrande?
Centerpartiets Madelaine Jakobsson från Nordmaling och ordförande för utbildningsberedningen inom Sveriges Kommuner och Regioner är tveksam.
– Vi är inte direkt för statlig styrning eftersom det ser så olika ut i olika delar av landet på hur stort stöd kommuner kan ge till bland annat kringfunktioner i skolan. Där finns det många skolor i landet med tillgång till både elevhälsa och specialpedagoger, säger Madelaine Jakobsson.
Sveriges Lärare sakkunnig expertis och representanter från fyra riksdagspartier till ett samtal under den pågående Almedalsveckan i Visby.
Liberalernas Jan Jönsson, oppositionsborgarråd i Stockholms stad, är av motsatt uppfattning.
– Vi har länge velat se ett förstatligande av skolan. Fast först inväntar vi nu utredningen kring en nationell skolpengsnorm, som regeringen ska ta ställning till. Det ser vi fram emot. I Stockholm har vi exempelvis högst skolpeng i landet, förklarar Jan Jönsson de nationella olikheterna.
Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Josefin Malmqvist, är inne på inne på en liknande linje.
– Vi vill arbeta för ett ökat statligt styrande även om det inte behöver bli ett helt statligt övertagande av ansvaret. I stället vi vill öka inflytande på område efter område inom skolan, säger hon.
– En ny, stor omorganisation är nog inte vad skolan behöver just nu.
Panelen var i övrigt samstämmig kring att det som skolan behöver är resurser, tid och möjlighet att utföra sitt grunduppdrag, inte minst att kunna ge elever det kompensatoriska stöd som de har rätt till. Allra helst en längre period fri från nya utredningar.
– Den här ryckigheten måste bort, var Anna Olskog tydlig med.
”För oss är det viktigt att ha satt en blåslampa på frågan”, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Förbundsordföranden menar att diskussionen kan ha fört frågan en liten bit framåt.
– Fast någon stor förflyttning är det inte. För oss är det viktigt att ha satt en blåslampa på frågan. Det behöver ske en förändring, att vi kan få tydliga ramar, säger Anna Olskog.
– Det har vi tagit kongressbeslut på.
Att det skulle behöva gå så långt att även skolväsendet behöver en lagstiftning där lärare kan anmäla sig själva för att ”tvingas” bryta mot lagstiftningen om det kompensatoriska uppdraget, i likhet med Lex Sarah och Lex Maria-lagstiftningarna, hoppas Olskog inte ska behöva bli aktuellt.
– Vad vi vill är att reglerna snarare ses över, förklarar Anna Olskog.
”Vi har elever som vet att de kanske inte kan gå så långt som de önskar”, säger Lilian Helgason, ordförande för Sveriges elevråd.
Elevperspektivet på det kompensatoriska uppdraget framfördes av Lilian Helgason, ordförande för Sveriges elevråd:
– Många elever är klart medvetna om att lärarna har den här situationen. Det är nästan som att man tycker synd om dem ibland, man önskar liksom att de kunde haft fler lugna lektioner, säger Lilian Helgason.
– Vi har som mål att ha den bästa skolan i världen. Men som det är nu har vi elever som vet att de kanske inte kan gå så långt som de önskar, utvecklar hon.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.