
SO-läraren Matti Oskanen utanför skolan i småländska Jönköping. Foto: Jesper Klemedsson
Reportage I debatten om vinster i välfärden sticker Magelungen ut. Skolan ägs varken av kommunen eller riskkapitalet. I stället är det personalen som äger skolan. En ägandeform som har stöd både på vänster- och högerkanten.
– Som ägare tycker jag att modellen har många fördelar. Personalen har inflytande över besluten som tas. Det gör att vi har ett incitament att göra ett gott jobb, säger Matti Oskanen, SO-lärare och delägare på Magelungen.
Vi träffar honom på Magelungens grundskola i Jönköping. Skolan ligger på en höjd med utsikt över Vättern. Han förklarar att alla anställda erbjuds möjligheten att köpa in sig. Totalt ägs skolkoncernen av 285 personer. Alla ingår i personalstyrkan och ingen får äga fler andelar än någon annan. De viktiga besluten på årsstämman tas utifrån devisen en person, en röst.
– Själv började jag för fyra år sedan, säger han.
Det är delaktigheten i besluten som är attraktiv.
Tidigare hade han jobbat nästan 25 år i den kommunala skolan. Han visste inte mycket om upplägget på skolan när han sökte jobbet. Redan på arbetsintervjun märkte han dock att skolan inte liknade hans tidigare arbetsplatser. Med på intervjun var i stort sett alla i personalstyrkan.
– Rektorn ställde kanske tre frågor inledningsvis, sedan var det mina blivande kollegor som ställde de flesta frågorna, säger Matti Oskanen.
Trots det ovanliga i att bli intervjuad av ett tiotal personer så tycker han att det är en fördel att personalen har det inflytandet.
SO-läraren Matti Oskanen utanför skolan i småländska Jönköping. Foto: Jesper Klemedsson
– Det var inte vinsten som lockade mig, den är inte stor. Det är delaktigheten i besluten som är attraktiv. Här vet jag hur vår vd tänker, det är inte kommunala nämnder med massa olika viljor som tar besluten långt bort, säger han.
För honom är delaktighet och samhörighet avgörande för att trivas. Det är också enligt honom en central del i skolans gemensamma värdegrund. Detta tror han gör att han och kollegorna mår bättre än på många andra skolor. Det är mycket få som blir sjuka eller utbrända.
– Vi gör det tillsammans och hjälps åt, jag kan inte minnas att någon har varit långtidssjukskriven under de år jag jobbat här, säger han.
Delaktigheten i besluten sträcker sig inte bara till personalen. Det gäller även i synen på eleverna. Matti Oskanen menar att det i andra skolor ofta tas beslut över elevernas huvud. Det är något man vill undvika.
– Vi tror på att göra saker tillsammans, det genomsyrar även hur vi bemöter eleverna, jag tror att det har att göra med hur ägandeformen ser ut, säger han.
Hans rektor Jonas Nestor är inne på samma linje.
– Inga beslut här tas utan att den berörda eleven är delaktig, säger han.
Han menar att värdegrunden inte bara gäller den skola som han är rektor för utan även för andra skolor inom koncernen. Enligt honom har den funnits med ända från starten, när den första skolan på nittiotalet grundades vid sjön Magelungen. Han får medhåll av Jenny Berg som jobbar som lärare på Magelungens gymnasieskola i Nacka.
Svenskaläraren Emma är stolt över sin arbetsplats. Foto: Jesper Klemedsson
– Beslutsvägarna blir kortare när vi är delaktiga, det känns som att det går snabbare att få igenom nödvändiga förändringar, säger hon.
Hennes skola är på grund av covid-19 stängd och all undervisning sker hemifrån. Henne träffar vi över länk från Stockholm. Hon menar att delägandeskapet gör att lärarnas expertis får en centralare roll.
– När vi lärare får vara med och bestämma så får den expertis vi faktiskt har mer plats, säger hon.
Även hon har erfarenhet av att jobba både på privata och kommunala skolor. Innan hon 2014 började jobba på Magelungen arbetade hon under många år på en kommunal skola. Hon menar att skolans ägandeform gör att hon bryr sig mer om hur det går för skolan.
– Man sträcker lite extra på ryggen när det gå bra för skolan, säger hon.
Den stolthet hon pratar om genomsyrar skolan. De i Magelungens personal som vi träffar återkommer gärna till hur ägandemodellen gör dem stolta, hur den gör dem unika.
Vi finns inte här för att göra vinst. Vi finns till för eleverna.
– Jag känner att vi är en annorlunda skola, jag känner mig stolt över det vi gör, säger Emma Johansson, svenskalärare på Magelungens grundskola i Jönköping.
Kanske har de rätt i att de är unika. Politiskt är ägandeformen något av en udda fågel. Formen har stöd både hos vänstern och på högerkanten. Vänsterpartiet och socialdemokratins vänsterflygel stödjer personalägande, men modellen har även stöd hos Kristdemokraterna och inom Centern. Patrik Witkowsky som har skrivit en rapport om modellen för Unionen och Svenskt Näringsliv menar att stödet från vänster och höger är logiskt.
– Vänstern ser att formen är demokratisk och har fördelar för den ekonomiska jämställdheten medan högern hämtar stöd ur idén om individens frihet, säger han.
Trots stödet på båda sidor av den politiska skalan är det tydligt att man på Magelungen vet att det sticker i mångas ögon att de är ett vinstdrivande aktiebolag. Både Jenny Berg och Matti Oskanen ser att det finns problem med vinstuttag i skolan.
– Jag har varit mycket skeptisk till vinster i skolan, men jag tror faktiskt att det här är en bra modell. Vi finns inte för att göra vinst. Vi finns till för eleverna, annars har vi inget existensberättigande, säger Matti Oskanen.
Matti Oskanen och Ulf Sundberg pratar på kontoret. Foto: Jesper Klemedsson
Han tror att ägandemodellen gör att eleverna är skyddade mot många av de problem som drabbat andra privata skolor. Modellen skapar enligt honom en större långsiktighet i verksamheten. Den sänker risken för plötsliga nedläggningar och ger kontinuitet. I detta får han medhåll från Patrik Witkowsky.
– När personalen äger det företag de jobbar på har det effekten att företaget blir jämnare. De anställer inte lika mycket i bra tider men säger upp färre i dåliga tider. Inom skolsektorn är personalägande nästan ett vaccin mot de plötsliga nedläggningar som drabbat elever på andra privatägda skolor, säger han.
Enligt honom är frågan om vinster i skolan komplicerad. Det är inte självklart att personalägande som på Magelungen är det bästa sättet att organisera skolan på. Han menar att det i grunden är en fråga om huruvida man ser det som godtagbart att det tas ut vinster ur skolor. Bland vinstdrivna skolor menar han dock att detta är ett alternativ som bör undersökas vidare.
– Det beror på vad man vill, om vi ska ha vinster i skolan så är det här ett bra och hyfsat outforskat alternativ, säger han.
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.