
Illustration: Klawe Rzeczy
Reportage
För många lärare har året inneburit en större arbetsbörda och helt nya förutsättningar. Och när de fysiska diskussionerna blivit färre har många använt sociala medier som ventil. I de Facebookgrupper som samlar lärare har diskussionsvågorna gått höga och till och med lett till utbrytargrupper.
Hur blev det så här?
Det har blivit en stadig refräng. Coronaåret 2020 innebar större arbetsbörda och mer oro för en lärarkår som redan var hårt pressad.
– Dubbel- och trippelarbete, otydliga riktlinjer och den oro som lärare får hantera, inte bara sin egen utan också vårdnadshavare och elever, det tar enorma mängder kraft och energi från lärarkåren, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
– Det är en högre andel lärare som är oroliga över att bli sjukskrivna på grund av arbetsrelaterad stress än att smittas av covid-19, berättar hon.
LÄSTIPS Här är de största FB-grupperna för lärare
Det började bli en del konspirationsteorier. Det är heltokigt, det är inget en lärarkår ska stå för.
För många blev sociala medier en plats för att ventilera sina känslor om regler som var svåra att följa, om information som ändrades från dag till dag.
En av Facebookgrupperna där lärare mötts heter Lärarupproret, med cirka 15 000 medlemmar.
Gruppen bildades under valrörelsen 2018 och fick ny fart under 2019. Då drog idrottsläraren Alexander Skytte igång Lärarmarschen och blev därefter en av administratörerna i gruppen då han ville samla kåren i fackligt och politiskt arbete.
Alexander Skytte.
Men enligt Alexander Skytte började frustrationen över pandemin att koka över i konflikter och höga tonlägen.
Många inlägg kretsade kring såväl det praktiska vad gäller covid-19, men kritiken mot myndigheter och politiker växte parallellt.
– Alla andra diskussioner tappade fart och det började bli en del konspirationsteorier. Det är heltokigt, det är inget en lärarkår ska stå för, säger Alexander Skytte.
– Corona fick ta enormt mycket plats i gruppen. Det är en viktig arbetsmiljöfråga, men om man har ägnat ett helt år att fokusera på pandemin så har man slösat bort ett år på att prata bara om en sak i stället för kärnfrågorna, fortsätter han.
Alexander Skytte och två andra lärare anklagade i en debattartikel administratörerna för att ha låtit corona ta fokus från andra viktigare frågor, vilket de menade splittrade gruppen. Samtidigt valde han att lämna Lärarupproret och starta en ny grupp – Lärarupproret 2.0 – som sedermera bytte namn till Skolupproret.
– Sociala medier har enorma fördelar men också nackdelar. De har haft och fortsätter ha en jättestor roll i det utvidgade kollegiet, säger Johanna Jaara Åstrand.
Illustration: Klawe Rzeczy
– Men det har skapats grupper där man kanske inte alltid får sin oro speglad eller omhändertagen utan kanske snarare förstärkt. I stället för att lyfta det med sitt ombud så eskalerar oron på sociala medier utan att grunden till oron tas om hand. Det är ju baksidan av det som sker på sociala medier.
Emanuel Karlsten som är journalist och föreläsare med fokus på sociala medier, menar att konflikterna i Facebookgrupper speglar det som hänt i samhället. Allt eftersom månaderna har gått har frustrationen ökat och förtroendet för samhället minskat, och tonläget kan ha känts mer och mer uppskruvat.
– Vi har helt enkelt blivit trötta på pandemin, och trötta på åtgärderna. Rädsla var så klart den första och mest tydligaste orsaken till frustration, men det som kommer sen är att vi blir lite utmattade och urlakade. Det blir extra polariserat mellan de som är superrädda och de som är supertrötta, och det är det som sociala medier gör mer synligt, säger han.
– De som står på barrikaderna, vi kanske ser det som att de är samhället, men det är bara för att de styr debatten, det är några få som är väldigt högljudda. Starka känslor är det som tar tydligast uttryck, oavsett om det är på nätet eller i verkliga världen.
Det är några få som är väldigt högljudda. Starka känslor är det som tar tydligast uttryck.
– Det kan vara ganska enkelt att få en Facebookgrupp att kantra, precis som vilken sammanslutning som helst, det kan tippa över. Vi har lätt att sluta upp och stötta den som uttrycker frustration eller ilska, och jag har verkligen förståelse för att lärare kan känna sig förbannade just nu. Det behövs respekt och att samhället erkänner att lärare är ett riskyrke, och tydligt uppskattar att att lärarna tar den risken, säger Emanuel Karlsten.
LÄSTIPS Stenkula: Facebook tar fram det lägsta
Anki Jansson som är moderator i Facebookgruppen Förskoleupproret, med närmare 35 000 medlemmar, menar att hon ser bättre stämning och ton sedan gruppen startades 2013, tvärtemot vad många ofta säger om internet och sociala medier. Administratörerna får ofta hjälp av medlemmar när någon går över gränsen.
– Det är viktigt att man ändå läser och kollar efter vem som har skrivit det som länkas, så man är lite kritisk och inte bara nappar. Och självklart vara källkritisk innan man lägger upp en länk, säger hon.
Alexander Skytte håller med om att lärare ofta känner en mer generell frustration över att inte bli förstådda – och att den känslan kan följa med in i diskussioner även med kollegorna på nätet.
Illustration: Klawe Rzeczy
– Jag kan tänka mig att det kanske kan saknas lite ödmjukhet, att man är van vid att vara ledare och ha rätt och inte tänker att man kanske kan ha fel, säger Alexander Skytte.
David Kronlid är docent i etik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Han menar att man inte kan kräva av lärare att de ska bete sig bättre än någon annan på internet, även om beteendet förstås kan och ska kunna få konsekvenser. Skolans värdegrund får existera i skolans rum, och han menar att det är en professionell och pedagogisk fråga om en lärare kan hålla sina egna tankar utanför undervisningen, snarare än en moralisk fråga om hur de är som människa.
– Lärare är som alla andra, vi är olika vana vid att relatera till och hantera våra känslor. Det är klart att lärare kan bli oroliga för att eleverna är det, men jag tror att svenska lärare är bra och professionella. Men allmänmänskligt påverkas man ju så klart.
– Jag tycker inte att lärare ska vara mindre ansvariga på nätet, snarare bör alla vara mer ansvariga, säger David Kronlid.
Läraren har sökt grundaren och administratören Cristhine Hellsten Kerslow i gruppen Lärarupproret, men hon har avböjt att kommentera.
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.